რედაქტორის რჩევით
კალენდარი
«« აპრილი 2024 »»
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 12345
ახალი ამბები
ოქონის ხატი ცხინვალის მუზეუმში 1925 წელს ფალავანდიშვილების საგვარეულო ეკლესიიდან მოხვდა
ცხინვალი ითხოვს სოფელ ოქონის ხატს, რომელიც ფალავანდიშვილების საგვარეულო ეკლესიაში ინახებოდა. ეს საკითხი ჟენევის დისკუსიის მოლაპარაკებების დროს წამოაყენეს. ამის შესახებ ინფორმაცია დე-ფაქტო სამხრეთ ოსეთის ადმინისტრაციის ოფიციალურ საიტზე გავრცელდა. სააგენტოს ცნობით, კულტურული-მემკვიდრეობის ძეგლი უნდა დაბრუნდეს იმ ადგილზე, საიდანაც 1992 წელს დაიკარგა.

ქართულ-ოსური კონფლიქტის დროს ცხინვალის მუზეუმიდან დაკარგული ხატი 2001 წელს ჟენევაში კრისტის აუქციონზე აღმოაჩინეს, სადაც სპეციალურმა კომისიამ მისი საწყისი ფასი 2 მილიონი აშშ დოლარით განსაზღვრა.

ოქონის ტრიპტიქონი საქართველოში 2004 წელს დააბრუნეს და ის თბილისის სახელმწიფო მუზეუმის საგანძურს გადასცეს

1. სოფელ ოქონას ხატი

,,საქართველოში ოქონის რამდენიმე ხატი არსებობს“ - გვეუბნება გორის უნივერსიტეტის პროფესორი თამილა გოგოლაძე, რომელმაც ოქონის ხატის შესახებ სპეციალური ნაშრომი ,,ოქონა“ დაწერა. ის ქართულ-ოსური კონფლიქტის დაწყებამდე ცხინვალის პედაგოგიური ინსტიტუტის თანამშრომელი იყო და ცხინვალის მუზეუმში დაცული ხატის შესახებ ინფორმაციაც გააჩნია:

,,ხატი, რომელიც ცხინვალის მუზეუმში ინახებოდა, 1925 წელს სოფელ ოქონას ეკლესიის სასულიერო მოძღვარმა მიიტანა ცხინვალის მუზეუმში. მუზეუმის დირექტორი მაშინ იყო მიხეილ ცოტნიაშვილი. მიხეილ ცოტნიაშვილი შემდეგ ჩვენი - ცხინვალის ინსტიტუტის დეკანი იყო. ეს ხატი მუზეუმში მიიტანა სწორედ ოქონის ეკლესიის მღვდელმა.“ - აცხადებს თამილა გოგოლაძე.

გორის უნივერსიტეტის პროფესორი იოსებ ალიმბარაშვილი ამბობს, რომ სოფელ ოქონას ეკლესია წარმოადგენდა ფალავანდიშვილების საგვარეულო ეკლესიას:

,,ეს ეკლესია ეკუთვნოდა თავად ფალავანდიშვილებს. ამ ეკლესიის ეზოში არიან დასაფლავებული ფალავანდიშვილები. სწორედ, ამ ეკლესიიდან მიიტანეს ცხინვალის მუზეუმში ხატი, რომელიც წარმოადგენდა ფალავანდიშვილების საწინამძღვრო ხატს.“ - აცხადებს იოსებ ალიმბარაშვილი, რომელმაც ასევე გამოსცა სპეციალური ნაშრომი ოქონის ხატის შესახებ.

ორივე მკვლევარი ამბობს, რომ ცხინვალის მუზეუმში ქართული ეკლესიიდან გადაბრძანებული ხატი იმ პერიოდის მოვლენების (გასაბჭოების) გამო მოხდა, რადგან ბოლშევიკები ეკლესია-მონასტრებს ანგრევდნენ.

საქართველოს საგვარეულოთა სამეცნიერო-საკონსულტაციო ინსტიტუტის, ისტორიის მეცნიერებათა დოქტორის, პროფესორ მაია ზურაშვილის ცნობით,  ფალავანდიშვილებს სოფელი ოქონა და ოქონას მონასტერი სისხლის ფასად ამირან გაბელიძემ მისცა, რადგან ამირან გაბელიძეს მოუკლავს სიაუშ ფალავანდიშვილი. ეს მოხდა 1408 წელს, მეფე ალექსანდრეს სამართლის მიხედვით.

2. გორის ოქონას ხატ

სოფელ ოქონას გარდა, ოქონის ხატები არსებობდა გორის ეკლესიაში და მცხეთის სამთავროს მონასტერში. მკვლევარი თამარ გოგოლაძე ამბობს, რომ გორის ოქონის ეკლესია 1920 წლის მიწისძვრის დროს დაინგრა და იქ დაცული ძვირფასი ნაწილები სერგი მაკალათიამ გორის ეთნოგრაფიულ მუზეუმში გადაიტანა.

3. ქართველ მეფეთა საწინამძღვრო - ოქონას ხატი სამთავროს მონასტერში

რაც შეეხება სამთავროს მონასტრის ხატს, ისტორიკოსი სოსო ალიმბარაშვილი ამბობს, რომ იგი ქართველ მეფეთა საწინამძღვრო ხატს წარმოადგენს. მისი განმარტებით, ექვთიმე თაყაიშვილი, სწორედ, მას მიიჩნევდა ბიზანტიელი დედოფლის (ბაგრატ მეოთხე მეფის მეუღლის) მზითვს.

,,თუმცა, საბოლოოდ, მაინც არ არის დადგენილი, თუ რომელი ხატი წარმოადგენდა რეალურად იმ ხატს, რომელიც საბერძნეთიდან დედოფალმა ელენემ მზითვად ჩამოიტანა“ - აცხადებს იოსებ ალიმბარაშვილი.

გზა ბიზანტიიდან - ვერსია ცხინვალში

სამხრეთი ოსეთის ეროვნული მუზეუმის დირექტორი მერაბ ზოსეევი ოქონის ტრიპტიქონის ისტორიას ასე აღწერს:

,,ლეგენდის მიხედვით, ეს ხატი მეთორმეტე საუკუნეში ბიზანტიის იმპერატორმა ალექსიმ ალანიის მეფის ვაჟს, როსმიკს ძღვნად მიართვა. 1924 წელს ხატი შემთხვევით აღმოაჩინეს სამხრეთ ოსეთში, ზნაურის რაიონის სოფელ ოქონას პატარა ეკლესიაში. იმ პერიოდში კავკასიაში უკვე დამყარებული იყო საბჭოთა მმართველობა და მალე, მოსკოვის ხელისუფლების გადაწყვეტილებით, ხატი ეკლესიიდან გამოიტანეს და სამხრეთი ოსეთის მუზეუმს გადასცეს, სადაც 90-იან წლებამდე (ომის დაწყებამდე) ინახებოდა.’

ვერსია თბილისში - ბიზანტიიდან საქართველოში

"ოქონის ხატი" თავის წარმოშობის სათავეს ბიზანტიის ქალაქ იკონიიდან იღებს, სწორედ ამიტომ ეწოდა ეს სახელი. ჰერაკლეს იმპერატორობის დროს, არაბთა დაპყრობებით შეშფოთებულმა ხატის მცველებმა, სიწმინდე ჯერ კონსტანტინოპოლში გადააბრძანეს, XI საუკუნიდან ხატი, როგორც ელენე დედოფლის მზითვი საქართველოში ჩამოაბრძანეს. ხატში 80-მდე წმინდანის ნაწილებია შენახული.
Print E-mail
FaceBook Twitter

სტატიის გამოყენების პირობები

ამავე კატეგორიაში
მოგონებებს ქვიშხეთის იმდროინდელი გამგებელი 30 წლის შემდეგ, სიამაყით
აქვეყნებს.
მოგონებებს ქვიშხეთის იმდროინდელი გამგებელი 30 წლის შემდეგ, სიამაყით აქვეყნებს.
23:06 / 26.04.2024
ქარელში, გერმანული ენის სასწავლებელი დააარსეს ნანა, ანა და გიორგი
კობახიძეებმა,
ქარელში, გერმანული ენის სასწავლებელი დააარსეს ნანა, ანა და გიორგი კობახიძეებმა,
14:00 / 24.04.2024
საქართველოს პარლამენტმა პირველი მოსმენით მიიღო ე.წ. აგენტების
კანონი,

საქართველოს პარლამენტმა პირველი მოსმენით მიიღო ე.წ. აგენტების კანონი,

22:19 / 23.04.2024
დღეს პარლამენტმა კანონი პირველი მოსმენით მიიღო.

დღეს პარლამენტმა კანონი პირველი მოსმენით მიიღო.

23:56 / 17.04.2024
ვიდეორეპორტაჟი
,,აქ ჩემი ცხოვრება როგორია? ახალ წელს ავადმყოფი კაცი მარტო ვხვდები. დილით
,,2003 წელი, 6 ივნისი, ოქიანში თოვლი მოვიდა", კიდევ ,,2001 წელი, 4 ივნისი, ტამის მთაზე თოვლი მოვიდა"..
გადაბრუნებული ტრაქტორი მეორე ტრაქტორით გაასწორეს, მძღოლი ფანჯრიდან თოვლში გადმოვარდა.
"წყალი, ტყე, საძოვრები, მინდორი წაგვართვეს.
მოცემული ვებ გვერდი „ჯუმლას" ძრავზე შექმნილი უნივერსალური კონტენტის მენეჯმენტის სისტემის (CMS) ნაწილია. ის USAID-ის მიერ დაფინანსებული პროგრამის "მედია გამჭვირვალე და ანგარიშვალდებული მმართველობისთვის" (M-TAG) მეშვეობით შეიქმნა, რომელსაც „კვლევისა და გაცვლების საერთაშორისო საბჭო" (IREX) ახორციელებს. ამ ვებ საიტზე გამოქვეყნებული კონტენტი მთლიანად ავტორების პასუხისმგებლობაა და ის არ გამოხატავს USAID-ისა და IREX-ის პოზიციას.
This web page is part of Joomla based universal CMS system, which was developed through the USAID funded Media for Transparent and Accountable Governance (MTAG) program, implemented by IREX. The content provided through this web-site is the sole responsibility of the authors and does not reflect the position of USAID or IREX.

ავტორის/ავტორების მიერ საინფორმაციო მასალაში გამოთქმული მოსაზრება შესაძლოა არ გამოხატავდეს "საქართველოს ღია საზოგადოების ფონდის" პოზიციას. შესაბამისად, ფონდი არ არის პასუხისმგებელი მასალის შინაარსზე.