რედაქტორის რჩევით
კალენდარი
«« ივლისი 2025 »»
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 123
ახალი ამბები
,,გაქრნენ ბიჭები ტანკიანად" - აგვისტოს ომში დაკარგული ჯარისკაცის დედა
2008 წლის აგვისტოს 7 აგვისტოს 9:25 წუთზე ოსური სოფლების, უბიათისა და ხეთაგუროვის მხრიდან, ქართული სოფლების ავნევისა და ნულის მიმართულებით გაიხსნა საარტილერიო ცეცხლი სახვადასხვა სახის შეიარღებებიდან. საარტილერიო სროლა მიმდინარეობდა უწყვეტად მთელი დღის განმავლობაში.

გორის ჯავშანსატანკო ბატალიონი, ნიქოზისა და თამარაშენის გავლით, ცხინვალისკენ დაიძრა. #406 ტანკის წევრები, რომელსაც მძღოლ-მექანიკოსი კაპრალი ოთარ სუხიტაშვილი, მართავდა, კოლონას პირველი მიუძღოდა...

ოთარ სუხიტაშვილის დედა ქეთევან სუხიტაშვილი, რუსული ოკუპაციისაგან გამოწვეულ მძიმე დღეებს Qartli.ge სთან იხსენებს.

"6 აგვისტოს მე და ჩემი შვილი სახლიდან გავედით. ის ჯარში წავიდა და მე თბილისში ამ ბიჭის ჩამოსაყვანად. მანდ დავშორდით ერთმანეთს, მას მერე აღარ მინახავს. არ ვიცოდი, ომი თუ იწყებოდა. არეულობა რომ იყო, ვიცოდი, მაგრამ ომი თუ დაიწყებოდა, არ მეგონა. ოთარმა შვილს დაურეკა და უთხრა "მამი, მე ცხინვალში უნდა შევიდე და შენ გაბარებ ოჯახს, არავის არ უთხრა. არ ვიცი ცოცხალი გამოვალ თუ არა."-ო.

როგორც ვიცი, ცოლსაც ელაპარაკა და 8-ში საერთოდ დავკარგეთ კონტაქტი.

,,დახოცილი ბიჭები გამოჰყავდათ და ჩვენც მორგში ვეძებდით რომ იქნებ იქ ვიპოვოთო. დაჭრილებშიც ვეძებდით." - იხსენებს, დედა ქეთევან სუხიტაშვილი.

აგვისტოს დღეებში რთული მდგომარეობა იყო გორის სოფლებში, განსაკუთრებით ნიქოზში ტყვიავსა და კარალეთში. მოსახლეობის დიდმა ნაწილმა დატოვა საცხოვრებელი სახლები. ადგილზე ძირითადად მოხუცები რჩებოდნენ იმის იმედით, რომ მათ არავინ შეეხებოდა. იმ სახლში დარჩენა, სადაც ომში მონაწილე ჯარისკაცი ცხოვრობდა, საშიშროებას ამძაფრებდა. ოთარ სუხიტაშვილის დედამ ეს კარგად იცოდა, ამიტომ მისი შვილის ტანსაცმელი და სურათები ბაღის ბოლოში გადამალა.

" მე და ჩემი მეუღლე სახლიდან გარეთ არ გავსულვართ. რძალი და ბავშვები 11-ში წავიდნენ, მანამდე აქ იყვნენ. ოსები და რუსები ტანკებით დადიოდნენ. ჩვენთანაც შემოვიდნენ სახლში. მეკითხებოდნენ, სად არის შენი შვილიო, მაგრამ მე ტანსაცმლის და სურათების დამალვა მოვასწარი და ვუთხარი რომ არ მყავს მეთქი. დარწმუნებული ვარ იცოდნენ, სადაც მოდიოდნენ."

ომის დასრულების შემდეგ, ოჯახს უფრო რთული პერიოდი დაუდგა. სიმართლის დასადგენად ბევრ გზას მიმართეს, მათ შორის მოიძიეს ახლო ნათესავები ცხინვალში, მიმართეს ევროსაბჭოს ადამიანის უფლებადამცველს თომას ჰამერბერგს, თუმცა კაპრალი ოთარ სუხიტაშვილის კვალს დღემდე ვერ მიაგნეს.

"პირველი ჩემი შვილის ტანკი შევიდა, სადაც იყვნენ რომელაშვილი გია, ბირთველიშვილი ზაზა და სუხიტაშვილი ოთო. პირველები ესენი შევიდნენ, რადგან ამათმა გზა იცოდნენ. მომდევნო ტანკები ააფეთქეს, ამათი ტანკი აფეთქებული არავის უნახავს. ჩემს შვილს კავშირი აღარავისთან ჰქონია.

როდესაც ყველაფერი დასრულდა და ვერსად ვნახეთ, ჰამერბერგს შევხვდით ხუთჯერ მაინც.

გამოძიება დაიწყო ცხინვალში, დასკვნა გამოგვიტანეს, რომ მათი ტანკი ავაფეთქეთ და ბიჭები დავხოცეთო. თუმცა, შემდეგ ჰამერბერგმა გვითხრა, რომ ის ტანკის ნაწილები, რომელიც აფეთქდა, არ დაემთხვა იმ ტანკს რომელსაც მძღოლ-მექანიკოსი სუხიტაშვილი მართავდა.

,,ამის შემდეგ სხვა გზებს მივმართეთ. ჩემი ძმა ერგნეთში ვაჭრობდა, სადაც ძმაკაცები ჰყავდა. ბოევიკებს რომ ეძახდნენ, იმათ. ერთ-ერთ მათგანს დაურეკა დახმარების თხოვნით. შემდეგ, ისევ რომ სცადა დაკავშირება, ვერ დაეკონტაქტა. მერე სხვას გადაურეკა და იმან უთხრა, რომ აღარ დარეკო პირველად ვისაც დაურეკე, შენთან საუბრის გამო, ისიც მოკლესო. არ გველაპარაკებიან ჩემს რძალსაც ბიცოლა პროკურატურაში ყავს და არაფრის გაგონება არ უნდათ ეშინიათ."

შვილზე სიამაყით საუბრობს. ყველა ადამიანი, ვინც მის თავს ახსენებს, აძლიერებს და არსებობაში ეხმარება. ამბობს, რომ სამაგალითო პიროვნება გაზარდა. იხსენებს, როგორ ოცნებობდა მისი შვილი დაბრუნებაზე და ამბობდა, რომ პირველები ის და მისი მეგობრები უნდა შესულიყვნენ.

"ომის დაწყებამდე ჯარში 4 წელი იმსახურა, 33 წლის იყო. 29 აპრილს 45 წლისა გამიხდა. ოთო ჩემი მესაიდუმლე და მეგობარი იყო. ყველაფერს ველაპარაკებოდით ერთმანეთს ძალიან თბილი, მოსაუბრე და მოსიყვარულე. ვერავინ იტყვის, რომ ოთომ ცუდი ბიჭობა ჩაიდინა ან ცუდი ახალგაზრდა იყო. ყოველ კვირას ამხანაგებთან ერთად ჩვენს სახლში იკრიბებოდნენ, ხინკალს გამამზადებინებდნენ და სულ ცხინვალში დაბრუნებაზე საუბრობდნენ. ყოველთვის ამბობდნენ, რომ პირველები უნდა შესულიყვნენ. მათგან ვინც გადარჩა, მოდიან ჩვენთან, გვკითხულობენ. შვებაა ამ ბიჭებს რომ ვხედავ, მგონია თითქოს ჩემი შილი დავინახე."

გმირი კაპრალის დედა ახლა შვილიშვილების წარმატებით ხარობს. აბედნიერებს გზა რომელიც ოთარ სუხიტაშვილის ვაჟმა მამის საპატივსაცემოდ აირჩია. დღეს ის ავღანეთში მსახურობს და მამის ჯარის ფორმას, ხსოვნასთან ერთად, სათუთად ინახავს.

"შვილიშვილებს ახსოვთ მამა, 9 წლის იყო ბოჭი და 10 ის გოგო. სანამ ომში წავიდოდა, ბიჭს დაპირდა, რომ კარგ დაბადების დღეს გადაუხდიდა, მაგრამ მისი დანაპირების შესრულება მე მომიწია. ახლა ჩემი შვილიშილი ავღანეთშია. ნიჭიერი ბიჭია, თუმცა სწავლა არ გააგრძელა. თქვა, რომ მამაჩემის გზას უნდა გავყვეო. არ მიჰყავდათ ჯარში. ომში დაღუპულის შვილი რომ იყო. მაინც თავისი გაიტანა."

ომით გამოწვეულმა ტრაგედიამ მოხუცი მშობლები ფიზიკურადაც გატეხა. ამბობენ, რომ შვილი, რომელიც თითქოს დაკარგეს ახლაც მათი ოჯახის მარჩენალია. ყველაზე მეტად მისი სახელის არ დაფასება ტკივათ.

"ძალიან ცუდად ვართ დარდმა გაგვტეხა. ინსულინზე ვართ დამოკიდებულები. წუთი არ გავა მასზე არ ვიფიქრო. ამაყი დედა ვარ რომ ჩემმა შვილმა სამშობლოს შესწირა თავი და სხვამ არ მოკლა ქურდობის გამო.

ცარიელი საფლავი მაქვს მუხათგვერდში გახსნილი, როცა იქ მივდივარ ცოტა შვებას გვრძნობ მგონია რომ შვილი ვიპოვე. ამაყი ვარ რომ კარგი შილი გავზარდე ამაყად დავდივარ.

ყველაზე მეტად მინდა სასწაული მოხდეს და ცოცხალი გადარჩეს მაგრამ ისეთი მოხერხებული ბიჭი იყო რამეს მაინც გაგვაგებინებდა აქამდე. ჩემი შვილი დაიღუპა და მაინც ის მინახავს მის სახელზე პენსიას გვაძლევენ. გული მტკივა, რომ მისი სახელი ჯერ კიდევ ვერ დააფასეს. არც სოფელში და არსად მის სახელზე არაფერი გახსნილა. იქნებ სკოლაშ მაინც გაეხსნათ რამე სტენდი. გული მტკივა."


 


Print E-mail
FaceBook Twitter

სტატიის გამოყენების პირობები

ამავე კატეგორიაში
სახსრის ანთებითი დაავადებები, იგივე ართრიტი 100-ზე მეტ
პათოლოგიას აერთიანებს.

სახსრის ანთებითი დაავადებები, იგივე ართრიტი 100-ზე მეტ პათოლოგიას აერთიანებს.

17:14 / 10.07.2025
თბილისის საქალაქო სასამართლოს მოსამართლე თამარ მჭედლიშვილმა, 19
წლის საბა ჯიქიას 4 წლითა და 6 თვით თავისუფლების აღკვეთა შეუფარდა.
თბილისის საქალაქო სასამართლოს მოსამართლე თამარ მჭედლიშვილმა, 19 წლის საბა ჯიქიას 4 წლითა და 6 თვით თავისუფლების აღკვეთა შეუფარდა.
13:27 / 10.07.2025
შეხვედრისას სპიკერები იმ კრიტერიუმებს მიმოიხილავენ, რომლებსაც აგრო
პროდუქტი
შეხვედრისას სპიკერები იმ კრიტერიუმებს მიმოიხილავენ, რომლებსაც აგრო პროდუქტი
13:58 / 09.07.2025
დაზარალებულს დაზიანება თავის არეში აღენიშნება

დაზარალებულს დაზიანება თავის არეში აღენიშნება

14:07 / 04.07.2025
ბიუჯეტის ცხრილის შედგენით ვასწავლით
მათ, რას ნიშნავს შემოსავალი და გასავალი, ამით გამოუმუშავდებათ
დაკვირვების უნარი საკუთარ ფინანსურ გადაწყვეტილებებზე

მენტორი პედაგოგი ნინო ლომიძე უკვე
8 წელია მეწარმეობის საფუძვლებს ასწავლის და მოსწავლეებს ბიზნეს
უნარ-ჩვევებს უვითარებს. ამბობს, რომ სწავლა კეთებით ხორციელდება,
ამიტომ მისი მოსწავლეები ქმნიან სიმულაციურ კომპანიებს და
ახორციელებენ რეალურ ბიზნეს. ფიქრობს, რომ ბავშები, რომლებიც ადრეულ
ასაკში იღებენ ფინანსურ განათლებას, რეალურ ცხოვრებაში სწორ ფინანსურ
გადაწყვეტილებებს მიიღებენ.

„მოსწავლეები თავად ირგებენ
სხვადასხვა თანამდებობებს, მართავენ კომპანიას, აწარმოებენ
მოლაპარაკებებს, ქმნიან მარკეტინგულ სტრატეგიას, ყიდიან საკუთარი
ხელით შექმნილ პროდუქციას და ინაწილებენ მოგებას. ეს ყველაფერი მათ
ეხმარება ინოვაციური და შემოქმედებითი აზროვნების ჩამოყალიბებაში,
დასაქმებისთვის მზაობაში და ფინანსური განათლების მიღებაში,რაც
დამეთანხმებით ნამდვილად სჭირდება თანამედროვე ახალგაზრდას” გვიხსნის
ლომიძე და დასძენს, რომ შედარებით დაბალ კლასებში, მოსწავლეებს
მარტივი და მეტად საინტერესო გზით ასწავლის ფინანსების მართვის
პოლიტიკას.



„ვინაიდან ბიუჯეტი დროის გარკვეულ
მონაკვეთზე მიღებული შემოსავლების, გასავლისა და დანაზოგის გეგმაა,
მოსწავლეებს  ყოველკვირეული ან ყოველთვიური ბიუჯეტის ცხრილს
ვადგენინებ. მოსწავლეთა უმრავლესობა ყოველ დღე ხარჯავს თანხას
საკვებისთვის, საკანცელარიო ნივთებისთვის ან ყოველდღიური
საჭიროებებისთვის. ხშირად მათი ხარჯები გაუაზრებელია, რადგან სახარჯო
თანხას უფროსები აძლევენ და ვერ განკარგავენ საჭიროებისამებრ.
ბიუჯეტის ცხრილის შედგენით ვასწავლით მათ, რას ნიშნავს შემოსავალი და
გასავალი, ამით გამოუმუშავდებათ დაკვირვების უნარი საკუთარ ფინანსურ
გადაწყვეტილებებზე, გააანალიზებენ არასაჭირო ხარჯებს და მომავალში
თავს აარიდებენ იმპულსურ ქცევას” გვიზიარებს ლომიძე

ნინოს თქმით, ბისზნესის მართვის
სპეციალისტობიდან დაწყებითების მენტორ მასწავლებლობამდე გზა არც ისეთი
მარტივი ყოფილა არა ერთი გამოცდისა და საგანმანათლებლო პროგრამის
ფონზე, თუმცა მასწავლებლობა მისთვის ყველაზე მნიშვნელოვანი
მისიაა.

„სირთულეების მიუხედავად,
ბავშებთან ურთიერთობა ყოველდღიურად ახალ ძალას მმატებს. სწავლის
პროცესში მნიშვნელოვანია საგანი შეაყვარო მოსწავლეს, დაანახო როგორ
შეუძლია  იმ კონკრეტული საგნის ტრანსფერი ყოველდღიურ ცხოვრებაში,
შეაჩვიო სირთულეების ისე გადალახვას,რომ თავად დაინახოს საკუთარი
პროგრესი რაც მას მოტივაციას მისცემს და არასოდეს გაუქრება ცოდნის
მიღების სურვილი.

ბიუჯეტის ცხრილის შედგენით ვასწავლით მათ, რას ნიშნავს შემოსავალი და გასავალი, ამით გამოუმუშავდებათ დაკვირვების უნარი საკუთარ ფინანსურ გადაწყვეტილებებზე


მენტორი პედაგოგი ნინო ლომიძე უკვე 8 წელია მეწარმეობის საფუძვლებს ასწავლის და მოსწავლეებს ბიზნეს უნარ-ჩვევებს უვითარებს. ამბობს, რომ სწავლა კეთებით ხორციელდება, ამიტომ მისი მოსწავლეები ქმნიან სიმულაციურ კომპანიებს და ახორციელებენ რეალურ ბიზნეს. ფიქრობს, რომ ბავშები, რომლებიც ადრეულ ასაკში იღებენ ფინანსურ განათლებას, რეალურ ცხოვრებაში სწორ ფინანსურ გადაწყვეტილებებს მიიღებენ.

„მოსწავლეები თავად ირგებენ სხვადასხვა თანამდებობებს, მართავენ კომპანიას, აწარმოებენ მოლაპარაკებებს, ქმნიან მარკეტინგულ სტრატეგიას, ყიდიან საკუთარი ხელით შექმნილ პროდუქციას და ინაწილებენ მოგებას. ეს ყველაფერი მათ ეხმარება ინოვაციური და შემოქმედებითი აზროვნების ჩამოყალიბებაში, დასაქმებისთვის მზაობაში და ფინანსური განათლების მიღებაში,რაც დამეთანხმებით ნამდვილად სჭირდება თანამედროვე ახალგაზრდას” გვიხსნის ლომიძე და დასძენს, რომ შედარებით დაბალ კლასებში, მოსწავლეებს მარტივი და მეტად საინტერესო გზით ასწავლის ფინანსების მართვის პოლიტიკას.


„ვინაიდან ბიუჯეტი დროის გარკვეულ მონაკვეთზე მიღებული შემოსავლების, გასავლისა და დანაზოგის გეგმაა, მოსწავლეებს  ყოველკვირეული ან ყოველთვიური ბიუჯეტის ცხრილს ვადგენინებ. მოსწავლეთა უმრავლესობა ყოველ დღე ხარჯავს თანხას საკვებისთვის, საკანცელარიო ნივთებისთვის ან ყოველდღიური საჭიროებებისთვის. ხშირად მათი ხარჯები გაუაზრებელია, რადგან სახარჯო თანხას უფროსები აძლევენ და ვერ განკარგავენ საჭიროებისამებრ. ბიუჯეტის ცხრილის შედგენით ვასწავლით მათ, რას ნიშნავს შემოსავალი და გასავალი, ამით გამოუმუშავდებათ დაკვირვების უნარი საკუთარ ფინანსურ გადაწყვეტილებებზე, გააანალიზებენ არასაჭირო ხარჯებს და მომავალში თავს აარიდებენ იმპულსურ ქცევას” გვიზიარებს ლომიძე

ნინოს თქმით, ბისზნესის მართვის სპეციალისტობიდან დაწყებითების მენტორ მასწავლებლობამდე გზა არც ისეთი მარტივი ყოფილა არა ერთი გამოცდისა და საგანმანათლებლო პროგრამის ფონზე, თუმცა მასწავლებლობა მისთვის ყველაზე მნიშვნელოვანი მისიაა.

„სირთულეების მიუხედავად, ბავშებთან ურთიერთობა ყოველდღიურად ახალ ძალას მმატებს. სწავლის პროცესში მნიშვნელოვანია საგანი შეაყვარო მოსწავლეს, დაანახო როგორ შეუძლია  იმ კონკრეტული საგნის ტრანსფერი ყოველდღიურ ცხოვრებაში, შეაჩვიო სირთულეების ისე გადალახვას,რომ თავად დაინახოს საკუთარი პროგრესი რაც მას მოტივაციას მისცემს და არასოდეს გაუქრება ცოდნის მიღების სურვილი." ლომიძის აზრით არაფორმალურ განათლებას უზარმაზარი როლი უჭირავს მოსწავლის ცხოვრებაში, როდესაც საქმე რეალურ ცხოვრებაში საჭირო უნარების განვითარებას ეხება. "პატარა ასაკიდანვე ვზრუნავ მოსწავლეების პროფესიულ ორიენტაციაზე, მიმყავს სხვადასხვა ადგილებზე, სადაც თავად მოსინჯავენ და უშუალოდ დააკვირდებიან სხვადასხვა პროფესიებს.”

ნინო, თავის ცოდნასა და გამოცდილებას, საოკუპაციო ხაზთან მცხოვრებ მოსწავლეებსაც უზიარებს, რადგან თვლის, რომ განათლება ყველა ბავშვისთვის ერთნაირად ხელმისაწვდომი უნდა იყოს.

“გამყოფ ხაზთან მდებარე სოფლის სკოლებში ახალგაზრდებს, მასწავლებლებსა და სოფლის მოსახლეობას ვუზიარებ ცოდნას. ვასწავლი თუ როგორ იყვნენ ფინანსური სისტემების გონიერი მომხმარებლები. ვთვლი, რომ მასწავლებლობა ჩემთვის სამყაროს უკეთესობისკენ შეცვლის საშუალებაა, რასაც თითოეული მოსწავლიდან ვიწყებ უპირობო სიყვარულის, სამართლიანობისა და ნდობის საშუალებით.”

 

 

13:26 / 04.07.2025
ვიდეორეპორტაჟი
რკინიგზის დეპარტამენტი ფაქტს დაკვამლიანებას უწოდებს.
ოთხი წელია, რაც სოფელში ჩამოვედი. დედაჩემი იყო ავად, უკვე 92 წლის ასაკს იყო მიღწეული.
"სოფელში არაფერია. აქ არავინ არის. მხოლოდ ერთი ბიჭი, მაგისი დედა და მე ვართ.
"ორმა ოჯახმა შევინახეთ ეს სოფელი… კვამლი რომ ამოდის ოჯახიდან, მიხარია,


საინფორმაციო პორტალი მხარდაჭერილია ევროკავშირის (EU) და კონრად ადენაუერის ფონდის (KAS) მიერ, პროექტის "იმოქმედე საქართველოსთვის" ფარგლებში. საინფორმაციო მასალების შინაარსზე სრულად პასუხისმგებელია Qartli.ge და შესაძლოა, რომ იგი არ გამოხატავდეს დონორების შეხედულებებს.

მოცემული ვებ გვერდი „ჯუმლას" ძრავზე შექმნილი უნივერსალური კონტენტის მენეჯმენტის სისტემის (CMS) ნაწილია. ის USAID-ის მიერ დაფინანსებული პროგრამის "მედია გამჭვირვალე და ანგარიშვალდებული მმართველობისთვის" (M-TAG) მეშვეობით შეიქმნა, რომელსაც „კვლევისა და გაცვლების საერთაშორისო საბჭო" (IREX) ახორციელებს. ამ ვებ საიტზე გამოქვეყნებული კონტენტი მთლიანად ავტორების პასუხისმგებლობაა და ის არ გამოხატავს USAID-ისა და IREX-ის პოზიციას.
This web page is part of Joomla based universal CMS system, which was developed through the USAID funded Media for Transparent and Accountable Governance (MTAG) program, implemented by IREX. The content provided through this web-site is the sole responsibility of the authors and does not reflect the position of USAID or IREX.

ავტორის/ავტორების მიერ საინფორმაციო მასალაში გამოთქმული მოსაზრება შესაძლოა არ გამოხატავდეს "საქართველოს ღია საზოგადოების ფონდის" პოზიციას. შესაბამისად, ფონდი არ არის პასუხისმგებელი მასალის შინაარსზე.