Статьятæ
"Æскъола куы фæдæн, раст йеуæд уыдис демократийы
,,Цы куы зæгъай, чи йæхи барæй ацыд, чи…
Земфирæ, Зинæ æмæ Изо уыцы рæстæджы райгуырдысты, кæд Бордзомæй
Гудзаргоммæ
Сæрды ам уæ бон нæ æсуыдзæн равзарат чи бынæттон
Турманты Валийайы хæдзар Суканатубаны хъæуы къуымтæй сæ рæсугъддæр
ახალი ამბები
ინტერნეტ ბაზარზე სავარაუდოდ ქართლ-კახეთის მეფის - თეიმურაზ II-ის პორტრეტი იყიდება
ცნობილ ინტერნეტ მაღაზია 1Stibs-ზე გამოჩნდა
პორტრეტი, რომელზეც, ქართველი მეცნიერების აზრით, ქართლ-კახეთის მეფე
თეიმურაზ II-ეა გამოსახული. ნახატის ღირებულება დაახლოებით 67 ათას
დოლარადაა შეფასებული.
პორტრეტი ეკუთვნის ლონდონის გალერეა „ Daniel Hunt Fine Art“-ს. აღწერილობაში აღნიშნულია, რომ ნახატზე ირანის ცნობილი შაჰის, ქერიმ ხან ზენდის კარის ერთ-ერთი უცნობია წევრია. იქვე მითითებულია პორტერტის შესრულების თარიღი 1760 წელი.
საქართველოს ,,ხელოვნების სახლის“ ადმინისტრაციამ მისი შეძენა გადაწყვიტა. ,,ნახატის ზედაპირული დათვალიერებაც კი ცხადს ხდის იმ გარემოებას, რომ საქმე გვაქვს უნიკალურ აღმოჩენასთან და ხელოვნების ნიმუშთან, კერძოდ ქართლ-კახეთის სახელოვან მეფის თეიმურაზ მეორის პორტრეტთან.“ - აღნიშნავს გიორგი კალანდია, ,,ხელოვნების სახლის“ ხელმძღვანელი.
ოფიციალური მონაცემებით, თეიმურაზ მეფის ცნობილი გრავიურა იმპერატრიცა ელისაბედის ბრძანებით დამზადდა 1761 წელს ეფიმ ვინოგრადოვის (1725-1769) მიერ. გრავიორმა გამოსახულება თეიმურაზის იმ პორტრეტისაგან დაამზადა, რომელიც რუსეთის საიმპერეატორო კარის მხატვარმა ა.ანტროპოვმა (1716-1795) დახატა.
,,ანტროპოვის
მიერ შესრულებული ტილო ამჟამად დაკარგულად ითვლება და მის შესახებ
წარმოდგენა მხოლოდ ზემოხსენებული გრავიურით შეგვიძლია ვიქონიოთ, ამ
შემთხვევაში კი გასაყიდი პორტრეტის და გრავიურის შედარება ცხადს ხდის
რომ საქმე გვაქვს იდენტურ გამოსახულებებთან: მეორდება ტანსაცმლის,
მორთულობის, თავსაბურავის ყველა დეტალიც კი, ცხადია გამოსახულ პირთა
სახის ნაკვთების მსგავსებაც“ - აღნიშნავენ ხელოვნების სასახლეში.
ხელოვნების სასახლის წარმომადგენლება ნივთის პასპორტი და დეტალური აღწერილობა მიიღეს, რომლის შედგენაში მონაწილეობდნენ ცნობილი ექსპერტები (მხატვარი და რესტავრატორი) Sandy Mallet და Fabbio Mazzocchini და რომლითაც დადასტურებულია როგორც ნივთის ავთენტურობა, ისე მისი შექმნის თარიღი 1760 წელი (ეს უკანასკნელი ემთხვევა თეიმურაზის მოღვაწეობის -1700-1762 წლებს). მუზეუმმა ასევე მიიღო ნახატის სრული დიგიტალური პასპორტიც.
,,დიდი ალბათობით (90 პროცენტიანი) ცხადყოფს, რომ საქმე გვაქვს უნიკალურ აღმოჩენასთან, ეს უნიკალურიბა კი განპირობებულია შემდეგი გარემოებებით: 1. საქართველოში არ არსებობს ამ ეპოქის ქართველ მეფეთა თანადროული პორტრეტი (იგულისხმება დაზგური ფერწერა) და ამ მხრივ ჩვენი შენაძენი პირველი იქნება 2. თუ საბოლოოდ დადასტურდა რომ პორტრეტის ავტორი დიდი რუსი მხატვარი ა. ანტროპოვია (რასაც ცხადყოფს ტილოს წერის მანერა და სტილისტიკა, მაშინ ნახატის ფასი გაცილებით დიდია, რადგან ამ ეტაპზე ცნობილია ანტროპოვის სულ 12 ტილო და ყველა მათგანი შედევრების ნუსხაშია შეყვანილი.“ - განმარტავს გიორგი კალანდია.
კალანდიამ, ნახატის შეძენის მიზნით, მხარდაჭერა მიიღო ისტორიულ მეცნიერებათა დოქტორის, პროფესორ ჯაბა სამუშიასგან, ასევე ეროვნული ბიბლიოთეკის დირექტორის მოადგილის - ლევან თაქთაქიშვილისგან და ხელოვნებათმცოდნე ლელო ჭიჭინაძუსგან.
პორტრეტი ეკუთვნის ლონდონის გალერეა „ Daniel Hunt Fine Art“-ს. აღწერილობაში აღნიშნულია, რომ ნახატზე ირანის ცნობილი შაჰის, ქერიმ ხან ზენდის კარის ერთ-ერთი უცნობია წევრია. იქვე მითითებულია პორტერტის შესრულების თარიღი 1760 წელი.
საქართველოს ,,ხელოვნების სახლის“ ადმინისტრაციამ მისი შეძენა გადაწყვიტა. ,,ნახატის ზედაპირული დათვალიერებაც კი ცხადს ხდის იმ გარემოებას, რომ საქმე გვაქვს უნიკალურ აღმოჩენასთან და ხელოვნების ნიმუშთან, კერძოდ ქართლ-კახეთის სახელოვან მეფის თეიმურაზ მეორის პორტრეტთან.“ - აღნიშნავს გიორგი კალანდია, ,,ხელოვნების სახლის“ ხელმძღვანელი.
ოფიციალური მონაცემებით, თეიმურაზ მეფის ცნობილი გრავიურა იმპერატრიცა ელისაბედის ბრძანებით დამზადდა 1761 წელს ეფიმ ვინოგრადოვის (1725-1769) მიერ. გრავიორმა გამოსახულება თეიმურაზის იმ პორტრეტისაგან დაამზადა, რომელიც რუსეთის საიმპერეატორო კარის მხატვარმა ა.ანტროპოვმა (1716-1795) დახატა.
,,ანტროპოვის
მიერ შესრულებული ტილო ამჟამად დაკარგულად ითვლება და მის შესახებ
წარმოდგენა მხოლოდ ზემოხსენებული გრავიურით შეგვიძლია ვიქონიოთ, ამ
შემთხვევაში კი გასაყიდი პორტრეტის და გრავიურის შედარება ცხადს ხდის
რომ საქმე გვაქვს იდენტურ გამოსახულებებთან: მეორდება ტანსაცმლის,
მორთულობის, თავსაბურავის ყველა დეტალიც კი, ცხადია გამოსახულ პირთა
სახის ნაკვთების მსგავსებაც“ - აღნიშნავენ ხელოვნების სასახლეში.ხელოვნების სასახლის წარმომადგენლება ნივთის პასპორტი და დეტალური აღწერილობა მიიღეს, რომლის შედგენაში მონაწილეობდნენ ცნობილი ექსპერტები (მხატვარი და რესტავრატორი) Sandy Mallet და Fabbio Mazzocchini და რომლითაც დადასტურებულია როგორც ნივთის ავთენტურობა, ისე მისი შექმნის თარიღი 1760 წელი (ეს უკანასკნელი ემთხვევა თეიმურაზის მოღვაწეობის -1700-1762 წლებს). მუზეუმმა ასევე მიიღო ნახატის სრული დიგიტალური პასპორტიც.
,,დიდი ალბათობით (90 პროცენტიანი) ცხადყოფს, რომ საქმე გვაქვს უნიკალურ აღმოჩენასთან, ეს უნიკალურიბა კი განპირობებულია შემდეგი გარემოებებით: 1. საქართველოში არ არსებობს ამ ეპოქის ქართველ მეფეთა თანადროული პორტრეტი (იგულისხმება დაზგური ფერწერა) და ამ მხრივ ჩვენი შენაძენი პირველი იქნება 2. თუ საბოლოოდ დადასტურდა რომ პორტრეტის ავტორი დიდი რუსი მხატვარი ა. ანტროპოვია (რასაც ცხადყოფს ტილოს წერის მანერა და სტილისტიკა, მაშინ ნახატის ფასი გაცილებით დიდია, რადგან ამ ეტაპზე ცნობილია ანტროპოვის სულ 12 ტილო და ყველა მათგანი შედევრების ნუსხაშია შეყვანილი.“ - განმარტავს გიორგი კალანდია.
კალანდიამ, ნახატის შეძენის მიზნით, მხარდაჭერა მიიღო ისტორიულ მეცნიერებათა დოქტორის, პროფესორ ჯაბა სამუშიასგან, ასევე ეროვნული ბიბლიოთეკის დირექტორის მოადგილის - ლევან თაქთაქიშვილისგან და ხელოვნებათმცოდნე ლელო ჭიჭინაძუსგან.
Æндæр æмæ æндæр
Популярон ногдзинæдтæ
![]() |
Ацы фарсыл рапарахатгонд æрмæджытæ ирон æвзагмæ тæлмацгонд æрцыдысты Стыр Британийы æмæ Цæгат Ирландийы баиугонд паддзахады фæсарæйнаг хъуыддæгты минис¬трады финансон æххуысæй. Уыдоны мидис æнæхъæнæй авторы бæрндзинад у æмæ ницæй тыххæй нæй гæнæн æркаст цæуой куыд Стыр Британийы æмæ Цæгат Ирландийы баиугонд паддзахады фæсарæйнаг хъуыддæгты министрады æмæ, иумæйагæй, баиугонд паддзахады хицауады, позицийы равдыстдзинад. |
Materials published on this web-site are translated into Ossetian language with financial support of Foreign Commonwealth Office of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland. Their content is the sole responsibility of the author and can under no circumstances be regarded as reflecting the position of the Foreign Commonwealth Office of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland or more generally that of the United Kingdom Government. |








