რედაქტორის რჩევით
კალენდარი
«« ივლისი 2025 »»
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 123
ახალი ამბები
სოფელი ღვთისმშობელი, რომელსაც ბოლშევიკი აიდაროვის სახელი უწოდეს
გუჯარეთის ხეობაში არსებობდა სოფელი ღვთისმშობელი, რომელსაც სახელი ბოლშევიკებმა შეუცვალეს. საქართველოს გასაბჭოების შემდეგ, მას აიდაროვი უწოდეს. ,,აიდაროვი'' მომდინარეობს ბოლშევიკი რევოლუციონერის, ზნაურ აიდაროვის სახელიდან, რომელიც რუსეთის სოციალ-დემოკრატიულ მუშათა პარტიამ (ბოლშევიკურმა ნაწილმა) საქართველოში იმავე პარტიის მენშევიკური ფრთის დასამარცხებლად გამოგზავნა.

საბჭოთა ისტორიოგრაფიის მიხედვით, ის უშუალოდ სერგო ორჯონიკიძის მითითებებს ასრულებდა. აიდაროვი ძირითადად ხაშურის მაზრის ტერიტორიაზე მოქმედებდა, მას გვერდით ედგნენ ადგილობრივი ბოლშევიკები არსენ ლომიძე და ბუხრიკიძე. 1919 წელს ხაშურის ხელში ჩაგდებას და რკინიგზის გადაკეტვას ცდილობდნენ. აღმოსავლეთ და დასავლეთ საქართველო ერთმანეთისგან უნდა გაეთიშათ.

ზნაურ აიდაროვის შესახებ უამრავი მასალაა შეგროვებული ხაშურის მხარეთმცოდნეობის მუზეუმში. ჯერ კიდევ, 60-იან წლებში, მეცნიერმა გიორგი გოგოლაძემ სპეციალური ნაშრომი, 1917-1921 წწ-ში ხაშურის ტერიტორიაზე მოქმედ რევოლუციურ ბოლშევიკების ცხოვრებას მიუძღვნა.

ზნაურ აიდაროვი თერგის ოლქიდან იყო - ამჟამინდელი, ჩრდილოეთ ოსეთი, რუსეთის ფედერაცია. იქ გამაგრებული იყო რსდმპ (რუსეთის სოციალ-დემოკრატიული მუშათა პარტია)-ს კავკასიის ბიურო და წითელი, მე-11 არმია, რომლის ერთ-ერთი ხელმძღვანელი სერგო ორჯონიკიძე გახლდათ.



რსდმპ-ს წევრებმა, საქართველოში, მენშევიკური მთავრობის წინააღმდეგ ხალხის მობილიზების მიზნით, ზნაურ აიდაროვი გამოგზავნეს. მას დავალდებული ჰქონდა, რომ ხაშურის რკინიგზის მუშებისა და რევოლუციონერების მხარდასაჭერად აეყოლიებინა ოსური სოფლების მოსახლეობა, რომელიც ხაშურის, ქარელისა და ბორჯომის ტერიტორიებზე ცხოვრობდა.

ზნაურ აიდაროვი ხცისის თემში (მტკვრის სამხრეთი) გამაგრდა. ხოლო მისი თანამებრძოლი არსენ ლომიძე ალის თემში (მტკვრის ჩრდილოეთი) მოქმედებდა. სურამში - რევოლუციონერი ბუხრიკიძე აგროვებდა ხალხს. ხცისში და ალში ორივე ლიდერმა საბჭოთა ხელისუფლება გამოაცხადა, ეს მოხდა 1919 წლის 24-25 ოქტომბერს. ხაშურის ასაღებად სამი მხრიდან შეტევისთვის მოემზადნენ.

ხცისის საბჭოთა ხელისუფლების ცენტრი განთავსებული იყო თავად თომა ციციშვილის დაცარიელებულ სასახლეში. კომუნისტური პარტიის ლიდერებისგან ელოდებოდნენ ნიშანს, რომლის შემდეგ გომთან რკინიგზის ლიანდაგებს აყრიდნენ, ხოლო სურამში მუშების დახმარებით ასევე რკინიგზას ჩახერგავდნენ.

1918-1921 წლებში საქართველო დამოუკიდებელ სახელმწიფოს წარმოადგენდა, რომელსაც ასევე სოციალ-დემოკრატების წევრები, კერძოდ, მენშევიკური ფრთა ხელმძღვანელობდა. დღეს ამ პერიოდს, ხაშურში, მხარეთმცოდნეობის მუზეუმის ხელმძღვანელი თამაზ ლაცაბიძე იკვლევს. ამბობს, რომ მენშევიკებმა ბოლშევიკები, სწორედ, ადგილობრივი მოსახლეობის დახმარებით დაამარცხეს, რადგან ის ადამიანები, რომლებიც ზნაურ აიდაროვს მხარში ედგნენ, არანაირი ავტორიტეტით სარგებლობდნენ.

,,,მართალია, ერთ მხარესაც და მეორე მხარესაც სოციალ-დემოკრატების სხვადასხვა ფრთა იბრძოდა, მაგრამ ხაშურის 1919 წლის მოვლენები სუფთა ანტიეროვნული გამოსვლა იყო, რომელსაც მოსახლეობამ მხარი არ აუბა. ზნაურ აიდაროვის გვერდით ყოვლად უავტორიტეტო და უზნეო ადამიანები იდგნენ. მაგალითად, არსენ ლომიძე, რომელსაც ალის მხარე ებარა და სოფელ ალში საბჭოთა ხელისუფლება გამოაცხადა. ის იყო ყაჩაღი" - ამბობს თამაზ ლაცაბიძე.

ბოლშევიკებს მიზნად ჰქონდათ ხაშურზე სამი მხრიდან შეტევა და ქალაქის აღება. ალის მხრიდან (ჩრდილოეთი) არსენ ლომიძეს, ხცისის მხრიდან (სამხრეთი) ზნაურ აიდაროვს, ხოლო დასავლეთის, სურამის მხრიდან - ბუხრიკიძეს.

იმ დროს ნოე ჟორდანიას ხელისუფლების გვარდია გორის მაზრაში სოფელ მეჯვრისხევის ,,საბჭოთა ხელისუფლებას" ებრძოდა. მისი დამარცხების შემდეგ, გვარდია ხცისისკენ გაემართა. არტილერიამ შეტევა მდინარე მტკვრის ნაპირიდანვე დაიწყო.



ფოტოზე: ზნაურ აიდაროვის ბიუსტი ოკუპირებულ დაბა ზნაურში (ყორნისი)


საბჭოთა ისტორიოგრაფიაში აღნიშნულია, რომ მენშევიკური მთავრობის წევრებმა სასტიკად ჩაახშვეს აჯანყება. გარდაცვლილი ბოლშევიკების გვამები ხაშურის მთავარ მოედანზე მიიტანეს და სამი დღის განმავლობაში გააჩერეს. ზნაურ აიდაროვის ცხედარი კრისხეველმა აბესალომ ბიჭიკაშვილმა მოიპარა და თავის სოფელში მალულად დაკრძალა.

ხაშურელი მეცნიერები ფიქრობენ, რომ ხცისში და ალში, 1919 წლის გამოსვლა იყო ანტისახელმწიფოებრივი აჯანყება. უამრავი დოკუმენტი ადასტურებს, რომ რევოლუციონერებს მხარდაჭერა მოსახლეობაში არ ჰქონდათ. უფრო მეტიც, მტკიცდება, რომ შეიარაღებული ბოლშევიკების დიდი ნაწილი საკუთრივ მოსახლეობის დახმარებით ჩაიგდეს ხელთ.

მაგალითად, შეტაკებამდე დააპატიმრეს რევოლუციონერი, ვ. თიბილაშვილი, რომელმაც გვარდიის წევრებს მნიშვნელოვანი ინფორმაცია მიაწოდა. ყველა ლიდერი: ზნაურ აიდაროვი, არსენ ლომიძე და სხვები (ბეკოშვილი და ფილიშვილი) დახვრიტეს.

ორი წლის შემდეგ, 1921 წლის 21 თებერვალს წითელმა არმიამ თბილისი აიღო. მენშევიკურმა მთავრობამ დასავლეთ საქართველოსკენ გადაინაცვლა და მარტში უკვე ბათუმის პორტიდან ევროპაში ემიგრაციაში წავიდა. გენერალ მაზნიაშვილის მეთაურობით, ოსიაურის ტერიტორიაზე წითელარმიელებს გვარდიელებმა ბრძოლა გაუმართეს. წინააღმდეგობა იმდენად ძლიერი იყო, რომ საბჭოთა მთავრობა მოლაპარაკებაზეც თანახმა ყოფილა. ამ პერიოდის მასალებს ხაშურის მუზეუმი წელს 26 მაისს გაგვაცნობს. 2018 წლის 26 მაისს 100 წელი სრულდება საქართველოს დამოუკიდებლობის გამოცხადებიდან.

Print E-mail
FaceBook Twitter

სტატიის გამოყენების პირობები

ამავე კატეგორიაში
სახსრის ანთებითი დაავადებები, იგივე ართრიტი 100-ზე მეტ
პათოლოგიას აერთიანებს.

სახსრის ანთებითი დაავადებები, იგივე ართრიტი 100-ზე მეტ პათოლოგიას აერთიანებს.

17:14 / 10.07.2025
თბილისის საქალაქო სასამართლოს მოსამართლე თამარ მჭედლიშვილმა, 19
წლის საბა ჯიქიას 4 წლითა და 6 თვით თავისუფლების აღკვეთა შეუფარდა.
თბილისის საქალაქო სასამართლოს მოსამართლე თამარ მჭედლიშვილმა, 19 წლის საბა ჯიქიას 4 წლითა და 6 თვით თავისუფლების აღკვეთა შეუფარდა.
13:27 / 10.07.2025
შეხვედრისას სპიკერები იმ კრიტერიუმებს მიმოიხილავენ, რომლებსაც აგრო
პროდუქტი
შეხვედრისას სპიკერები იმ კრიტერიუმებს მიმოიხილავენ, რომლებსაც აგრო პროდუქტი
13:58 / 09.07.2025
დაზარალებულს დაზიანება თავის არეში აღენიშნება

დაზარალებულს დაზიანება თავის არეში აღენიშნება

14:07 / 04.07.2025
ბიუჯეტის ცხრილის შედგენით ვასწავლით
მათ, რას ნიშნავს შემოსავალი და გასავალი, ამით გამოუმუშავდებათ
დაკვირვების უნარი საკუთარ ფინანსურ გადაწყვეტილებებზე

მენტორი პედაგოგი ნინო ლომიძე უკვე
8 წელია მეწარმეობის საფუძვლებს ასწავლის და მოსწავლეებს ბიზნეს
უნარ-ჩვევებს უვითარებს. ამბობს, რომ სწავლა კეთებით ხორციელდება,
ამიტომ მისი მოსწავლეები ქმნიან სიმულაციურ კომპანიებს და
ახორციელებენ რეალურ ბიზნეს. ფიქრობს, რომ ბავშები, რომლებიც ადრეულ
ასაკში იღებენ ფინანსურ განათლებას, რეალურ ცხოვრებაში სწორ ფინანსურ
გადაწყვეტილებებს მიიღებენ.

„მოსწავლეები თავად ირგებენ
სხვადასხვა თანამდებობებს, მართავენ კომპანიას, აწარმოებენ
მოლაპარაკებებს, ქმნიან მარკეტინგულ სტრატეგიას, ყიდიან საკუთარი
ხელით შექმნილ პროდუქციას და ინაწილებენ მოგებას. ეს ყველაფერი მათ
ეხმარება ინოვაციური და შემოქმედებითი აზროვნების ჩამოყალიბებაში,
დასაქმებისთვის მზაობაში და ფინანსური განათლების მიღებაში,რაც
დამეთანხმებით ნამდვილად სჭირდება თანამედროვე ახალგაზრდას” გვიხსნის
ლომიძე და დასძენს, რომ შედარებით დაბალ კლასებში, მოსწავლეებს
მარტივი და მეტად საინტერესო გზით ასწავლის ფინანსების მართვის
პოლიტიკას.



„ვინაიდან ბიუჯეტი დროის გარკვეულ
მონაკვეთზე მიღებული შემოსავლების, გასავლისა და დანაზოგის გეგმაა,
მოსწავლეებს  ყოველკვირეული ან ყოველთვიური ბიუჯეტის ცხრილს
ვადგენინებ. მოსწავლეთა უმრავლესობა ყოველ დღე ხარჯავს თანხას
საკვებისთვის, საკანცელარიო ნივთებისთვის ან ყოველდღიური
საჭიროებებისთვის. ხშირად მათი ხარჯები გაუაზრებელია, რადგან სახარჯო
თანხას უფროსები აძლევენ და ვერ განკარგავენ საჭიროებისამებრ.
ბიუჯეტის ცხრილის შედგენით ვასწავლით მათ, რას ნიშნავს შემოსავალი და
გასავალი, ამით გამოუმუშავდებათ დაკვირვების უნარი საკუთარ ფინანსურ
გადაწყვეტილებებზე, გააანალიზებენ არასაჭირო ხარჯებს და მომავალში
თავს აარიდებენ იმპულსურ ქცევას” გვიზიარებს ლომიძე

ნინოს თქმით, ბისზნესის მართვის
სპეციალისტობიდან დაწყებითების მენტორ მასწავლებლობამდე გზა არც ისეთი
მარტივი ყოფილა არა ერთი გამოცდისა და საგანმანათლებლო პროგრამის
ფონზე, თუმცა მასწავლებლობა მისთვის ყველაზე მნიშვნელოვანი
მისიაა.

„სირთულეების მიუხედავად,
ბავშებთან ურთიერთობა ყოველდღიურად ახალ ძალას მმატებს. სწავლის
პროცესში მნიშვნელოვანია საგანი შეაყვარო მოსწავლეს, დაანახო როგორ
შეუძლია  იმ კონკრეტული საგნის ტრანსფერი ყოველდღიურ ცხოვრებაში,
შეაჩვიო სირთულეების ისე გადალახვას,რომ თავად დაინახოს საკუთარი
პროგრესი რაც მას მოტივაციას მისცემს და არასოდეს გაუქრება ცოდნის
მიღების სურვილი.

ბიუჯეტის ცხრილის შედგენით ვასწავლით მათ, რას ნიშნავს შემოსავალი და გასავალი, ამით გამოუმუშავდებათ დაკვირვების უნარი საკუთარ ფინანსურ გადაწყვეტილებებზე


მენტორი პედაგოგი ნინო ლომიძე უკვე 8 წელია მეწარმეობის საფუძვლებს ასწავლის და მოსწავლეებს ბიზნეს უნარ-ჩვევებს უვითარებს. ამბობს, რომ სწავლა კეთებით ხორციელდება, ამიტომ მისი მოსწავლეები ქმნიან სიმულაციურ კომპანიებს და ახორციელებენ რეალურ ბიზნეს. ფიქრობს, რომ ბავშები, რომლებიც ადრეულ ასაკში იღებენ ფინანსურ განათლებას, რეალურ ცხოვრებაში სწორ ფინანსურ გადაწყვეტილებებს მიიღებენ.

„მოსწავლეები თავად ირგებენ სხვადასხვა თანამდებობებს, მართავენ კომპანიას, აწარმოებენ მოლაპარაკებებს, ქმნიან მარკეტინგულ სტრატეგიას, ყიდიან საკუთარი ხელით შექმნილ პროდუქციას და ინაწილებენ მოგებას. ეს ყველაფერი მათ ეხმარება ინოვაციური და შემოქმედებითი აზროვნების ჩამოყალიბებაში, დასაქმებისთვის მზაობაში და ფინანსური განათლების მიღებაში,რაც დამეთანხმებით ნამდვილად სჭირდება თანამედროვე ახალგაზრდას” გვიხსნის ლომიძე და დასძენს, რომ შედარებით დაბალ კლასებში, მოსწავლეებს მარტივი და მეტად საინტერესო გზით ასწავლის ფინანსების მართვის პოლიტიკას.


„ვინაიდან ბიუჯეტი დროის გარკვეულ მონაკვეთზე მიღებული შემოსავლების, გასავლისა და დანაზოგის გეგმაა, მოსწავლეებს  ყოველკვირეული ან ყოველთვიური ბიუჯეტის ცხრილს ვადგენინებ. მოსწავლეთა უმრავლესობა ყოველ დღე ხარჯავს თანხას საკვებისთვის, საკანცელარიო ნივთებისთვის ან ყოველდღიური საჭიროებებისთვის. ხშირად მათი ხარჯები გაუაზრებელია, რადგან სახარჯო თანხას უფროსები აძლევენ და ვერ განკარგავენ საჭიროებისამებრ. ბიუჯეტის ცხრილის შედგენით ვასწავლით მათ, რას ნიშნავს შემოსავალი და გასავალი, ამით გამოუმუშავდებათ დაკვირვების უნარი საკუთარ ფინანსურ გადაწყვეტილებებზე, გააანალიზებენ არასაჭირო ხარჯებს და მომავალში თავს აარიდებენ იმპულსურ ქცევას” გვიზიარებს ლომიძე

ნინოს თქმით, ბისზნესის მართვის სპეციალისტობიდან დაწყებითების მენტორ მასწავლებლობამდე გზა არც ისეთი მარტივი ყოფილა არა ერთი გამოცდისა და საგანმანათლებლო პროგრამის ფონზე, თუმცა მასწავლებლობა მისთვის ყველაზე მნიშვნელოვანი მისიაა.

„სირთულეების მიუხედავად, ბავშებთან ურთიერთობა ყოველდღიურად ახალ ძალას მმატებს. სწავლის პროცესში მნიშვნელოვანია საგანი შეაყვარო მოსწავლეს, დაანახო როგორ შეუძლია  იმ კონკრეტული საგნის ტრანსფერი ყოველდღიურ ცხოვრებაში, შეაჩვიო სირთულეების ისე გადალახვას,რომ თავად დაინახოს საკუთარი პროგრესი რაც მას მოტივაციას მისცემს და არასოდეს გაუქრება ცოდნის მიღების სურვილი." ლომიძის აზრით არაფორმალურ განათლებას უზარმაზარი როლი უჭირავს მოსწავლის ცხოვრებაში, როდესაც საქმე რეალურ ცხოვრებაში საჭირო უნარების განვითარებას ეხება. "პატარა ასაკიდანვე ვზრუნავ მოსწავლეების პროფესიულ ორიენტაციაზე, მიმყავს სხვადასხვა ადგილებზე, სადაც თავად მოსინჯავენ და უშუალოდ დააკვირდებიან სხვადასხვა პროფესიებს.”

ნინო, თავის ცოდნასა და გამოცდილებას, საოკუპაციო ხაზთან მცხოვრებ მოსწავლეებსაც უზიარებს, რადგან თვლის, რომ განათლება ყველა ბავშვისთვის ერთნაირად ხელმისაწვდომი უნდა იყოს.

“გამყოფ ხაზთან მდებარე სოფლის სკოლებში ახალგაზრდებს, მასწავლებლებსა და სოფლის მოსახლეობას ვუზიარებ ცოდნას. ვასწავლი თუ როგორ იყვნენ ფინანსური სისტემების გონიერი მომხმარებლები. ვთვლი, რომ მასწავლებლობა ჩემთვის სამყაროს უკეთესობისკენ შეცვლის საშუალებაა, რასაც თითოეული მოსწავლიდან ვიწყებ უპირობო სიყვარულის, სამართლიანობისა და ნდობის საშუალებით.”

 

 

13:26 / 04.07.2025
ვიდეორეპორტაჟი
რკინიგზის დეპარტამენტი ფაქტს დაკვამლიანებას უწოდებს.
ოთხი წელია, რაც სოფელში ჩამოვედი. დედაჩემი იყო ავად, უკვე 92 წლის ასაკს იყო მიღწეული.
"სოფელში არაფერია. აქ არავინ არის. მხოლოდ ერთი ბიჭი, მაგისი დედა და მე ვართ.
"ორმა ოჯახმა შევინახეთ ეს სოფელი… კვამლი რომ ამოდის ოჯახიდან, მიხარია,


საინფორმაციო პორტალი მხარდაჭერილია ევროკავშირის (EU) და კონრად ადენაუერის ფონდის (KAS) მიერ, პროექტის "იმოქმედე საქართველოსთვის" ფარგლებში. საინფორმაციო მასალების შინაარსზე სრულად პასუხისმგებელია Qartli.ge და შესაძლოა, რომ იგი არ გამოხატავდეს დონორების შეხედულებებს.

მოცემული ვებ გვერდი „ჯუმლას" ძრავზე შექმნილი უნივერსალური კონტენტის მენეჯმენტის სისტემის (CMS) ნაწილია. ის USAID-ის მიერ დაფინანსებული პროგრამის "მედია გამჭვირვალე და ანგარიშვალდებული მმართველობისთვის" (M-TAG) მეშვეობით შეიქმნა, რომელსაც „კვლევისა და გაცვლების საერთაშორისო საბჭო" (IREX) ახორციელებს. ამ ვებ საიტზე გამოქვეყნებული კონტენტი მთლიანად ავტორების პასუხისმგებლობაა და ის არ გამოხატავს USAID-ისა და IREX-ის პოზიციას.
This web page is part of Joomla based universal CMS system, which was developed through the USAID funded Media for Transparent and Accountable Governance (MTAG) program, implemented by IREX. The content provided through this web-site is the sole responsibility of the authors and does not reflect the position of USAID or IREX.

ავტორის/ავტორების მიერ საინფორმაციო მასალაში გამოთქმული მოსაზრება შესაძლოა არ გამოხატავდეს "საქართველოს ღია საზოგადოების ფონდის" პოზიციას. შესაბამისად, ფონდი არ არის პასუხისმგებელი მასალის შინაარსზე.