რედაქტორის რჩევით
კალენდარი
«« ივლისი 2025 »»
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 123
ახალი ამბები
,,ჩემი მშობლიური სოფელი არის..." - დევნილები 12 წლის შემდეგ


ყველას თავისებურად გაყავს დრო. გაყავთ იქამდე, სანამ მშობლიურ სოფელში წასასვლელად ბარგს არ ჩაალაგებენ, თუმცა როდის დადგება ეს დღე?

ისევ ცოცხლები არიან ძროხები, ქათმები, კურდღლები, რომლებიც იქ დატოვეს; ზოგი გამოკეტილი, ზოგიც კი, ბოსლიდან გამოშვებული.

სულ 3 დღით დატოვეს ხეობა. დაბრუნდნენ ისევ შემოვლითი გზით. სახლის ჭიშკართან, კარის გაღებისთანავე საქონელმა დაიბღავლა, სად ხართ აქამდე; მშივრები და დაბმული როგორ დაგვტოვეთო;

ეზოს ძაღლი ღობიდან გადახტა. მიუხედავად იმისა, რომ შიმშილისგან მისუსტებულია, სახლის პატრონს წინა თითებით მკლავებზე შეახტა. ერთი სული აქვს, როდის ახდის ქვაბს პატრონი და მისთვის ნახევარ პურს გაიმეტებს.

მაგრამ, სახლის პატრონი სახლში ვერ შედის. თითქოს რაღაც აკავებს; ელოდებიან, მაგრამ ვერ შედის. თვალს დახუჭავს... უცბად გაახელს და მის გარშემო კოტეჯების კედლებია, რომელიც ამ 12 წლის შემდეგ, ჯერ კიდევ მყარად დგას.

აღარც საქონელი ბღავის, აღარც ძაღლი ყეფს...აღარც სოფელია. ეს ყველაფერი სიზმარი ყოფილა. თავს ისევ ბალიშზე დადებს, სურს განმეორდეს, მაგრამ საშინელი 8 აგვისტოს ფიქრები აღარც აძინებს...

ამასობაში მზემ უკვე მაღლა აიწია და დევნილთა კოტეჯებში მცხოვრებნი ჩვეულებრივი დღის წესრიგით აგრძელებენ ცხოვრებას.



გიული ბერუაშვილი ყვავილებს უვლის, ამირან მაღალდაძე კალათებს წნავს, ნანი მინდიაშვილი შვილის ფოტოებს ყოველდღე ათვალიერებს, ანა საბაშვილი კი, ბოსტანს უვლის.

გიული ბერუაშვილი წარმოშობით ერედვიდანაა, თუმცა აჩაბეთში დაოჯახდა. დედით ოსია. მისი დედულეთი დმენისია, სადაც ბავშვოს ძირითადი წლები გაატარა. ამბობს, რომ ვინც კი ნათესავი ყავს დედის მხრიდან, ყველა გამყოფი ხაზის მიღმა დარჩა. ომის შემდეგ, არც ერთი მათგანი უნახია. დეიდაშვილები, ბიძაშვილები - ერთმანეთს დააშორა ომმა.

მთელი სახლი ორანჟერიად აქვს ქცეული და ძალიან უნდოდა თავისი ლამაზი ყვავილები გადაგვეღო.



ბერბუკის დევნილთა დასახლებაში 81 წლის ამირან მაღალდაძეს ვესტუმრეთ. 12 წლის წინ ის დიდი ლიახვის ხეობის სოფელ ქემერტიდან იძულებით წამოვიდა, მიატოვა ახლადაშენებული სახლი, მშობლიური მხარე და თავშესაფრის საძიებლად თბილისში წავიდა.

მძიმე მოსაგონარია მისთვის ის დღე - 13 აგვისტო, როცა დაცლილი სოფლიდან თავის მეზობელთან ერთად გვიან ღამით წამოვიდა.

,,ღამის ოთხ საათზე წამოვედი იქიდან. ჩემი მეზობელი ამოვიდა ჩემთან და - ამირან, შენი ჭირი მეო! საქონელიც მყავს, ყველაფერიცო, მაგრამ სროლებია საშინელი, მიდი-მოდიან რუსული მანქანები და ზემოდანაც ისვრიანო და აქ თავისმოკვლას, შეგვიძლია თავი გადავირჩინოთო." - ჩააბარა კერა ადგილის დედას და წამოვიდა.

თორმეტმა წელმა თითქოს თვალის დახამხამებაში ჩაიქროლა. ერთ დროს სიცოცხლით სავსე სოფელი - ნაცარტუტად იქცა, ხეობაში ქართული კვალი გაქრა.

ჩვენი გმირი ახლა ბერბუკის დევნილთა დასახლებაში ცხოვრობს მეუღლესთან ერთად. ახალი ცხოვრების დაწყება არ გასჭირვებია, როგორც გვიყვება: გაახსენდა ძველი ხელობა - მანეულით ქსოვა და ახლა სამშობლოში დაბრუნების ლოდინს ხელსაქმით იქარვებს.

ქემერტელ და ბერბუკელ მეობლებს ამირანის ხელით დმზადებული კალათები დღესაც აქვს. ამბობს, რომ არ უჭირს. ასაკის მიუხედავად მაინც მყარად დგას და კვლავ აქვს იმედი ქემერტში დაბრუნების.



ნანი ბერუაშვილს ყველაზე მეტად შვილის საფლავი ენატრება. კარადის თაროზე სპეციალური კუთხე აქვს მოწყობილი. იქ ოჯახის იმ წევრების ფოტოები უდევს, რომლებიც ცოცხლები აღარ არიან. მისი შვილი ქემერტშია დაკრძალული. ავღანეთის ომში დაეღუპა. 

მისი შვილი იმ რუსი ჯარისკაცების გვერდით იბრძოდა, რომლებიც წლების შემდეგ, მის სოფელს დაბომბავენ.

,,შვილის საფლავი მენატრება," - ეს არის ერთადერთი რამ, რისი ფიქრიც ნანი მინდიაშვილს ყოველდღიურად აწუხებს. ომის შემდეგ ჯანმრთელობის პრობლემები შეექმნა. 




ანა საბაშვილმა 2008 წლის აგვისტოს ომის დროს სოფელი ქურთა დატოვა. დღესაც დარწმუნებულია, რომ ერთ მშვენიერ დღეს თავის სოფელს დაუბრუნდება.

,,როცა რაღაც ნივთი დამჭირდება, ვიტყვი ხოლმე, რომ გვაქვს. მაგრამ, სინამდვილეში ეს ნივთი იქ მქონდა. სიზმრებში სულ იქ ვარ. დავდივარ, დავდივარ ამ სოფელში, მაგრამ სახლში ვერ შევდივარ. ასეთ სიზმრებს ვნახულობ. ყველაფერი ეგრე დავტოვეთ, რაც გვქონდა. კურდღლები გვყავდა ძალიან ბევრი. როცა წამოვედით ხეობიდან, სულ იმას ვჯავრობდი: ნეტავ რამდენი ხანი გაძლეს კურდღლებმა მშივრები" - იხსენებს ანა საბაშვილი.

Print E-mail
FaceBook Twitter

სტატიის გამოყენების პირობები

ამავე კატეგორიაში
სახსრის ანთებითი დაავადებები, იგივე ართრიტი 100-ზე მეტ
პათოლოგიას აერთიანებს.

სახსრის ანთებითი დაავადებები, იგივე ართრიტი 100-ზე მეტ პათოლოგიას აერთიანებს.

17:14 / 10.07.2025
თბილისის საქალაქო სასამართლოს მოსამართლე თამარ მჭედლიშვილმა, 19
წლის საბა ჯიქიას 4 წლითა და 6 თვით თავისუფლების აღკვეთა შეუფარდა.
თბილისის საქალაქო სასამართლოს მოსამართლე თამარ მჭედლიშვილმა, 19 წლის საბა ჯიქიას 4 წლითა და 6 თვით თავისუფლების აღკვეთა შეუფარდა.
13:27 / 10.07.2025
შეხვედრისას სპიკერები იმ კრიტერიუმებს მიმოიხილავენ, რომლებსაც აგრო
პროდუქტი
შეხვედრისას სპიკერები იმ კრიტერიუმებს მიმოიხილავენ, რომლებსაც აგრო პროდუქტი
13:58 / 09.07.2025
დაზარალებულს დაზიანება თავის არეში აღენიშნება

დაზარალებულს დაზიანება თავის არეში აღენიშნება

14:07 / 04.07.2025
ბიუჯეტის ცხრილის შედგენით ვასწავლით
მათ, რას ნიშნავს შემოსავალი და გასავალი, ამით გამოუმუშავდებათ
დაკვირვების უნარი საკუთარ ფინანსურ გადაწყვეტილებებზე

მენტორი პედაგოგი ნინო ლომიძე უკვე
8 წელია მეწარმეობის საფუძვლებს ასწავლის და მოსწავლეებს ბიზნეს
უნარ-ჩვევებს უვითარებს. ამბობს, რომ სწავლა კეთებით ხორციელდება,
ამიტომ მისი მოსწავლეები ქმნიან სიმულაციურ კომპანიებს და
ახორციელებენ რეალურ ბიზნეს. ფიქრობს, რომ ბავშები, რომლებიც ადრეულ
ასაკში იღებენ ფინანსურ განათლებას, რეალურ ცხოვრებაში სწორ ფინანსურ
გადაწყვეტილებებს მიიღებენ.

„მოსწავლეები თავად ირგებენ
სხვადასხვა თანამდებობებს, მართავენ კომპანიას, აწარმოებენ
მოლაპარაკებებს, ქმნიან მარკეტინგულ სტრატეგიას, ყიდიან საკუთარი
ხელით შექმნილ პროდუქციას და ინაწილებენ მოგებას. ეს ყველაფერი მათ
ეხმარება ინოვაციური და შემოქმედებითი აზროვნების ჩამოყალიბებაში,
დასაქმებისთვის მზაობაში და ფინანსური განათლების მიღებაში,რაც
დამეთანხმებით ნამდვილად სჭირდება თანამედროვე ახალგაზრდას” გვიხსნის
ლომიძე და დასძენს, რომ შედარებით დაბალ კლასებში, მოსწავლეებს
მარტივი და მეტად საინტერესო გზით ასწავლის ფინანსების მართვის
პოლიტიკას.



„ვინაიდან ბიუჯეტი დროის გარკვეულ
მონაკვეთზე მიღებული შემოსავლების, გასავლისა და დანაზოგის გეგმაა,
მოსწავლეებს  ყოველკვირეული ან ყოველთვიური ბიუჯეტის ცხრილს
ვადგენინებ. მოსწავლეთა უმრავლესობა ყოველ დღე ხარჯავს თანხას
საკვებისთვის, საკანცელარიო ნივთებისთვის ან ყოველდღიური
საჭიროებებისთვის. ხშირად მათი ხარჯები გაუაზრებელია, რადგან სახარჯო
თანხას უფროსები აძლევენ და ვერ განკარგავენ საჭიროებისამებრ.
ბიუჯეტის ცხრილის შედგენით ვასწავლით მათ, რას ნიშნავს შემოსავალი და
გასავალი, ამით გამოუმუშავდებათ დაკვირვების უნარი საკუთარ ფინანსურ
გადაწყვეტილებებზე, გააანალიზებენ არასაჭირო ხარჯებს და მომავალში
თავს აარიდებენ იმპულსურ ქცევას” გვიზიარებს ლომიძე

ნინოს თქმით, ბისზნესის მართვის
სპეციალისტობიდან დაწყებითების მენტორ მასწავლებლობამდე გზა არც ისეთი
მარტივი ყოფილა არა ერთი გამოცდისა და საგანმანათლებლო პროგრამის
ფონზე, თუმცა მასწავლებლობა მისთვის ყველაზე მნიშვნელოვანი
მისიაა.

„სირთულეების მიუხედავად,
ბავშებთან ურთიერთობა ყოველდღიურად ახალ ძალას მმატებს. სწავლის
პროცესში მნიშვნელოვანია საგანი შეაყვარო მოსწავლეს, დაანახო როგორ
შეუძლია  იმ კონკრეტული საგნის ტრანსფერი ყოველდღიურ ცხოვრებაში,
შეაჩვიო სირთულეების ისე გადალახვას,რომ თავად დაინახოს საკუთარი
პროგრესი რაც მას მოტივაციას მისცემს და არასოდეს გაუქრება ცოდნის
მიღების სურვილი.

ბიუჯეტის ცხრილის შედგენით ვასწავლით მათ, რას ნიშნავს შემოსავალი და გასავალი, ამით გამოუმუშავდებათ დაკვირვების უნარი საკუთარ ფინანსურ გადაწყვეტილებებზე


მენტორი პედაგოგი ნინო ლომიძე უკვე 8 წელია მეწარმეობის საფუძვლებს ასწავლის და მოსწავლეებს ბიზნეს უნარ-ჩვევებს უვითარებს. ამბობს, რომ სწავლა კეთებით ხორციელდება, ამიტომ მისი მოსწავლეები ქმნიან სიმულაციურ კომპანიებს და ახორციელებენ რეალურ ბიზნეს. ფიქრობს, რომ ბავშები, რომლებიც ადრეულ ასაკში იღებენ ფინანსურ განათლებას, რეალურ ცხოვრებაში სწორ ფინანსურ გადაწყვეტილებებს მიიღებენ.

„მოსწავლეები თავად ირგებენ სხვადასხვა თანამდებობებს, მართავენ კომპანიას, აწარმოებენ მოლაპარაკებებს, ქმნიან მარკეტინგულ სტრატეგიას, ყიდიან საკუთარი ხელით შექმნილ პროდუქციას და ინაწილებენ მოგებას. ეს ყველაფერი მათ ეხმარება ინოვაციური და შემოქმედებითი აზროვნების ჩამოყალიბებაში, დასაქმებისთვის მზაობაში და ფინანსური განათლების მიღებაში,რაც დამეთანხმებით ნამდვილად სჭირდება თანამედროვე ახალგაზრდას” გვიხსნის ლომიძე და დასძენს, რომ შედარებით დაბალ კლასებში, მოსწავლეებს მარტივი და მეტად საინტერესო გზით ასწავლის ფინანსების მართვის პოლიტიკას.


„ვინაიდან ბიუჯეტი დროის გარკვეულ მონაკვეთზე მიღებული შემოსავლების, გასავლისა და დანაზოგის გეგმაა, მოსწავლეებს  ყოველკვირეული ან ყოველთვიური ბიუჯეტის ცხრილს ვადგენინებ. მოსწავლეთა უმრავლესობა ყოველ დღე ხარჯავს თანხას საკვებისთვის, საკანცელარიო ნივთებისთვის ან ყოველდღიური საჭიროებებისთვის. ხშირად მათი ხარჯები გაუაზრებელია, რადგან სახარჯო თანხას უფროსები აძლევენ და ვერ განკარგავენ საჭიროებისამებრ. ბიუჯეტის ცხრილის შედგენით ვასწავლით მათ, რას ნიშნავს შემოსავალი და გასავალი, ამით გამოუმუშავდებათ დაკვირვების უნარი საკუთარ ფინანსურ გადაწყვეტილებებზე, გააანალიზებენ არასაჭირო ხარჯებს და მომავალში თავს აარიდებენ იმპულსურ ქცევას” გვიზიარებს ლომიძე

ნინოს თქმით, ბისზნესის მართვის სპეციალისტობიდან დაწყებითების მენტორ მასწავლებლობამდე გზა არც ისეთი მარტივი ყოფილა არა ერთი გამოცდისა და საგანმანათლებლო პროგრამის ფონზე, თუმცა მასწავლებლობა მისთვის ყველაზე მნიშვნელოვანი მისიაა.

„სირთულეების მიუხედავად, ბავშებთან ურთიერთობა ყოველდღიურად ახალ ძალას მმატებს. სწავლის პროცესში მნიშვნელოვანია საგანი შეაყვარო მოსწავლეს, დაანახო როგორ შეუძლია  იმ კონკრეტული საგნის ტრანსფერი ყოველდღიურ ცხოვრებაში, შეაჩვიო სირთულეების ისე გადალახვას,რომ თავად დაინახოს საკუთარი პროგრესი რაც მას მოტივაციას მისცემს და არასოდეს გაუქრება ცოდნის მიღების სურვილი." ლომიძის აზრით არაფორმალურ განათლებას უზარმაზარი როლი უჭირავს მოსწავლის ცხოვრებაში, როდესაც საქმე რეალურ ცხოვრებაში საჭირო უნარების განვითარებას ეხება. "პატარა ასაკიდანვე ვზრუნავ მოსწავლეების პროფესიულ ორიენტაციაზე, მიმყავს სხვადასხვა ადგილებზე, სადაც თავად მოსინჯავენ და უშუალოდ დააკვირდებიან სხვადასხვა პროფესიებს.”

ნინო, თავის ცოდნასა და გამოცდილებას, საოკუპაციო ხაზთან მცხოვრებ მოსწავლეებსაც უზიარებს, რადგან თვლის, რომ განათლება ყველა ბავშვისთვის ერთნაირად ხელმისაწვდომი უნდა იყოს.

“გამყოფ ხაზთან მდებარე სოფლის სკოლებში ახალგაზრდებს, მასწავლებლებსა და სოფლის მოსახლეობას ვუზიარებ ცოდნას. ვასწავლი თუ როგორ იყვნენ ფინანსური სისტემების გონიერი მომხმარებლები. ვთვლი, რომ მასწავლებლობა ჩემთვის სამყაროს უკეთესობისკენ შეცვლის საშუალებაა, რასაც თითოეული მოსწავლიდან ვიწყებ უპირობო სიყვარულის, სამართლიანობისა და ნდობის საშუალებით.”

 

 

13:26 / 04.07.2025
ვიდეორეპორტაჟი
რკინიგზის დეპარტამენტი ფაქტს დაკვამლიანებას უწოდებს.
ოთხი წელია, რაც სოფელში ჩამოვედი. დედაჩემი იყო ავად, უკვე 92 წლის ასაკს იყო მიღწეული.
"სოფელში არაფერია. აქ არავინ არის. მხოლოდ ერთი ბიჭი, მაგისი დედა და მე ვართ.
"ორმა ოჯახმა შევინახეთ ეს სოფელი… კვამლი რომ ამოდის ოჯახიდან, მიხარია,


საინფორმაციო პორტალი მხარდაჭერილია ევროკავშირის (EU) და კონრად ადენაუერის ფონდის (KAS) მიერ, პროექტის "იმოქმედე საქართველოსთვის" ფარგლებში. საინფორმაციო მასალების შინაარსზე სრულად პასუხისმგებელია Qartli.ge და შესაძლოა, რომ იგი არ გამოხატავდეს დონორების შეხედულებებს.

მოცემული ვებ გვერდი „ჯუმლას" ძრავზე შექმნილი უნივერსალური კონტენტის მენეჯმენტის სისტემის (CMS) ნაწილია. ის USAID-ის მიერ დაფინანსებული პროგრამის "მედია გამჭვირვალე და ანგარიშვალდებული მმართველობისთვის" (M-TAG) მეშვეობით შეიქმნა, რომელსაც „კვლევისა და გაცვლების საერთაშორისო საბჭო" (IREX) ახორციელებს. ამ ვებ საიტზე გამოქვეყნებული კონტენტი მთლიანად ავტორების პასუხისმგებლობაა და ის არ გამოხატავს USAID-ისა და IREX-ის პოზიციას.
This web page is part of Joomla based universal CMS system, which was developed through the USAID funded Media for Transparent and Accountable Governance (MTAG) program, implemented by IREX. The content provided through this web-site is the sole responsibility of the authors and does not reflect the position of USAID or IREX.

ავტორის/ავტორების მიერ საინფორმაციო მასალაში გამოთქმული მოსაზრება შესაძლოა არ გამოხატავდეს "საქართველოს ღია საზოგადოების ფონდის" პოზიციას. შესაბამისად, ფონდი არ არის პასუხისმგებელი მასალის შინაარსზე.