რედაქტორის რჩევით
კალენდარი
«« ივლისი 2025 »»
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 123
ახალი ამბები
3 ხაბიზგინის ადათი - ზინა ბაბოსთან საქართველოში
ოსები ხატობაზე, სამი ხაბიზგინით და არყით, ოჯახებით მიდიოდნენ ხოლმე. ეს ადათი დღემდე შემონახულია, თუმცა სალოცავებში შეკრებები დღეს იშვითად იმართება. ამის მიზეზი დაცარიელებული სოფლებია.

ძამის ხეობაში უმრავლეს ეკლესიებში კი სასულიერო პირები ცხოვრობენ. ეს გარემოება ხატობის ტრადიციის აღნიშვნისთვის გარკვეულ წინააღმდეგობად იქცა.

თუმცა, 3 ხაბიზგინის ადათი დღემდე შემორჩენილია ოჯახებში. ამ ადათის შესახებ ორთუბანში მცხოვრები ზინა სანაკოევა გვესაუბრა. მას მეორედ ვესტუმრეთ. რეპორტაჟის მოსამზადებლად წინა დღეებში მასთან მოულოდნელად მივედით, ამიტომ მოგვიბოდიშა, რომ ტრადიციულად ვერ დაგვხვდა. მოულოდნელი სტუმრები კი ხაბიზგინზე სხვა დღეს დაგვპატიჟა.

რეპორტაჟის გამოქვეყნების შემდეგ მას უამრავმა ადამიანმა დაურეკა და მოიკითხა, აცნობეს, რომ იგი სიუჟეტში ნახეს. ზინა სანაკოევი მოიკითხეს თბილისიდან, ვლადიკავკაზიდან, ცხინვალიდან, რუსეთის სხვადასხვა ქალაქებში მცხოვრებმა ახლობლებმა, ასევე, ევროპის ქვეყნებიდანაც.

,,ჩემმა ბიჭმა ნახა რეპორტაჟი, დამირეკა ვლადიკავკაზიდან, დედა, დიდი ხაბიზგინები გამოუცხე სტუმრებსო. მე ვუთხარი, რამხელა ტაფაც მაქვს, იმხელებს გამოვუცხობო," - მართლაც, ჭურჭლის კარადიან ყველა დიდი ტაფა გამოიტანა. ის გახარებული იყო იმით, რომ ჩვენი რეპორტაჟის წყალობით უამრავმა ადამიანმა გაიხსენა და მოიკითხა.

72-წლის ქალბატონმა ხაბიზგინების მოსამზადებლად ყველა საქმე გადადო: ქათმების, საქონლის, ღორის მოვლა. წიწილებისთვის ყურადღების მიხედვა. წელს მის სანახავად შვილები და შვილიშვილები ვერ ჩამოვიდნენ. კორონავირუსის გამო, ზინა სანაკოევა ამ წელს მარტო გაატარებს. უკვე მომავალი წლის ზაფხულის მოლოდინშია, როდესაც მისი ეზო ხალხით გაივსება. ,,შვილიშვილები სულ იმის მოლოდინში არიან, როდის წავალთ ბაბოსთან საქართველოშიო"

,,სტუმარი რომ მოგივა, წინ უნდა დაუდო სამი ხაბიზგინი, უნდა დაილოცო, ღმერთი ახსენო, შეავედრო და ღმერთი შეეწევა - შენს შვილებსაც და შენც. ნუ, ასეთი წესი ჰქონდათ. ფაქტად დარჩათ ოსებს. ახლა მე დიდი ისტორიკოსი არ ვარ, საიდან წამოვიდა და როგორ არის, მაგრამ ასე იყო. წიგნებშიც წერია. ლუდიც იცოდნენ ოსებმა, ასეთი ადათი აქვთ. ლუდი კი ნართმა სათანამ მოიგონა. ჰო და იქიდან შემოგვრჩა." - ამბობს ზინა სანაკოევა.

ხაბიზგინის გამზადება მან დედისგან, სოფელ გუჯარეთში ისწავლა.

,,ვუყურებდი დედას და ასე ვისწავლე. საქონელი გვყავდა, ყოველთვის აკეთებდა, ცომი რომ გვქონდა, ხაჭაპბიზგინებსაც აცხობდა ხოლმე და ჭახრაკინებსაც. ჩვენ ბავშვები ვიყავით და ვუყურებდით ხოლმე; ხან მოგვცემდა ხოლმე ცომს და ,,აბა თქვენც გააკეთეთ, ჩემო გოგოებოო" გვეტყოდა. ორი და და ერთი ძმა ვიყავით. ჩემი ძმა დაიღუპა, ჩემი და ცოცხალია ვლადიკავკაზში ცხოვრობს. ჰო, ცომს მოგვცემდა ხოლმე დედა და ჩვენც ისე ვაკეთებდით, როგორც ვიცოდით. მერე ნელ-ნელა, ადამიანი როგორც იზრდება, ჩვენც ვისწავლეთ ცხობა. ღვთის სახელზე რომ ილოცები, უნდა გააკეთო სამი სანთელი, უნდა დაილოცო შენი ღმერთი, შენი შვილები შეავედრო, შენი მეზობლები, შენი სოფელი, ყველაც, ღმერთს ყველა უყვარს, როგორც შენ უყვარხარ, ისე ვუყვარვარ მეც, მისთვის განსხვავება არ არსებობს, ყველა მისი საყვარელი შვილია და უნდა დალოცო ყველა. რა სიკეთეც შენთვის გინდა, ასევე უნდა სხვასაც. ასეთია სამი ხაბიზგინის ადათი ჩვენთან. საკლავიც უნდა წაიყვანო ღვთის სახელზე, მისი მარჯვენა გვერდისგან უნდა შეწვა მწვადი და ღვთის სახელზე დაილოცო; ასე მივდიოდით - ჩვენი წინაპრები, ჩემი მშობლები - სალოცავში. სამი ხაბიზგინით, მწვადი ზემოდან და არაყი. მთაში გავიზარდე მე, ჩვენან არაყის მეტი... ღვინო არც იყო. ღვინო ვნახე აქ - საქართველოში, ორთუბანში, ჰო სხვა რაღა გითხრა" - გვითხრა ზინა სანაკოევამ.

 


Print E-mail
FaceBook Twitter

სტატიის გამოყენების პირობები

ამავე კატეგორიაში
სახსრის ანთებითი დაავადებები, იგივე ართრიტი 100-ზე მეტ
პათოლოგიას აერთიანებს.

სახსრის ანთებითი დაავადებები, იგივე ართრიტი 100-ზე მეტ პათოლოგიას აერთიანებს.

17:14 / 10.07.2025
თბილისის საქალაქო სასამართლოს მოსამართლე თამარ მჭედლიშვილმა, 19
წლის საბა ჯიქიას 4 წლითა და 6 თვით თავისუფლების აღკვეთა შეუფარდა.
თბილისის საქალაქო სასამართლოს მოსამართლე თამარ მჭედლიშვილმა, 19 წლის საბა ჯიქიას 4 წლითა და 6 თვით თავისუფლების აღკვეთა შეუფარდა.
13:27 / 10.07.2025
შეხვედრისას სპიკერები იმ კრიტერიუმებს მიმოიხილავენ, რომლებსაც აგრო
პროდუქტი
შეხვედრისას სპიკერები იმ კრიტერიუმებს მიმოიხილავენ, რომლებსაც აგრო პროდუქტი
13:58 / 09.07.2025
დაზარალებულს დაზიანება თავის არეში აღენიშნება

დაზარალებულს დაზიანება თავის არეში აღენიშნება

14:07 / 04.07.2025
ბიუჯეტის ცხრილის შედგენით ვასწავლით
მათ, რას ნიშნავს შემოსავალი და გასავალი, ამით გამოუმუშავდებათ
დაკვირვების უნარი საკუთარ ფინანსურ გადაწყვეტილებებზე

მენტორი პედაგოგი ნინო ლომიძე უკვე
8 წელია მეწარმეობის საფუძვლებს ასწავლის და მოსწავლეებს ბიზნეს
უნარ-ჩვევებს უვითარებს. ამბობს, რომ სწავლა კეთებით ხორციელდება,
ამიტომ მისი მოსწავლეები ქმნიან სიმულაციურ კომპანიებს და
ახორციელებენ რეალურ ბიზნეს. ფიქრობს, რომ ბავშები, რომლებიც ადრეულ
ასაკში იღებენ ფინანსურ განათლებას, რეალურ ცხოვრებაში სწორ ფინანსურ
გადაწყვეტილებებს მიიღებენ.

„მოსწავლეები თავად ირგებენ
სხვადასხვა თანამდებობებს, მართავენ კომპანიას, აწარმოებენ
მოლაპარაკებებს, ქმნიან მარკეტინგულ სტრატეგიას, ყიდიან საკუთარი
ხელით შექმნილ პროდუქციას და ინაწილებენ მოგებას. ეს ყველაფერი მათ
ეხმარება ინოვაციური და შემოქმედებითი აზროვნების ჩამოყალიბებაში,
დასაქმებისთვის მზაობაში და ფინანსური განათლების მიღებაში,რაც
დამეთანხმებით ნამდვილად სჭირდება თანამედროვე ახალგაზრდას” გვიხსნის
ლომიძე და დასძენს, რომ შედარებით დაბალ კლასებში, მოსწავლეებს
მარტივი და მეტად საინტერესო გზით ასწავლის ფინანსების მართვის
პოლიტიკას.



„ვინაიდან ბიუჯეტი დროის გარკვეულ
მონაკვეთზე მიღებული შემოსავლების, გასავლისა და დანაზოგის გეგმაა,
მოსწავლეებს  ყოველკვირეული ან ყოველთვიური ბიუჯეტის ცხრილს
ვადგენინებ. მოსწავლეთა უმრავლესობა ყოველ დღე ხარჯავს თანხას
საკვებისთვის, საკანცელარიო ნივთებისთვის ან ყოველდღიური
საჭიროებებისთვის. ხშირად მათი ხარჯები გაუაზრებელია, რადგან სახარჯო
თანხას უფროსები აძლევენ და ვერ განკარგავენ საჭიროებისამებრ.
ბიუჯეტის ცხრილის შედგენით ვასწავლით მათ, რას ნიშნავს შემოსავალი და
გასავალი, ამით გამოუმუშავდებათ დაკვირვების უნარი საკუთარ ფინანსურ
გადაწყვეტილებებზე, გააანალიზებენ არასაჭირო ხარჯებს და მომავალში
თავს აარიდებენ იმპულსურ ქცევას” გვიზიარებს ლომიძე

ნინოს თქმით, ბისზნესის მართვის
სპეციალისტობიდან დაწყებითების მენტორ მასწავლებლობამდე გზა არც ისეთი
მარტივი ყოფილა არა ერთი გამოცდისა და საგანმანათლებლო პროგრამის
ფონზე, თუმცა მასწავლებლობა მისთვის ყველაზე მნიშვნელოვანი
მისიაა.

„სირთულეების მიუხედავად,
ბავშებთან ურთიერთობა ყოველდღიურად ახალ ძალას მმატებს. სწავლის
პროცესში მნიშვნელოვანია საგანი შეაყვარო მოსწავლეს, დაანახო როგორ
შეუძლია  იმ კონკრეტული საგნის ტრანსფერი ყოველდღიურ ცხოვრებაში,
შეაჩვიო სირთულეების ისე გადალახვას,რომ თავად დაინახოს საკუთარი
პროგრესი რაც მას მოტივაციას მისცემს და არასოდეს გაუქრება ცოდნის
მიღების სურვილი.

ბიუჯეტის ცხრილის შედგენით ვასწავლით მათ, რას ნიშნავს შემოსავალი და გასავალი, ამით გამოუმუშავდებათ დაკვირვების უნარი საკუთარ ფინანსურ გადაწყვეტილებებზე


მენტორი პედაგოგი ნინო ლომიძე უკვე 8 წელია მეწარმეობის საფუძვლებს ასწავლის და მოსწავლეებს ბიზნეს უნარ-ჩვევებს უვითარებს. ამბობს, რომ სწავლა კეთებით ხორციელდება, ამიტომ მისი მოსწავლეები ქმნიან სიმულაციურ კომპანიებს და ახორციელებენ რეალურ ბიზნეს. ფიქრობს, რომ ბავშები, რომლებიც ადრეულ ასაკში იღებენ ფინანსურ განათლებას, რეალურ ცხოვრებაში სწორ ფინანსურ გადაწყვეტილებებს მიიღებენ.

„მოსწავლეები თავად ირგებენ სხვადასხვა თანამდებობებს, მართავენ კომპანიას, აწარმოებენ მოლაპარაკებებს, ქმნიან მარკეტინგულ სტრატეგიას, ყიდიან საკუთარი ხელით შექმნილ პროდუქციას და ინაწილებენ მოგებას. ეს ყველაფერი მათ ეხმარება ინოვაციური და შემოქმედებითი აზროვნების ჩამოყალიბებაში, დასაქმებისთვის მზაობაში და ფინანსური განათლების მიღებაში,რაც დამეთანხმებით ნამდვილად სჭირდება თანამედროვე ახალგაზრდას” გვიხსნის ლომიძე და დასძენს, რომ შედარებით დაბალ კლასებში, მოსწავლეებს მარტივი და მეტად საინტერესო გზით ასწავლის ფინანსების მართვის პოლიტიკას.


„ვინაიდან ბიუჯეტი დროის გარკვეულ მონაკვეთზე მიღებული შემოსავლების, გასავლისა და დანაზოგის გეგმაა, მოსწავლეებს  ყოველკვირეული ან ყოველთვიური ბიუჯეტის ცხრილს ვადგენინებ. მოსწავლეთა უმრავლესობა ყოველ დღე ხარჯავს თანხას საკვებისთვის, საკანცელარიო ნივთებისთვის ან ყოველდღიური საჭიროებებისთვის. ხშირად მათი ხარჯები გაუაზრებელია, რადგან სახარჯო თანხას უფროსები აძლევენ და ვერ განკარგავენ საჭიროებისამებრ. ბიუჯეტის ცხრილის შედგენით ვასწავლით მათ, რას ნიშნავს შემოსავალი და გასავალი, ამით გამოუმუშავდებათ დაკვირვების უნარი საკუთარ ფინანსურ გადაწყვეტილებებზე, გააანალიზებენ არასაჭირო ხარჯებს და მომავალში თავს აარიდებენ იმპულსურ ქცევას” გვიზიარებს ლომიძე

ნინოს თქმით, ბისზნესის მართვის სპეციალისტობიდან დაწყებითების მენტორ მასწავლებლობამდე გზა არც ისეთი მარტივი ყოფილა არა ერთი გამოცდისა და საგანმანათლებლო პროგრამის ფონზე, თუმცა მასწავლებლობა მისთვის ყველაზე მნიშვნელოვანი მისიაა.

„სირთულეების მიუხედავად, ბავშებთან ურთიერთობა ყოველდღიურად ახალ ძალას მმატებს. სწავლის პროცესში მნიშვნელოვანია საგანი შეაყვარო მოსწავლეს, დაანახო როგორ შეუძლია  იმ კონკრეტული საგნის ტრანსფერი ყოველდღიურ ცხოვრებაში, შეაჩვიო სირთულეების ისე გადალახვას,რომ თავად დაინახოს საკუთარი პროგრესი რაც მას მოტივაციას მისცემს და არასოდეს გაუქრება ცოდნის მიღების სურვილი." ლომიძის აზრით არაფორმალურ განათლებას უზარმაზარი როლი უჭირავს მოსწავლის ცხოვრებაში, როდესაც საქმე რეალურ ცხოვრებაში საჭირო უნარების განვითარებას ეხება. "პატარა ასაკიდანვე ვზრუნავ მოსწავლეების პროფესიულ ორიენტაციაზე, მიმყავს სხვადასხვა ადგილებზე, სადაც თავად მოსინჯავენ და უშუალოდ დააკვირდებიან სხვადასხვა პროფესიებს.”

ნინო, თავის ცოდნასა და გამოცდილებას, საოკუპაციო ხაზთან მცხოვრებ მოსწავლეებსაც უზიარებს, რადგან თვლის, რომ განათლება ყველა ბავშვისთვის ერთნაირად ხელმისაწვდომი უნდა იყოს.

“გამყოფ ხაზთან მდებარე სოფლის სკოლებში ახალგაზრდებს, მასწავლებლებსა და სოფლის მოსახლეობას ვუზიარებ ცოდნას. ვასწავლი თუ როგორ იყვნენ ფინანსური სისტემების გონიერი მომხმარებლები. ვთვლი, რომ მასწავლებლობა ჩემთვის სამყაროს უკეთესობისკენ შეცვლის საშუალებაა, რასაც თითოეული მოსწავლიდან ვიწყებ უპირობო სიყვარულის, სამართლიანობისა და ნდობის საშუალებით.”

 

 

13:26 / 04.07.2025
ვიდეორეპორტაჟი
რკინიგზის დეპარტამენტი ფაქტს დაკვამლიანებას უწოდებს.
ოთხი წელია, რაც სოფელში ჩამოვედი. დედაჩემი იყო ავად, უკვე 92 წლის ასაკს იყო მიღწეული.
"სოფელში არაფერია. აქ არავინ არის. მხოლოდ ერთი ბიჭი, მაგისი დედა და მე ვართ.
"ორმა ოჯახმა შევინახეთ ეს სოფელი… კვამლი რომ ამოდის ოჯახიდან, მიხარია,


საინფორმაციო პორტალი მხარდაჭერილია ევროკავშირის (EU) და კონრად ადენაუერის ფონდის (KAS) მიერ, პროექტის "იმოქმედე საქართველოსთვის" ფარგლებში. საინფორმაციო მასალების შინაარსზე სრულად პასუხისმგებელია Qartli.ge და შესაძლოა, რომ იგი არ გამოხატავდეს დონორების შეხედულებებს.

მოცემული ვებ გვერდი „ჯუმლას" ძრავზე შექმნილი უნივერსალური კონტენტის მენეჯმენტის სისტემის (CMS) ნაწილია. ის USAID-ის მიერ დაფინანსებული პროგრამის "მედია გამჭვირვალე და ანგარიშვალდებული მმართველობისთვის" (M-TAG) მეშვეობით შეიქმნა, რომელსაც „კვლევისა და გაცვლების საერთაშორისო საბჭო" (IREX) ახორციელებს. ამ ვებ საიტზე გამოქვეყნებული კონტენტი მთლიანად ავტორების პასუხისმგებლობაა და ის არ გამოხატავს USAID-ისა და IREX-ის პოზიციას.
This web page is part of Joomla based universal CMS system, which was developed through the USAID funded Media for Transparent and Accountable Governance (MTAG) program, implemented by IREX. The content provided through this web-site is the sole responsibility of the authors and does not reflect the position of USAID or IREX.

ავტორის/ავტორების მიერ საინფორმაციო მასალაში გამოთქმული მოსაზრება შესაძლოა არ გამოხატავდეს "საქართველოს ღია საზოგადოების ფონდის" პოზიციას. შესაბამისად, ფონდი არ არის პასუხისმგებელი მასალის შინაარსზე.