რედაქტორის რჩევით
კალენდარი
«« ივლისი 2025 »»
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 123
ახალი ამბები
შიდა ქართლში ყანის გადაწვის პრაქტიკა გრძელდება - გამოსავალი?
შიდა ქართლში ყანის გადაწვის პრაქტიკა გრძელდება. განსაკუთრებით იმ ადგილებში, სადაც პოლიცია და გარემოს დაცვის დეპარტამენტის თანამშრომლების ყურადღება მოდუნებულია.

ფოტო ქარელის მუნიციპალიტეტშია გადაღებული, კერძოდ, შაქშაქეთი-ბერძენაულის მონაკვეთში.

ხორბლის მოსავლის აღების შემდეგ, აღმოსავლეთ საქართველოში, მინდვრები ცეცხლის ალში ეხვევა. მიწის პატრონები მინდორში დარჩენილ ბზეს წვავენ. ცეცხლი უკონტროლო ხდება და ქარსაფრებსაც აზიანებს. 

რა შეიძლება გააკეთოს ადამიანმა ყანის გადაწვის სანაცვლოდ, თანაც ისე, რომ მოსავალიც მიიღოს? მოსახლეობას რეგენერაციული აგროკულტურის ცენტრის სპეციალისტები გამოსავალს სთავაზობენ.

გამოსავალი

რეგენერაციული აგროკუტურის ცენტრის სპეციალისტების აზრით, მოსავლის აღების შემდეგ ყანებში სასწრაფოდ უნდა შევუშვათ შინაური ცხოველები: ძროხები, ღორები, ცხვრები... (თუ შესაძლებელია – ფრინველებიც).

,,არ არის საჭირო როტაციული ძოვების პროცესის ორგანიზება, რადგან სულ მალე ნიადაგი მაინც უნდა დამუშავდეს. განსაკუთრებით მნიშვნელოვანია მინდვრებში ღორების და ფრინველების შეშვება. ისინი დაბნეულ მარცვალს შეჭამენ და თაგვებს საკვების გარეშე დატოვებენ. ამიტომ თაგვების რაოდენობა არ მოიმატებს. მძოველი ცხოველები დარჩენილ ბზესა და ამოსულ ბალახსაც ან შეჭამენ ან გათელავენ. მათი ნაკელი კი ჰუმუსის წარმოქმნის პროცესს გააქტიურებს და გააჯანსაღებს. იქ სადაც ჰუმუსი პროცესი ჯანმრთელად და ძლიერად მიმდინარეობს, მცენარეთა დაავადებების გამომწვევი მიკროორგანიზმები ვეღარ გამრავლდებიან. ერთი სიტყვით, იმ პრობლემებსაც ავიცილებთ, რის გამოც მინდორს ვწვავდით, ნიადაგის ნაყოფიერებას გავზრდით (თუნდაც ცოტათი) და თანაც რამდენიმე თვის განმავლობაში პირუტყვს დამატებითი საკვები გაუჩნდება.

არსებობს მეორე გზაც: ყანაში დარჩენილი ორგანული ნარჩენები უნდა შევაგროვოთ და ბიოჩარად ვაქციოთ. ბზისაგან ბიოჩარის ორმოში დამზადება არ გამოვა, ის აუცილებლად ჩანაცრდება. ბზისგან ბიოჩარის დამზადებას დასჭირდება სპეციალური მოწყობილობა – პიროლიზის ღუმელი, რომელიც ან უცხოეთიდან იქნება შემოსატანი, ან ადგილზევე დამზადდება. მაგრამ თუ მოსალოდნელ შედეგებს გავითვალისწინებთ, ამ ხარჯების გაღება ნამდვილად ღირს. ნიადაგში შეტანილი ბიოჩარი საკმაოდ გაზრდის ნიადაგის წყალტევადობასაც და ნაყოფიერებასაც.

ამ ორი გზით საკმაოდ ეფექტურად შეგვიძლია ავიცილოთ თავიდან ორგანული ნარჩენების მიერ გაჩენილი პრობლემები და შესაბამისად გავაქროთ მინდვრების გადაწვის აუცილებლობა, რაც უკვე ძალიან კარგი შედეგია. მაგრამ თუ ამის შემდეგ ნიადაგს ისევ ინდუსტრიული მეთოდებით დავამუშავებთ, ამ რამდენიმე თვეში წარმოქმნილი ჰუმუსი მაინც განადგურდება და ნიადაგის ნაყოფიერებაც აღარ მოიმატებს. ატმოსფეროშიც მაინც მოხვდება დაახლოებით იმავე რაოდენობის ნახშირორჟანგი, რაც მინდვრის გადაწვის შემთხვევაში მოხვდებოდა.

კარგ შემთხვევაში მარცვლეულის დათესვა რეგენერაციული აგროკულტურის მეთოდებით აჯობებს. შედარებით მცირე ფართობებზე შეგვიძლია ფუკუოკას მეთოდი გამოვიყენოთ. დიდ ფართობებზე კი – ოვსინსკისა. ორივე მათგანს დასჭირდება მიწის პატრონებისთვის საჭირო ცოდნის მიწოდება. ოვსინსკის მეთოდის გამოყენებისთვის სპეციალური ტექნიკაც იქნება საჭირო. შესაძლებელია ჩვეულებრვი ტექნიკის გადაკეთება ისე, რომ ოვსინსკის მეთოდით ნიადაგის დამუშავება შევძლოთ. ამას მცირე ერთჯერადი დანახარჯი დასჭირდება, მაგრამ შედეგი ამ დანახარჯს ნამდვილად გამოისყიდის.
ეს გზა ნამდვილად ჩააქრობს ცეცხლს საქრთველოს მინდვრებში და სხვა კარგ შედეგებსაც მოიტანს.'' - ციტატის დასასრული

ტრადიციული მიდგომა

ტრადიციული მიდგომა ასეთია, რომ ხორბლის მოსავლის აღების შემდეგ მინდორში საკმაოდ ბევრი ნარჩენი რჩება. გლეხი ფიქრობს, რომ მიწაზე დაბნეული მარცვალი მშვენიერი საკვებია თაგვებისთვის. ამიტომ ამ ყანაში ისინი საგრძნობლად მომრავლდებიან და შემდეგ წელს სერიოზულ პრობლემებს შექმნიან. მაგალითად, ისინი გადაძოვენ ახლად აღმოცენებულ ჯეჯილს.

ამასთანავე, ტრადიციული მიდგომით, დაყრილი ბზეც ეხმარება თაგვებს გამოზამთრებაში. ბზით ისინი თავიანთ სოროებს ათბუნებენ. დაყრილ ბზეში გამრავლდებიან მავნე მწერები, სოკოები და ბაქტერიები. მომავალი მოსავლისთვის ისინიც სერიოზულ პრობლემებს შექმნიან. გადამწვარი ნიადაგის დამუშავება ბევრად ადვილია. თუმცა, როგორც ზემოთ აღვნიშნეთ, ყანის გადაწვით, სხვა პრობლემები ჩნდება.

ინდუსტრიული სოფლის მეურნეობის მიდგომა

ინდუსტრიული სოფლის მეურნეობის მიხედვით შესაძლებელია მღრღნელების გამადგურება ქიმიური საშუალებებით.

თაგვებისა და სხვა მღრნელების წინააღმდეგ როდენტიციდებით (პესტიციდები, რომლებიც მღრღნელებს ანადგურებენ) მოუწევს შებრძოლება, სოკოვანი დაავადებების წინააღმდეგ – ფუნგიციდებით (პესტიციდები, რომლებიც სოკოვანი დაავადებების გამომწვევ სოკოებს ანადგურებენ. რა თქმა უნდა სხვა სოკოებსაც), მავნე მწერების წინააღმდეგ – ინსექტიციდებით, (პესტიციდები, რომლებიც მწერებს ანადგურებენ. მათ შორის ფუტკრებსაც და ბევრ სხვა სასარგებლო მწერსაც) დაავადებების გამომწვევი ბაქტერიების წინააღმდეგ – ბაქტერიოციდებით (პესტიციდები, რომლებიც ბაქტერიებს ანადგურებენ. მათ შორის ჰუმუსის წარმომქმნელ ბაქტერიებსაც)...

ეს ყველაფერი მიწის პატრონმა სხვადასხვა დროს უნდა გამოიყენოს. ამისათვის მან ბევრი ფულიც უნდა დახარჯოს (პესტიციდები ძვირი ღირს) და ბევრი წვალებაც უნდა მოიმატოს. მიწის პატრონთა უმეტესობა გააკეთებდა კიდეც ამას, ძვირი რომ არ ჯდებოდეს.

სახელმწიფოს მიდგომა

სასოფლო-სამეურნეო სავარგულზე მცენარეული ნარჩენის დაწვა 500-დან 1300 ლარამდე ჯარიმით ისჯება

გარემოს დაცვისა და სოფლის მეურნეობის სამინისტროს გარემოსდაცვითი ზედამხედველობის დეპარტამენტის ცნობით, ყანების გადაწვა საფრთხეს უქმნის ქარსაფარ ზოლებს და ტერიტორიის ახლომდებარე ინფრასტრუქტურას; იწვევს ნიადაგის თვისებების გაუარესებას, ნაყოფიერების დონის შემცირებას და საბოლოოდ, ნიადაგის დეგრადაციას; ფერმერებისგან გაჩენილი ხელოვნური ხანძრები მნიშვნელოვან ზიანს აყენებს გარემოს, ბიომრავალფეროვნებას, იწვევს გაუდაბნოებას.

შესაბამისად, სასოფლო-სამეურნეო სავარგულზე მცენარეული ნარჩენის გადაწვა კანონით აკრძალული ქმედებაა. სამართალდარღვევა, გარემოებებიდან გამომდინარე, ითვალისწინებს 500-დან 1300-ლარამდე ჯარიმას, რასაც გარემოსათვის მიყენებული ზიანის თანხაც ემატება.
Print E-mail
FaceBook Twitter

სტატიის გამოყენების პირობები

ამავე კატეგორიაში
სახსრის ანთებითი დაავადებები, იგივე ართრიტი 100-ზე მეტ
პათოლოგიას აერთიანებს.

სახსრის ანთებითი დაავადებები, იგივე ართრიტი 100-ზე მეტ პათოლოგიას აერთიანებს.

17:14 / 10.07.2025
თბილისის საქალაქო სასამართლოს მოსამართლე თამარ მჭედლიშვილმა, 19
წლის საბა ჯიქიას 4 წლითა და 6 თვით თავისუფლების აღკვეთა შეუფარდა.
თბილისის საქალაქო სასამართლოს მოსამართლე თამარ მჭედლიშვილმა, 19 წლის საბა ჯიქიას 4 წლითა და 6 თვით თავისუფლების აღკვეთა შეუფარდა.
13:27 / 10.07.2025
შეხვედრისას სპიკერები იმ კრიტერიუმებს მიმოიხილავენ, რომლებსაც აგრო
პროდუქტი
შეხვედრისას სპიკერები იმ კრიტერიუმებს მიმოიხილავენ, რომლებსაც აგრო პროდუქტი
13:58 / 09.07.2025
დაზარალებულს დაზიანება თავის არეში აღენიშნება

დაზარალებულს დაზიანება თავის არეში აღენიშნება

14:07 / 04.07.2025
ბიუჯეტის ცხრილის შედგენით ვასწავლით
მათ, რას ნიშნავს შემოსავალი და გასავალი, ამით გამოუმუშავდებათ
დაკვირვების უნარი საკუთარ ფინანსურ გადაწყვეტილებებზე

მენტორი პედაგოგი ნინო ლომიძე უკვე
8 წელია მეწარმეობის საფუძვლებს ასწავლის და მოსწავლეებს ბიზნეს
უნარ-ჩვევებს უვითარებს. ამბობს, რომ სწავლა კეთებით ხორციელდება,
ამიტომ მისი მოსწავლეები ქმნიან სიმულაციურ კომპანიებს და
ახორციელებენ რეალურ ბიზნეს. ფიქრობს, რომ ბავშები, რომლებიც ადრეულ
ასაკში იღებენ ფინანსურ განათლებას, რეალურ ცხოვრებაში სწორ ფინანსურ
გადაწყვეტილებებს მიიღებენ.

„მოსწავლეები თავად ირგებენ
სხვადასხვა თანამდებობებს, მართავენ კომპანიას, აწარმოებენ
მოლაპარაკებებს, ქმნიან მარკეტინგულ სტრატეგიას, ყიდიან საკუთარი
ხელით შექმნილ პროდუქციას და ინაწილებენ მოგებას. ეს ყველაფერი მათ
ეხმარება ინოვაციური და შემოქმედებითი აზროვნების ჩამოყალიბებაში,
დასაქმებისთვის მზაობაში და ფინანსური განათლების მიღებაში,რაც
დამეთანხმებით ნამდვილად სჭირდება თანამედროვე ახალგაზრდას” გვიხსნის
ლომიძე და დასძენს, რომ შედარებით დაბალ კლასებში, მოსწავლეებს
მარტივი და მეტად საინტერესო გზით ასწავლის ფინანსების მართვის
პოლიტიკას.



„ვინაიდან ბიუჯეტი დროის გარკვეულ
მონაკვეთზე მიღებული შემოსავლების, გასავლისა და დანაზოგის გეგმაა,
მოსწავლეებს  ყოველკვირეული ან ყოველთვიური ბიუჯეტის ცხრილს
ვადგენინებ. მოსწავლეთა უმრავლესობა ყოველ დღე ხარჯავს თანხას
საკვებისთვის, საკანცელარიო ნივთებისთვის ან ყოველდღიური
საჭიროებებისთვის. ხშირად მათი ხარჯები გაუაზრებელია, რადგან სახარჯო
თანხას უფროსები აძლევენ და ვერ განკარგავენ საჭიროებისამებრ.
ბიუჯეტის ცხრილის შედგენით ვასწავლით მათ, რას ნიშნავს შემოსავალი და
გასავალი, ამით გამოუმუშავდებათ დაკვირვების უნარი საკუთარ ფინანსურ
გადაწყვეტილებებზე, გააანალიზებენ არასაჭირო ხარჯებს და მომავალში
თავს აარიდებენ იმპულსურ ქცევას” გვიზიარებს ლომიძე

ნინოს თქმით, ბისზნესის მართვის
სპეციალისტობიდან დაწყებითების მენტორ მასწავლებლობამდე გზა არც ისეთი
მარტივი ყოფილა არა ერთი გამოცდისა და საგანმანათლებლო პროგრამის
ფონზე, თუმცა მასწავლებლობა მისთვის ყველაზე მნიშვნელოვანი
მისიაა.

„სირთულეების მიუხედავად,
ბავშებთან ურთიერთობა ყოველდღიურად ახალ ძალას მმატებს. სწავლის
პროცესში მნიშვნელოვანია საგანი შეაყვარო მოსწავლეს, დაანახო როგორ
შეუძლია  იმ კონკრეტული საგნის ტრანსფერი ყოველდღიურ ცხოვრებაში,
შეაჩვიო სირთულეების ისე გადალახვას,რომ თავად დაინახოს საკუთარი
პროგრესი რაც მას მოტივაციას მისცემს და არასოდეს გაუქრება ცოდნის
მიღების სურვილი.

ბიუჯეტის ცხრილის შედგენით ვასწავლით მათ, რას ნიშნავს შემოსავალი და გასავალი, ამით გამოუმუშავდებათ დაკვირვების უნარი საკუთარ ფინანსურ გადაწყვეტილებებზე


მენტორი პედაგოგი ნინო ლომიძე უკვე 8 წელია მეწარმეობის საფუძვლებს ასწავლის და მოსწავლეებს ბიზნეს უნარ-ჩვევებს უვითარებს. ამბობს, რომ სწავლა კეთებით ხორციელდება, ამიტომ მისი მოსწავლეები ქმნიან სიმულაციურ კომპანიებს და ახორციელებენ რეალურ ბიზნეს. ფიქრობს, რომ ბავშები, რომლებიც ადრეულ ასაკში იღებენ ფინანსურ განათლებას, რეალურ ცხოვრებაში სწორ ფინანსურ გადაწყვეტილებებს მიიღებენ.

„მოსწავლეები თავად ირგებენ სხვადასხვა თანამდებობებს, მართავენ კომპანიას, აწარმოებენ მოლაპარაკებებს, ქმნიან მარკეტინგულ სტრატეგიას, ყიდიან საკუთარი ხელით შექმნილ პროდუქციას და ინაწილებენ მოგებას. ეს ყველაფერი მათ ეხმარება ინოვაციური და შემოქმედებითი აზროვნების ჩამოყალიბებაში, დასაქმებისთვის მზაობაში და ფინანსური განათლების მიღებაში,რაც დამეთანხმებით ნამდვილად სჭირდება თანამედროვე ახალგაზრდას” გვიხსნის ლომიძე და დასძენს, რომ შედარებით დაბალ კლასებში, მოსწავლეებს მარტივი და მეტად საინტერესო გზით ასწავლის ფინანსების მართვის პოლიტიკას.


„ვინაიდან ბიუჯეტი დროის გარკვეულ მონაკვეთზე მიღებული შემოსავლების, გასავლისა და დანაზოგის გეგმაა, მოსწავლეებს  ყოველკვირეული ან ყოველთვიური ბიუჯეტის ცხრილს ვადგენინებ. მოსწავლეთა უმრავლესობა ყოველ დღე ხარჯავს თანხას საკვებისთვის, საკანცელარიო ნივთებისთვის ან ყოველდღიური საჭიროებებისთვის. ხშირად მათი ხარჯები გაუაზრებელია, რადგან სახარჯო თანხას უფროსები აძლევენ და ვერ განკარგავენ საჭიროებისამებრ. ბიუჯეტის ცხრილის შედგენით ვასწავლით მათ, რას ნიშნავს შემოსავალი და გასავალი, ამით გამოუმუშავდებათ დაკვირვების უნარი საკუთარ ფინანსურ გადაწყვეტილებებზე, გააანალიზებენ არასაჭირო ხარჯებს და მომავალში თავს აარიდებენ იმპულსურ ქცევას” გვიზიარებს ლომიძე

ნინოს თქმით, ბისზნესის მართვის სპეციალისტობიდან დაწყებითების მენტორ მასწავლებლობამდე გზა არც ისეთი მარტივი ყოფილა არა ერთი გამოცდისა და საგანმანათლებლო პროგრამის ფონზე, თუმცა მასწავლებლობა მისთვის ყველაზე მნიშვნელოვანი მისიაა.

„სირთულეების მიუხედავად, ბავშებთან ურთიერთობა ყოველდღიურად ახალ ძალას მმატებს. სწავლის პროცესში მნიშვნელოვანია საგანი შეაყვარო მოსწავლეს, დაანახო როგორ შეუძლია  იმ კონკრეტული საგნის ტრანსფერი ყოველდღიურ ცხოვრებაში, შეაჩვიო სირთულეების ისე გადალახვას,რომ თავად დაინახოს საკუთარი პროგრესი რაც მას მოტივაციას მისცემს და არასოდეს გაუქრება ცოდნის მიღების სურვილი." ლომიძის აზრით არაფორმალურ განათლებას უზარმაზარი როლი უჭირავს მოსწავლის ცხოვრებაში, როდესაც საქმე რეალურ ცხოვრებაში საჭირო უნარების განვითარებას ეხება. "პატარა ასაკიდანვე ვზრუნავ მოსწავლეების პროფესიულ ორიენტაციაზე, მიმყავს სხვადასხვა ადგილებზე, სადაც თავად მოსინჯავენ და უშუალოდ დააკვირდებიან სხვადასხვა პროფესიებს.”

ნინო, თავის ცოდნასა და გამოცდილებას, საოკუპაციო ხაზთან მცხოვრებ მოსწავლეებსაც უზიარებს, რადგან თვლის, რომ განათლება ყველა ბავშვისთვის ერთნაირად ხელმისაწვდომი უნდა იყოს.

“გამყოფ ხაზთან მდებარე სოფლის სკოლებში ახალგაზრდებს, მასწავლებლებსა და სოფლის მოსახლეობას ვუზიარებ ცოდნას. ვასწავლი თუ როგორ იყვნენ ფინანსური სისტემების გონიერი მომხმარებლები. ვთვლი, რომ მასწავლებლობა ჩემთვის სამყაროს უკეთესობისკენ შეცვლის საშუალებაა, რასაც თითოეული მოსწავლიდან ვიწყებ უპირობო სიყვარულის, სამართლიანობისა და ნდობის საშუალებით.”

 

 

13:26 / 04.07.2025
ვიდეორეპორტაჟი
რკინიგზის დეპარტამენტი ფაქტს დაკვამლიანებას უწოდებს.
ოთხი წელია, რაც სოფელში ჩამოვედი. დედაჩემი იყო ავად, უკვე 92 წლის ასაკს იყო მიღწეული.
"სოფელში არაფერია. აქ არავინ არის. მხოლოდ ერთი ბიჭი, მაგისი დედა და მე ვართ.
"ორმა ოჯახმა შევინახეთ ეს სოფელი… კვამლი რომ ამოდის ოჯახიდან, მიხარია,


საინფორმაციო პორტალი მხარდაჭერილია ევროკავშირის (EU) და კონრად ადენაუერის ფონდის (KAS) მიერ, პროექტის "იმოქმედე საქართველოსთვის" ფარგლებში. საინფორმაციო მასალების შინაარსზე სრულად პასუხისმგებელია Qartli.ge და შესაძლოა, რომ იგი არ გამოხატავდეს დონორების შეხედულებებს.

მოცემული ვებ გვერდი „ჯუმლას" ძრავზე შექმნილი უნივერსალური კონტენტის მენეჯმენტის სისტემის (CMS) ნაწილია. ის USAID-ის მიერ დაფინანსებული პროგრამის "მედია გამჭვირვალე და ანგარიშვალდებული მმართველობისთვის" (M-TAG) მეშვეობით შეიქმნა, რომელსაც „კვლევისა და გაცვლების საერთაშორისო საბჭო" (IREX) ახორციელებს. ამ ვებ საიტზე გამოქვეყნებული კონტენტი მთლიანად ავტორების პასუხისმგებლობაა და ის არ გამოხატავს USAID-ისა და IREX-ის პოზიციას.
This web page is part of Joomla based universal CMS system, which was developed through the USAID funded Media for Transparent and Accountable Governance (MTAG) program, implemented by IREX. The content provided through this web-site is the sole responsibility of the authors and does not reflect the position of USAID or IREX.

ავტორის/ავტორების მიერ საინფორმაციო მასალაში გამოთქმული მოსაზრება შესაძლოა არ გამოხატავდეს "საქართველოს ღია საზოგადოების ფონდის" პოზიციას. შესაბამისად, ფონდი არ არის პასუხისმგებელი მასალის შინაარსზე.