რედაქტორის რჩევით
კალენდარი
«« ივლისი 2025 »»
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 123
ახალი ამბები
ანტიკურმა ვაზმა იხარა - ,,უფლისციხურა“ შესამოწმებლად საფრანგეთში წაიღეს
,,სალიზვარის" ვაზი შესამოწმებლად საფრანგეთში წაიღეს. მუზეუმის დირექტორმა ბადრი გასპაროვმა რამდენიმე ნიმუში მუზეუმის ეზოში დარგო, რომელმაც იხარა. ,,სალიზვარი" ციხე-ქალაქი უფლისციხის აღმოსავლეთ მხარეს მდებარებს. იქ ვაზი დიდი ხანია კლდეზე იყო გამრავლებული. საქართველოში მისი ანალოგი ვერ მოძებნეს. გიგუცა თათრიშვილმა მას ,,უფლისციხურა" უწოდა.

კლდეზე გაშენებულ პატარა ვენახს არც სხლავდნენ და არც უვლიდნენ. მიუვალ ადგილზე მისვლას ვერავინ ახერხებდა. ძველ სოფელ უფლისციხის (რომელიც ამჟამად აღარ არსებობს) მცხოვრებნი ამბობენ, რომ სწორედ ამ ვაზის წყალობით შეარქვეს კლდოვან უბანს - ,,სალიზვარი“. არქეოლოგმა დურსუნ ხახუტაიშვილმა სიტყვა ,,სალიზვარი“ გაშიფრა, როგორც ,,კლდის ვენახი“. ეს ისტორია მან თავის წიგნშიც შეიტანა, რომელიც 1959-60 წწ-ში ჩატარებულ კვლევა-ძიებას ეხება.

სალიზვარის ვაზი დღეს მსოფლიო აღიარებას ელოდება. საქმე იმაშია, რომ მუზეუმ-ნაკრძალის თანამშრომელმა გიგუცა თათრიშვილმა (მეტსახელად სტალბერა) რამდენიმე წლის წინ, სალიზვარიდან ვაზის ყლორტი სახლში წაიღო და დარგო. ვაზმა იხარა. გასულ 2018 წელს თითქმის 200 კგ ყურძენი მოკრიფა. ამის ამსახველი ფოტო გადაიღო კიდეც:

 



ფოტო: გიგუცა თათრიშვილის ღვინო ,,უფლისციხურა" - მიაქვს სტუმრებისთვის



ფოტო: ქვევრი, სადაც გიგუცა თათრიშვილმა ,,უფლისციხურა" დააყენა



ფოტო: რთველი გიგუცა თათრიშვილის სახლში - ,,უფლისციხურას" ხეივანში

,
,წელს უფრო მეტს ველოდები. მე მას უფლისციხურა დავარქვი. ჩვენი სალიზვარის ვაზი ვინ აღარ წაიღო. ყველას აინტერესებს, როგორი გამოვა და რა ჯიშია. თუმცა, ვერავინ მის ანალოგს ვერ მიაგნო“ - აცხადებს გიგუცა თათრიშვილი. ის სწორედ იმ ძველ სოფელ უფლისციხიდანაა, რომლის მცხოვრებნი, 1970-იან წლებში, კომუნისტების მოთხოვნით, ქვახვრელში გადასახლდნენ. 35-წელია გიგუცა თათრიშვილი მუზეუმში მუშაობს და მშობლიური სოფლის ნასახლარებს ყოველდღე უყურებს.

უფლისციხის მუზეუმის ამჟამინდელი დირექტორი ბადრი გასპაროვი სალიზვარის ვაზით დიდი ხანია დაინტერესდა. ვაზის რამდენიმე ყლორტი მუზეუმის ეზოში დარგო და იქაც იხარა. ფოტოები ჩვენც გადავიღეთ. ამბობს, რომ ვაზს დიდი მომავალი აქვს. პირველ რიგში იმიტომ, რომ შესაძლოა მისი უნიკალურობა და ორიგინალობა დადასტურდეს, მეორე რიგში იმიტომ, რომ ამ ვაზით ანტიკური ხეივანი უნდა გააშენოს თავისი მარნით. ეს მარანი და ხეივანი გაშენდება ციხე-ქალაქის სამხრეთ მხარეს მდებარე ასასვლელთან, სადაც მიწიანი ადგილია:

,,ნიმუშები გაგზავნილია საფრანგეთში. ამაში, ღვინის ეროვნული სააგენტო ძალიან გვეხმარება. შესაბამისი ლაბორატორიული ექსპერტიზა უტარდება და პასუხის მოლოდინში ვართ.“ - ამბობს ბადრი გასპაროვი.

მისი თქმით, უფლისციხეში ანტიკური ვაზის ხეივანი გაშენდება. იქვე იქნება მარანი. ტურისტები მას ძეგლის სამხრეთით, ციხე-ქალაქის დათვალიერების შემდეგ გზად ნახავენ.

უფლისციხეში რომ მევენახეობა განვითარებული იყო, ამას ყველა არქეოლოგი და ისტორიკოსი აღნიშნავს, ვისაც რამე წიგნი დაუწერია უფლისციხის შესახებ.

1959-60 წელს არქეოლოგიურმა ექსპედიციამ, უფლისციხეში 5 საწნახელი იპოვა.



საქართველოს ტერიტორიაზე აღმოჩენილ სხვადასხვა ისტორიული ეპოქის ვაზის ნაშთებს მოლეკულური გენეტიკის მეთოდებით შეისწავლიან, ხოლო არქეოლოგიურ მასალებზე ბიოქიმიური ტესტირება ჩატარდება.

ღვინის ეროვნული სააგენტოს დაფინანსებით, ის სამეცნიერო ჯგუფები, რომლებიც ქართული ვაზის პოპულარიზაციის მიზნით, საქართველო 2014 წლიდან მუშაობენ, 2019 წელს სწორედ ამ მიმართულებით გააგრძელებს მუშაობს.

მაგალითად, 2019 წლისათვის სსიპ-ღვინის ეროვნული სააგენტო ანალიზს ჩაუტარებს საქართველოს ტერიტორიაზე აღმოჩენილ სხვადასხვა ისტორიული ეპოქების ვაზის ნაშთებს, სწორედ, მოლეკულური გენეტიკის მეთოდებით.

,,მოხდება მათი შედარება საქართველოს აბორიგენულ ვაზის ჯიშებთან და ველური ვაზის ფორმებთან ვაზის დომესტიკაციისა და მსოფლიოში გავრცელების თეორიის დადასტურების მიზნით; ჩატარდება არქეოლოგიურ მასალის ბიოქიმიური ტესტირება (ეგრეთწოდებული „ბიო-მოლეკულური არქეოლოგია“) მათზე ღვინის ნაშთების აღმოჩენის მიზნით, როგორც პირდაპირი დადასტურება საქართველოში მეღვინეობის უძველესი პრაქტიკის არსებობის შესახებ" -წერია ღვინის ეროვნული სააგენტოს დირექტორის მიერ შედგენილ წერილში.



2019 წლის განმავლობაში გეგმავენ კვლევის სხვა თანამედროვე მეთოდების გამოყენების ხელშეწყობას არა მარტო არქეოლოგიაში, არამედ ისტორიაში, ამპელოგრაფიაში, მევენახეობა - მეღვინეობაში, მოლეკულურ გენეტიკაში, ეთნოგრაფიაში და სხვა მეცნიერებებში, როლებიც უკავშირდებიან ვაზისა და ღვინის ისტორიას საქართველოში.

სააგენტოს წარმომადგენლები ეცდებიან მონაწილეობა მიიღონ არქეოლოგიურ გათხრებში ვაზთან და ღვინოსთან დაკავშირებული ახალი არტეფაქტების მოპოვების მიზნით, ლიტერატურული წყაროების მოძიებაში, შეკრებასა და შემდეგ ბროშურებისა და ჟურნალების სახით მათ გამოცემაში.


ფოტო: ,,სალიზვარი" - კლდის ვენახი უფლისციხეში


Print E-mail
FaceBook Twitter

სტატიის გამოყენების პირობები

ამავე კატეგორიაში
სახსრის ანთებითი დაავადებები, იგივე ართრიტი 100-ზე მეტ
პათოლოგიას აერთიანებს.

სახსრის ანთებითი დაავადებები, იგივე ართრიტი 100-ზე მეტ პათოლოგიას აერთიანებს.

17:14 / 10.07.2025
თბილისის საქალაქო სასამართლოს მოსამართლე თამარ მჭედლიშვილმა, 19
წლის საბა ჯიქიას 4 წლითა და 6 თვით თავისუფლების აღკვეთა შეუფარდა.
თბილისის საქალაქო სასამართლოს მოსამართლე თამარ მჭედლიშვილმა, 19 წლის საბა ჯიქიას 4 წლითა და 6 თვით თავისუფლების აღკვეთა შეუფარდა.
13:27 / 10.07.2025
შეხვედრისას სპიკერები იმ კრიტერიუმებს მიმოიხილავენ, რომლებსაც აგრო
პროდუქტი
შეხვედრისას სპიკერები იმ კრიტერიუმებს მიმოიხილავენ, რომლებსაც აგრო პროდუქტი
13:58 / 09.07.2025
დაზარალებულს დაზიანება თავის არეში აღენიშნება

დაზარალებულს დაზიანება თავის არეში აღენიშნება

14:07 / 04.07.2025
ბიუჯეტის ცხრილის შედგენით ვასწავლით
მათ, რას ნიშნავს შემოსავალი და გასავალი, ამით გამოუმუშავდებათ
დაკვირვების უნარი საკუთარ ფინანსურ გადაწყვეტილებებზე

მენტორი პედაგოგი ნინო ლომიძე უკვე
8 წელია მეწარმეობის საფუძვლებს ასწავლის და მოსწავლეებს ბიზნეს
უნარ-ჩვევებს უვითარებს. ამბობს, რომ სწავლა კეთებით ხორციელდება,
ამიტომ მისი მოსწავლეები ქმნიან სიმულაციურ კომპანიებს და
ახორციელებენ რეალურ ბიზნეს. ფიქრობს, რომ ბავშები, რომლებიც ადრეულ
ასაკში იღებენ ფინანსურ განათლებას, რეალურ ცხოვრებაში სწორ ფინანსურ
გადაწყვეტილებებს მიიღებენ.

„მოსწავლეები თავად ირგებენ
სხვადასხვა თანამდებობებს, მართავენ კომპანიას, აწარმოებენ
მოლაპარაკებებს, ქმნიან მარკეტინგულ სტრატეგიას, ყიდიან საკუთარი
ხელით შექმნილ პროდუქციას და ინაწილებენ მოგებას. ეს ყველაფერი მათ
ეხმარება ინოვაციური და შემოქმედებითი აზროვნების ჩამოყალიბებაში,
დასაქმებისთვის მზაობაში და ფინანსური განათლების მიღებაში,რაც
დამეთანხმებით ნამდვილად სჭირდება თანამედროვე ახალგაზრდას” გვიხსნის
ლომიძე და დასძენს, რომ შედარებით დაბალ კლასებში, მოსწავლეებს
მარტივი და მეტად საინტერესო გზით ასწავლის ფინანსების მართვის
პოლიტიკას.



„ვინაიდან ბიუჯეტი დროის გარკვეულ
მონაკვეთზე მიღებული შემოსავლების, გასავლისა და დანაზოგის გეგმაა,
მოსწავლეებს  ყოველკვირეული ან ყოველთვიური ბიუჯეტის ცხრილს
ვადგენინებ. მოსწავლეთა უმრავლესობა ყოველ დღე ხარჯავს თანხას
საკვებისთვის, საკანცელარიო ნივთებისთვის ან ყოველდღიური
საჭიროებებისთვის. ხშირად მათი ხარჯები გაუაზრებელია, რადგან სახარჯო
თანხას უფროსები აძლევენ და ვერ განკარგავენ საჭიროებისამებრ.
ბიუჯეტის ცხრილის შედგენით ვასწავლით მათ, რას ნიშნავს შემოსავალი და
გასავალი, ამით გამოუმუშავდებათ დაკვირვების უნარი საკუთარ ფინანსურ
გადაწყვეტილებებზე, გააანალიზებენ არასაჭირო ხარჯებს და მომავალში
თავს აარიდებენ იმპულსურ ქცევას” გვიზიარებს ლომიძე

ნინოს თქმით, ბისზნესის მართვის
სპეციალისტობიდან დაწყებითების მენტორ მასწავლებლობამდე გზა არც ისეთი
მარტივი ყოფილა არა ერთი გამოცდისა და საგანმანათლებლო პროგრამის
ფონზე, თუმცა მასწავლებლობა მისთვის ყველაზე მნიშვნელოვანი
მისიაა.

„სირთულეების მიუხედავად,
ბავშებთან ურთიერთობა ყოველდღიურად ახალ ძალას მმატებს. სწავლის
პროცესში მნიშვნელოვანია საგანი შეაყვარო მოსწავლეს, დაანახო როგორ
შეუძლია  იმ კონკრეტული საგნის ტრანსფერი ყოველდღიურ ცხოვრებაში,
შეაჩვიო სირთულეების ისე გადალახვას,რომ თავად დაინახოს საკუთარი
პროგრესი რაც მას მოტივაციას მისცემს და არასოდეს გაუქრება ცოდნის
მიღების სურვილი.

ბიუჯეტის ცხრილის შედგენით ვასწავლით მათ, რას ნიშნავს შემოსავალი და გასავალი, ამით გამოუმუშავდებათ დაკვირვების უნარი საკუთარ ფინანსურ გადაწყვეტილებებზე


მენტორი პედაგოგი ნინო ლომიძე უკვე 8 წელია მეწარმეობის საფუძვლებს ასწავლის და მოსწავლეებს ბიზნეს უნარ-ჩვევებს უვითარებს. ამბობს, რომ სწავლა კეთებით ხორციელდება, ამიტომ მისი მოსწავლეები ქმნიან სიმულაციურ კომპანიებს და ახორციელებენ რეალურ ბიზნეს. ფიქრობს, რომ ბავშები, რომლებიც ადრეულ ასაკში იღებენ ფინანსურ განათლებას, რეალურ ცხოვრებაში სწორ ფინანსურ გადაწყვეტილებებს მიიღებენ.

„მოსწავლეები თავად ირგებენ სხვადასხვა თანამდებობებს, მართავენ კომპანიას, აწარმოებენ მოლაპარაკებებს, ქმნიან მარკეტინგულ სტრატეგიას, ყიდიან საკუთარი ხელით შექმნილ პროდუქციას და ინაწილებენ მოგებას. ეს ყველაფერი მათ ეხმარება ინოვაციური და შემოქმედებითი აზროვნების ჩამოყალიბებაში, დასაქმებისთვის მზაობაში და ფინანსური განათლების მიღებაში,რაც დამეთანხმებით ნამდვილად სჭირდება თანამედროვე ახალგაზრდას” გვიხსნის ლომიძე და დასძენს, რომ შედარებით დაბალ კლასებში, მოსწავლეებს მარტივი და მეტად საინტერესო გზით ასწავლის ფინანსების მართვის პოლიტიკას.


„ვინაიდან ბიუჯეტი დროის გარკვეულ მონაკვეთზე მიღებული შემოსავლების, გასავლისა და დანაზოგის გეგმაა, მოსწავლეებს  ყოველკვირეული ან ყოველთვიური ბიუჯეტის ცხრილს ვადგენინებ. მოსწავლეთა უმრავლესობა ყოველ დღე ხარჯავს თანხას საკვებისთვის, საკანცელარიო ნივთებისთვის ან ყოველდღიური საჭიროებებისთვის. ხშირად მათი ხარჯები გაუაზრებელია, რადგან სახარჯო თანხას უფროსები აძლევენ და ვერ განკარგავენ საჭიროებისამებრ. ბიუჯეტის ცხრილის შედგენით ვასწავლით მათ, რას ნიშნავს შემოსავალი და გასავალი, ამით გამოუმუშავდებათ დაკვირვების უნარი საკუთარ ფინანსურ გადაწყვეტილებებზე, გააანალიზებენ არასაჭირო ხარჯებს და მომავალში თავს აარიდებენ იმპულსურ ქცევას” გვიზიარებს ლომიძე

ნინოს თქმით, ბისზნესის მართვის სპეციალისტობიდან დაწყებითების მენტორ მასწავლებლობამდე გზა არც ისეთი მარტივი ყოფილა არა ერთი გამოცდისა და საგანმანათლებლო პროგრამის ფონზე, თუმცა მასწავლებლობა მისთვის ყველაზე მნიშვნელოვანი მისიაა.

„სირთულეების მიუხედავად, ბავშებთან ურთიერთობა ყოველდღიურად ახალ ძალას მმატებს. სწავლის პროცესში მნიშვნელოვანია საგანი შეაყვარო მოსწავლეს, დაანახო როგორ შეუძლია  იმ კონკრეტული საგნის ტრანსფერი ყოველდღიურ ცხოვრებაში, შეაჩვიო სირთულეების ისე გადალახვას,რომ თავად დაინახოს საკუთარი პროგრესი რაც მას მოტივაციას მისცემს და არასოდეს გაუქრება ცოდნის მიღების სურვილი." ლომიძის აზრით არაფორმალურ განათლებას უზარმაზარი როლი უჭირავს მოსწავლის ცხოვრებაში, როდესაც საქმე რეალურ ცხოვრებაში საჭირო უნარების განვითარებას ეხება. "პატარა ასაკიდანვე ვზრუნავ მოსწავლეების პროფესიულ ორიენტაციაზე, მიმყავს სხვადასხვა ადგილებზე, სადაც თავად მოსინჯავენ და უშუალოდ დააკვირდებიან სხვადასხვა პროფესიებს.”

ნინო, თავის ცოდნასა და გამოცდილებას, საოკუპაციო ხაზთან მცხოვრებ მოსწავლეებსაც უზიარებს, რადგან თვლის, რომ განათლება ყველა ბავშვისთვის ერთნაირად ხელმისაწვდომი უნდა იყოს.

“გამყოფ ხაზთან მდებარე სოფლის სკოლებში ახალგაზრდებს, მასწავლებლებსა და სოფლის მოსახლეობას ვუზიარებ ცოდნას. ვასწავლი თუ როგორ იყვნენ ფინანსური სისტემების გონიერი მომხმარებლები. ვთვლი, რომ მასწავლებლობა ჩემთვის სამყაროს უკეთესობისკენ შეცვლის საშუალებაა, რასაც თითოეული მოსწავლიდან ვიწყებ უპირობო სიყვარულის, სამართლიანობისა და ნდობის საშუალებით.”

 

 

13:26 / 04.07.2025
ვიდეორეპორტაჟი
რკინიგზის დეპარტამენტი ფაქტს დაკვამლიანებას უწოდებს.
ოთხი წელია, რაც სოფელში ჩამოვედი. დედაჩემი იყო ავად, უკვე 92 წლის ასაკს იყო მიღწეული.
"სოფელში არაფერია. აქ არავინ არის. მხოლოდ ერთი ბიჭი, მაგისი დედა და მე ვართ.
"ორმა ოჯახმა შევინახეთ ეს სოფელი… კვამლი რომ ამოდის ოჯახიდან, მიხარია,


საინფორმაციო პორტალი მხარდაჭერილია ევროკავშირის (EU) და კონრად ადენაუერის ფონდის (KAS) მიერ, პროექტის "იმოქმედე საქართველოსთვის" ფარგლებში. საინფორმაციო მასალების შინაარსზე სრულად პასუხისმგებელია Qartli.ge და შესაძლოა, რომ იგი არ გამოხატავდეს დონორების შეხედულებებს.

მოცემული ვებ გვერდი „ჯუმლას" ძრავზე შექმნილი უნივერსალური კონტენტის მენეჯმენტის სისტემის (CMS) ნაწილია. ის USAID-ის მიერ დაფინანსებული პროგრამის "მედია გამჭვირვალე და ანგარიშვალდებული მმართველობისთვის" (M-TAG) მეშვეობით შეიქმნა, რომელსაც „კვლევისა და გაცვლების საერთაშორისო საბჭო" (IREX) ახორციელებს. ამ ვებ საიტზე გამოქვეყნებული კონტენტი მთლიანად ავტორების პასუხისმგებლობაა და ის არ გამოხატავს USAID-ისა და IREX-ის პოზიციას.
This web page is part of Joomla based universal CMS system, which was developed through the USAID funded Media for Transparent and Accountable Governance (MTAG) program, implemented by IREX. The content provided through this web-site is the sole responsibility of the authors and does not reflect the position of USAID or IREX.

ავტორის/ავტორების მიერ საინფორმაციო მასალაში გამოთქმული მოსაზრება შესაძლოა არ გამოხატავდეს "საქართველოს ღია საზოგადოების ფონდის" პოზიციას. შესაბამისად, ფონდი არ არის პასუხისმგებელი მასალის შინაარსზე.