რედაქტორის რჩევით
კალენდარი
«« ივლისი 2025 »»
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 123
ახალი ამბები
ხურვალეთის ხანდაზმულთა სახლი ომბუდსმენის წარმომადგენლებმა შეამოწმეს - რეკომენდაციები
ომბუდსმენის ოფისის მიერ შემოწმებული დაწესებულებიდან "ა(ა)იპ სახლი საზღვრებს გარეშე"-ს გარემო და ინფრასტრუქტურა ყველაზე მეტად კეთილმოწყობილია. პანსიონატის ეზო გამწვანებულია, მოწყობილია დასასვენებელი სივრცე, გარე ავეჯით. შენობა ინფრასტრუქტურულად გამართულია, სველი წერტილები მოწესრიგებულია და აღჭურვილია ჰიგიენური საშუალებებით.

დაწესებულება აღჭურვილია ზედა სართულზე, ეტლით მოსარგებლეთათვის ადაპტირებული გარე ლიფტით. შესაბამისად, ეტლით მოსარგებლე და იმ ბენეფიციარებს, რომლებსაც უჭირთ გადაადგილება, ეზოთი სარგებლობის შესაძლებლობა აქვთ.

ზოგადი სანიტარიული და უსაფრთხოების მდგომარეობა აკმაყოფილებს დადგენილ სტანდარტებს. შენობის ზოგადი და ბენეფიციართა ჰიგიენური მდგომარეობა უზრუნველყოფილია. შენობას ეტყობოდა პერიოდული დასუფთავების კვალი. სველი წერტილები სუფთა მდგომარეობაში იყო, მათი რაოდენობა ასევე აკმაყოფილებს სტანდარტით გათვალისწინებულ მოთხოვნებს.

კვების საკითხი სხვა დაწესებულებების მსგავსად, ხურვალეთის ხანდაზმულთა სახლშიც პრობლემატური იყო. მართალია, სამზარეულოები აღჭურვილია საჭირო ინვენტარითა და ჭურჭლით, მაგრამ კვების მენიუს დაწესებულების ხელმძღვანელი ადგენს და მასში დაცული არ არის საკვების კვებითი ღირებულება და კალორაჟი. პრობლემურია სპეციალური საჭიროებების მქონე ბენეფიციართა კვების საკითხიც, არ არის გათვალისწინებული დიაბეტის დიაგნოზის მქონე ბენეფიციარების სპეციფიკური კვებითი საჭიროებები, პრობლემას წარმოადგენს ისიც, რომ დაწესებულების ხელმძღვანელობა არც კი იყო ინფორმირებული იმის შესახებ, რომ დაწესებულებაში ირიცხებოდნენ დიაბეტის დიაგნოზის მქონე ბენეფიციარები.

ერთ-ერთ ბენეფიციარს, რომელსაც ჩარიცხვისას წარმოდგენილი ფორმა 100-ით დიაგნოსტირებული აქვს რეკურენტული დეპრესია, არ უტარდება ფსიქიკური მდგომარეობის მონიტორინგი, და არც რეკომენდებული მედიკამენტი (ანტიდეპრესანტი) ეძლევა მომსახურებაში.

სხვა დაწესებულებების მსგავსად, ხურვალეთის ხანდაზმულთა სახლშიც, მნიშნელოვანი გამოწვევებია ბენეფიციართა ჯანმრთელობის დაცვის კუთხით.

დაწესებულებაში დაცული სამედიცინო დოკუმენტაცია არასრულია, არ იძლევა ბენეფიციართათვის სამედიცინო მომსახურების მიწოდების შესახებ რაიმე მნიშვნელოვან და საყურადღებო ინფორმაციას. არ არის ასახული ხანდაზმულთა დიაგნოზები და შესაბამისი დანიშნულებები.

თუმცა, უნდა აღინიშნოს, რომ დაწესებულება აღჭურვილია ჟანგბადის აპარატით, რომელიც, საჭიროების შემთხვევაში, იძლევა ჟანგბადდამოკიდებული ბენეფიციარების მოვლის საშუალებას. გარდა ამისა, მედიკამენტები ხანდაზმულებს მიეწოდებათ მზრუნველების მეთვალყურეობის ქვეშ, თუმცა ყოველდღიური მოხმარების მედიკამენტები საყოფაცხოვრებო ტიპის კარადაში ინახება და არა სპეციალურ შესანახ ადგილას.

მედიკამენტების მარაგი ინახება ცალკე, დაწესებულების ხელმძღვანელის ოთახში.

ხანდაზმულთა სახლს არ ჰყავს ექიმი, მაგრამ დაწესებულების ხელმძღვანელის განმარტებით, საჭიროების შემთხვევაში იძახებენ სასწრაფო-გადაუდებელი სამედიცინო დახმარების სამსახურს. მისივე გადმოცემით, თავად პროფესიით ექთანია და თავადაც უწევს პირველად სამედიცინო მომსახურებას ხანდაზმულებს.

დაწესებულებაში უგულებელყოფილია კანონმდებლობით გათვალისწინებული მოთხოვნები პერსონალის მიმართ. მზრუნველებს არ აქვთ გავლილი ხანდაზმულთა მოვლისთვის აუცილებელი სპეციალიზებული, ასევე, ძალადობისგან და არასათანადო მოპყრობისაგან დაცვის ტრენინგები. დაწესებულების ხელმძღვანელის განმარტებით, რამდენიმე წლის წინ პერსონალს ჩაუტარდა ტრენინგი, თუმცა ვერ შეძლო ამის დამადასტურებელი დოკუმენტის წარმოდგენა.

უნდა აღინიშნოს, რომ პერსონალის რაოდენობა აკმაყოფილებს კანონმდებლობით მოთხოვნილ სტანდარტს.

აქვე, ყურადსაღებია, რომ დაწესებულებას არ ჰყავს მამრობითი სქესის მომვლელი, რომელიც უზრუნველყოფდა მამრობითი სქესის ბენეფიციარების მოვლას ისე, რომ არ შელახულიყო ხანდაზმულთა ღირსება.

მონიტორინგის დღეს პანსიონატში ბენეფიციართა ფსიქოსოციალური რეაბილიტაციური აქტივობა არ შეიმჩნეოდა. ბენეფიციართა ნაწილი ტელევიზორს უყურებდა, დანარჩენები კი, ეზოში ისხდნენ;

ბენეფიციარები დღის განმავლობაში არ შესულან საძინებელ ოთახებში.

საწოლები განლაგებულია ოთახებში, გასწორებულია ერთნაირად, აქვთ პატარა ტუმბო და ტანსაცმლის კარადა, მაგრამ ბენეფიციართა ინდივიდუალური მოთხოვნილებების და ინტერესების წახალისება არ იგრძნობა, ბენეფიციარის პირად სივრცეში არ ჩანს ბენეფიციართა ინტერესების გამომხატველი ინდივიდუალური ნივთები ან ოჯახის წევრების სურათები ან გასართობი საშუალებები და საკითხავი ლიტერატურა.

ექსპერტი/ფსიქიატრის აზრით, ხანდაზმულთა სათემო სერვისების ბენეფიციართა ფსიქოსოციალური რებილიტაციის რესურსები და კულტურულ-საგანმანათლებლო ღონისძიებებში ჩართვის მოტივაცია დაბალია, ბენეფიციართა დიდი ნაწილი დღის უმეტეს დროს საწოლში ან საწოლის მიმდებარე დერეფანში იმყოფება.

დაწესებულებაში ბენეფიციარებზე ზრუნვა ძირითადად ჰიგიენური და ფიზიოლოგიური მოთხოვნილებების დაკმაყოფილებით შემოიფარგლება, ბენეფიციარების ძირითადი გასართობი საშუალებაა ტელევიზორი და არ მიმდინარეობს ინდივიდუალური ზრუნვა მათ ფსიქო-ფიზიკურ-სოციალურ რეაბილიტაციაზე, სათემო სერვისებს არ ჰყავს საკმარისი რაოდენობის დამხმარე და პროფესიული კადრი.
Print E-mail
FaceBook Twitter

სტატიის გამოყენების პირობები

ამავე კატეგორიაში
სახსრის ანთებითი დაავადებები, იგივე ართრიტი 100-ზე მეტ
პათოლოგიას აერთიანებს.

სახსრის ანთებითი დაავადებები, იგივე ართრიტი 100-ზე მეტ პათოლოგიას აერთიანებს.

17:14 / 10.07.2025
თბილისის საქალაქო სასამართლოს მოსამართლე თამარ მჭედლიშვილმა, 19
წლის საბა ჯიქიას 4 წლითა და 6 თვით თავისუფლების აღკვეთა შეუფარდა.
თბილისის საქალაქო სასამართლოს მოსამართლე თამარ მჭედლიშვილმა, 19 წლის საბა ჯიქიას 4 წლითა და 6 თვით თავისუფლების აღკვეთა შეუფარდა.
13:27 / 10.07.2025
შეხვედრისას სპიკერები იმ კრიტერიუმებს მიმოიხილავენ, რომლებსაც აგრო
პროდუქტი
შეხვედრისას სპიკერები იმ კრიტერიუმებს მიმოიხილავენ, რომლებსაც აგრო პროდუქტი
13:58 / 09.07.2025
დაზარალებულს დაზიანება თავის არეში აღენიშნება

დაზარალებულს დაზიანება თავის არეში აღენიშნება

14:07 / 04.07.2025
ბიუჯეტის ცხრილის შედგენით ვასწავლით
მათ, რას ნიშნავს შემოსავალი და გასავალი, ამით გამოუმუშავდებათ
დაკვირვების უნარი საკუთარ ფინანსურ გადაწყვეტილებებზე

მენტორი პედაგოგი ნინო ლომიძე უკვე
8 წელია მეწარმეობის საფუძვლებს ასწავლის და მოსწავლეებს ბიზნეს
უნარ-ჩვევებს უვითარებს. ამბობს, რომ სწავლა კეთებით ხორციელდება,
ამიტომ მისი მოსწავლეები ქმნიან სიმულაციურ კომპანიებს და
ახორციელებენ რეალურ ბიზნეს. ფიქრობს, რომ ბავშები, რომლებიც ადრეულ
ასაკში იღებენ ფინანსურ განათლებას, რეალურ ცხოვრებაში სწორ ფინანსურ
გადაწყვეტილებებს მიიღებენ.

„მოსწავლეები თავად ირგებენ
სხვადასხვა თანამდებობებს, მართავენ კომპანიას, აწარმოებენ
მოლაპარაკებებს, ქმნიან მარკეტინგულ სტრატეგიას, ყიდიან საკუთარი
ხელით შექმნილ პროდუქციას და ინაწილებენ მოგებას. ეს ყველაფერი მათ
ეხმარება ინოვაციური და შემოქმედებითი აზროვნების ჩამოყალიბებაში,
დასაქმებისთვის მზაობაში და ფინანსური განათლების მიღებაში,რაც
დამეთანხმებით ნამდვილად სჭირდება თანამედროვე ახალგაზრდას” გვიხსნის
ლომიძე და დასძენს, რომ შედარებით დაბალ კლასებში, მოსწავლეებს
მარტივი და მეტად საინტერესო გზით ასწავლის ფინანსების მართვის
პოლიტიკას.



„ვინაიდან ბიუჯეტი დროის გარკვეულ
მონაკვეთზე მიღებული შემოსავლების, გასავლისა და დანაზოგის გეგმაა,
მოსწავლეებს  ყოველკვირეული ან ყოველთვიური ბიუჯეტის ცხრილს
ვადგენინებ. მოსწავლეთა უმრავლესობა ყოველ დღე ხარჯავს თანხას
საკვებისთვის, საკანცელარიო ნივთებისთვის ან ყოველდღიური
საჭიროებებისთვის. ხშირად მათი ხარჯები გაუაზრებელია, რადგან სახარჯო
თანხას უფროსები აძლევენ და ვერ განკარგავენ საჭიროებისამებრ.
ბიუჯეტის ცხრილის შედგენით ვასწავლით მათ, რას ნიშნავს შემოსავალი და
გასავალი, ამით გამოუმუშავდებათ დაკვირვების უნარი საკუთარ ფინანსურ
გადაწყვეტილებებზე, გააანალიზებენ არასაჭირო ხარჯებს და მომავალში
თავს აარიდებენ იმპულსურ ქცევას” გვიზიარებს ლომიძე

ნინოს თქმით, ბისზნესის მართვის
სპეციალისტობიდან დაწყებითების მენტორ მასწავლებლობამდე გზა არც ისეთი
მარტივი ყოფილა არა ერთი გამოცდისა და საგანმანათლებლო პროგრამის
ფონზე, თუმცა მასწავლებლობა მისთვის ყველაზე მნიშვნელოვანი
მისიაა.

„სირთულეების მიუხედავად,
ბავშებთან ურთიერთობა ყოველდღიურად ახალ ძალას მმატებს. სწავლის
პროცესში მნიშვნელოვანია საგანი შეაყვარო მოსწავლეს, დაანახო როგორ
შეუძლია  იმ კონკრეტული საგნის ტრანსფერი ყოველდღიურ ცხოვრებაში,
შეაჩვიო სირთულეების ისე გადალახვას,რომ თავად დაინახოს საკუთარი
პროგრესი რაც მას მოტივაციას მისცემს და არასოდეს გაუქრება ცოდნის
მიღების სურვილი.

ბიუჯეტის ცხრილის შედგენით ვასწავლით მათ, რას ნიშნავს შემოსავალი და გასავალი, ამით გამოუმუშავდებათ დაკვირვების უნარი საკუთარ ფინანსურ გადაწყვეტილებებზე


მენტორი პედაგოგი ნინო ლომიძე უკვე 8 წელია მეწარმეობის საფუძვლებს ასწავლის და მოსწავლეებს ბიზნეს უნარ-ჩვევებს უვითარებს. ამბობს, რომ სწავლა კეთებით ხორციელდება, ამიტომ მისი მოსწავლეები ქმნიან სიმულაციურ კომპანიებს და ახორციელებენ რეალურ ბიზნეს. ფიქრობს, რომ ბავშები, რომლებიც ადრეულ ასაკში იღებენ ფინანსურ განათლებას, რეალურ ცხოვრებაში სწორ ფინანსურ გადაწყვეტილებებს მიიღებენ.

„მოსწავლეები თავად ირგებენ სხვადასხვა თანამდებობებს, მართავენ კომპანიას, აწარმოებენ მოლაპარაკებებს, ქმნიან მარკეტინგულ სტრატეგიას, ყიდიან საკუთარი ხელით შექმნილ პროდუქციას და ინაწილებენ მოგებას. ეს ყველაფერი მათ ეხმარება ინოვაციური და შემოქმედებითი აზროვნების ჩამოყალიბებაში, დასაქმებისთვის მზაობაში და ფინანსური განათლების მიღებაში,რაც დამეთანხმებით ნამდვილად სჭირდება თანამედროვე ახალგაზრდას” გვიხსნის ლომიძე და დასძენს, რომ შედარებით დაბალ კლასებში, მოსწავლეებს მარტივი და მეტად საინტერესო გზით ასწავლის ფინანსების მართვის პოლიტიკას.


„ვინაიდან ბიუჯეტი დროის გარკვეულ მონაკვეთზე მიღებული შემოსავლების, გასავლისა და დანაზოგის გეგმაა, მოსწავლეებს  ყოველკვირეული ან ყოველთვიური ბიუჯეტის ცხრილს ვადგენინებ. მოსწავლეთა უმრავლესობა ყოველ დღე ხარჯავს თანხას საკვებისთვის, საკანცელარიო ნივთებისთვის ან ყოველდღიური საჭიროებებისთვის. ხშირად მათი ხარჯები გაუაზრებელია, რადგან სახარჯო თანხას უფროსები აძლევენ და ვერ განკარგავენ საჭიროებისამებრ. ბიუჯეტის ცხრილის შედგენით ვასწავლით მათ, რას ნიშნავს შემოსავალი და გასავალი, ამით გამოუმუშავდებათ დაკვირვების უნარი საკუთარ ფინანსურ გადაწყვეტილებებზე, გააანალიზებენ არასაჭირო ხარჯებს და მომავალში თავს აარიდებენ იმპულსურ ქცევას” გვიზიარებს ლომიძე

ნინოს თქმით, ბისზნესის მართვის სპეციალისტობიდან დაწყებითების მენტორ მასწავლებლობამდე გზა არც ისეთი მარტივი ყოფილა არა ერთი გამოცდისა და საგანმანათლებლო პროგრამის ფონზე, თუმცა მასწავლებლობა მისთვის ყველაზე მნიშვნელოვანი მისიაა.

„სირთულეების მიუხედავად, ბავშებთან ურთიერთობა ყოველდღიურად ახალ ძალას მმატებს. სწავლის პროცესში მნიშვნელოვანია საგანი შეაყვარო მოსწავლეს, დაანახო როგორ შეუძლია  იმ კონკრეტული საგნის ტრანსფერი ყოველდღიურ ცხოვრებაში, შეაჩვიო სირთულეების ისე გადალახვას,რომ თავად დაინახოს საკუთარი პროგრესი რაც მას მოტივაციას მისცემს და არასოდეს გაუქრება ცოდნის მიღების სურვილი." ლომიძის აზრით არაფორმალურ განათლებას უზარმაზარი როლი უჭირავს მოსწავლის ცხოვრებაში, როდესაც საქმე რეალურ ცხოვრებაში საჭირო უნარების განვითარებას ეხება. "პატარა ასაკიდანვე ვზრუნავ მოსწავლეების პროფესიულ ორიენტაციაზე, მიმყავს სხვადასხვა ადგილებზე, სადაც თავად მოსინჯავენ და უშუალოდ დააკვირდებიან სხვადასხვა პროფესიებს.”

ნინო, თავის ცოდნასა და გამოცდილებას, საოკუპაციო ხაზთან მცხოვრებ მოსწავლეებსაც უზიარებს, რადგან თვლის, რომ განათლება ყველა ბავშვისთვის ერთნაირად ხელმისაწვდომი უნდა იყოს.

“გამყოფ ხაზთან მდებარე სოფლის სკოლებში ახალგაზრდებს, მასწავლებლებსა და სოფლის მოსახლეობას ვუზიარებ ცოდნას. ვასწავლი თუ როგორ იყვნენ ფინანსური სისტემების გონიერი მომხმარებლები. ვთვლი, რომ მასწავლებლობა ჩემთვის სამყაროს უკეთესობისკენ შეცვლის საშუალებაა, რასაც თითოეული მოსწავლიდან ვიწყებ უპირობო სიყვარულის, სამართლიანობისა და ნდობის საშუალებით.”

 

 

13:26 / 04.07.2025
ვიდეორეპორტაჟი
რკინიგზის დეპარტამენტი ფაქტს დაკვამლიანებას უწოდებს.
ოთხი წელია, რაც სოფელში ჩამოვედი. დედაჩემი იყო ავად, უკვე 92 წლის ასაკს იყო მიღწეული.
"სოფელში არაფერია. აქ არავინ არის. მხოლოდ ერთი ბიჭი, მაგისი დედა და მე ვართ.
"ორმა ოჯახმა შევინახეთ ეს სოფელი… კვამლი რომ ამოდის ოჯახიდან, მიხარია,


საინფორმაციო პორტალი მხარდაჭერილია ევროკავშირის (EU) და კონრად ადენაუერის ფონდის (KAS) მიერ, პროექტის "იმოქმედე საქართველოსთვის" ფარგლებში. საინფორმაციო მასალების შინაარსზე სრულად პასუხისმგებელია Qartli.ge და შესაძლოა, რომ იგი არ გამოხატავდეს დონორების შეხედულებებს.

მოცემული ვებ გვერდი „ჯუმლას" ძრავზე შექმნილი უნივერსალური კონტენტის მენეჯმენტის სისტემის (CMS) ნაწილია. ის USAID-ის მიერ დაფინანსებული პროგრამის "მედია გამჭვირვალე და ანგარიშვალდებული მმართველობისთვის" (M-TAG) მეშვეობით შეიქმნა, რომელსაც „კვლევისა და გაცვლების საერთაშორისო საბჭო" (IREX) ახორციელებს. ამ ვებ საიტზე გამოქვეყნებული კონტენტი მთლიანად ავტორების პასუხისმგებლობაა და ის არ გამოხატავს USAID-ისა და IREX-ის პოზიციას.
This web page is part of Joomla based universal CMS system, which was developed through the USAID funded Media for Transparent and Accountable Governance (MTAG) program, implemented by IREX. The content provided through this web-site is the sole responsibility of the authors and does not reflect the position of USAID or IREX.

ავტორის/ავტორების მიერ საინფორმაციო მასალაში გამოთქმული მოსაზრება შესაძლოა არ გამოხატავდეს "საქართველოს ღია საზოგადოების ფონდის" პოზიციას. შესაბამისად, ფონდი არ არის პასუხისმგებელი მასალის შინაარსზე.