რედაქტორის რჩევით
ახალი ამბები
ემიგრანტის გზა ატენიდან ლონდონამდე - 109 წლის ასაკში ალექსანდრე ბესტავაშვილი გარდაიცვალა
დაიბადა გორის რაიონის სოფელ ატენში,
1907 წელს. რვა წლამდე სოფელში იზრდებოდა.
1915 წელს მისი ოჯახი გორში გადავიდა საცხოვრებლად, სადგურის დასახლებაში. სასულიერო სემინარიაში მიაბარეს, სემინარიის დამთავრების შემდეგ კი, შრომის სკოლაში განაგრძო სწავლა.
1926 წელს, 18 წლის ასაკში თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტში ჩააბარა საინჟინრო ფაკულტეტზე, ხიდებისა და გზების მშენებლობის სპეციალობით.
1929 წლის 7 ნოემბერს ორ უფროს მეგობართან, მიტო უხურგუნაშვილთან, ვანო ზაზუნაშვილთან და ბიძაშვილ ალექსანდრე მაისურაძესთან ერთად, საქართველო დატოვა.
დედას მოატყუა, რომ ახალციხეში ვაშლის საკრეფად მიდიოდნენ.
,,იმ პერიოდში ხალხი ჩამორჩენილი იყო, ვშიმშილობდით... შეიძლება, ჩვენი პოლიტიკოსები გონებაგახსნილები კი იყვნენ , მაგრამ, მგონი, თავის დროზე წესიერად ვერ ისწავლეს. რუსეთიდან უკან მობრუნებულებმა ხალხს ნორმალურად ვერ დაუხატეს საქართველოს მომავლის ნამდვილი ხატი. სწორედ ამით ისარგებლეს ბოლშევიკებმა და კომუნისტებმა: ახლა თქვენი დროა, ჩაეწერეთ პარტიაში და ყველაფერი თქვენი იქნებაო. ჰოდა, ჩაეწერნენ ისინი პარტიაში, დაიკიდეს თეძოებზე რევოლვერები და დაერივნენ შეძლებულ ქართველებს. შეუგნებლობით იყო, გონება რომ გადაეკეტათ და ამოხოცეს ერთმანეთი." - ამბობს მანანა სალაძესთან ინტერვიუში, რომელიც 2001 წელს ,,დილის გაზეთში" გამოქვეყნდა.

ახალციხის გზით, ფეხით მაშინდელ ოსმალეთის ტერიტორიაზე გადავიდნენ. ქალაქ ტოკატში, ჟანდარმერიის უფროსი მამუდ ბეი ლაზი აღმოჩნდა. ერთად შეკრებილმა ქართველებმა აღდგომის დღესასწაული იზეიმეს.
ტოკატში ხუთი თვე დაბინავდნენ. ოსმალეთის მთავრობისგან ევროპაში წასვლის ნებას და ვიზის მიღებას ელოდნენ. ეს დღეც დადგა და კონსტანტინოპოლიდან საფრანგეთში გემით გაემგზავრნენ.
საფრანგეთში რვა წელი გაატარა. ემიგრაციაში მყოფი მენშევიკური მთავრობის წევრები გაიცნო. ჯერ სენ-პოლში ცხოვრობდა, შემდეგ, პარიზის უმაღლეს სასწავლებელში ჩააბარა.
1937 წელს ბელგიაში მოუწია გადასვლა. სამი წლის შემდეგ მეორე მსოფლიო ომიც დაიწყო და ეს ქვეყანაც უნდა დაეტოვებინა.
ჟურნალისტ გიორგი ლალიაშვილთან მიცემულ ინტერვიუში იხსენებს, რომ გაჭირვებით მოხვდა ესპანეთისკენ მიმავალ გემზე, მაგრამ გერმანელთა შეტევის შიშით, გემი ლონდონში გაჩერდა. ასე მოხვდა ალექსანდრე ბესტავაშვილი ინგლისში, 1940 წელს.
მისი ფრანგული სოციოლოგია არავის დაჭირდა, სამაგიეროდ, საინჟინრო სპეციალობა გამოადგა და წყლისა და გაზგაყვანილობის ხელოსნად მუშაობა დაიწყო.
საკუთარი სამუშაო ჯგუფი შექმნა და მუშაობაც ააწყო, ბევრი დამკვეთიც ჰყავდა.
ლონდონში გაიცნო თორა ედვარდსი, რომელთანაც დარჩენილი სიცოცხლე გაატარა. თორა ედვარდსის დახმარებით, 1963 წელს, ხრუშჩოვის პერიოდში შეძლო გორში ჩასვლა მამის დაკრძალვაზე. დედა ცოცხალი დახვდა.
ამჟამად, ლონდონელ ბესტავაშვილებს გორში სახლი უკვე აქვთ. რამდენიმე წლის წინ იყიდეს. საქართველოს დამოუკიდებლობის მოპოვების შემდეგ ალექსანდრე ბესტავაშვილი მშობლიურ ქალაქს უამრავჯერ ეწვია.
2016 წლის 12 ნოემბერს 109 წლის შესრულდებოდა. მის დაბადების დღეს გორელი ჟურნალისტი ნინო ჩიბჩიური, ისიც სადგურის დასახლებიდან შეხვდა ლონდონში.
1915 წელს მისი ოჯახი გორში გადავიდა საცხოვრებლად, სადგურის დასახლებაში. სასულიერო სემინარიაში მიაბარეს, სემინარიის დამთავრების შემდეგ კი, შრომის სკოლაში განაგრძო სწავლა.
1926 წელს, 18 წლის ასაკში თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტში ჩააბარა საინჟინრო ფაკულტეტზე, ხიდებისა და გზების მშენებლობის სპეციალობით.
1929 წლის 7 ნოემბერს ორ უფროს მეგობართან, მიტო უხურგუნაშვილთან, ვანო ზაზუნაშვილთან და ბიძაშვილ ალექსანდრე მაისურაძესთან ერთად, საქართველო დატოვა.
დედას მოატყუა, რომ ახალციხეში ვაშლის საკრეფად მიდიოდნენ.
,,იმ პერიოდში ხალხი ჩამორჩენილი იყო, ვშიმშილობდით... შეიძლება, ჩვენი პოლიტიკოსები გონებაგახსნილები კი იყვნენ , მაგრამ, მგონი, თავის დროზე წესიერად ვერ ისწავლეს. რუსეთიდან უკან მობრუნებულებმა ხალხს ნორმალურად ვერ დაუხატეს საქართველოს მომავლის ნამდვილი ხატი. სწორედ ამით ისარგებლეს ბოლშევიკებმა და კომუნისტებმა: ახლა თქვენი დროა, ჩაეწერეთ პარტიაში და ყველაფერი თქვენი იქნებაო. ჰოდა, ჩაეწერნენ ისინი პარტიაში, დაიკიდეს თეძოებზე რევოლვერები და დაერივნენ შეძლებულ ქართველებს. შეუგნებლობით იყო, გონება რომ გადაეკეტათ და ამოხოცეს ერთმანეთი." - ამბობს მანანა სალაძესთან ინტერვიუში, რომელიც 2001 წელს ,,დილის გაზეთში" გამოქვეყნდა.

ახალციხის გზით, ფეხით მაშინდელ ოსმალეთის ტერიტორიაზე გადავიდნენ. ქალაქ ტოკატში, ჟანდარმერიის უფროსი მამუდ ბეი ლაზი აღმოჩნდა. ერთად შეკრებილმა ქართველებმა აღდგომის დღესასწაული იზეიმეს.
ტოკატში ხუთი თვე დაბინავდნენ. ოსმალეთის მთავრობისგან ევროპაში წასვლის ნებას და ვიზის მიღებას ელოდნენ. ეს დღეც დადგა და კონსტანტინოპოლიდან საფრანგეთში გემით გაემგზავრნენ.
საფრანგეთში რვა წელი გაატარა. ემიგრაციაში მყოფი მენშევიკური მთავრობის წევრები გაიცნო. ჯერ სენ-პოლში ცხოვრობდა, შემდეგ, პარიზის უმაღლეს სასწავლებელში ჩააბარა.
1937 წელს ბელგიაში მოუწია გადასვლა. სამი წლის შემდეგ მეორე მსოფლიო ომიც დაიწყო და ეს ქვეყანაც უნდა დაეტოვებინა.
ჟურნალისტ გიორგი ლალიაშვილთან მიცემულ ინტერვიუში იხსენებს, რომ გაჭირვებით მოხვდა ესპანეთისკენ მიმავალ გემზე, მაგრამ გერმანელთა შეტევის შიშით, გემი ლონდონში გაჩერდა. ასე მოხვდა ალექსანდრე ბესტავაშვილი ინგლისში, 1940 წელს.
მისი ფრანგული სოციოლოგია არავის დაჭირდა, სამაგიეროდ, საინჟინრო სპეციალობა გამოადგა და წყლისა და გაზგაყვანილობის ხელოსნად მუშაობა დაიწყო.
საკუთარი სამუშაო ჯგუფი შექმნა და მუშაობაც ააწყო, ბევრი დამკვეთიც ჰყავდა.
ლონდონში გაიცნო თორა ედვარდსი, რომელთანაც დარჩენილი სიცოცხლე გაატარა. თორა ედვარდსის დახმარებით, 1963 წელს, ხრუშჩოვის პერიოდში შეძლო გორში ჩასვლა მამის დაკრძალვაზე. დედა ცოცხალი დახვდა.
ამჟამად, ლონდონელ ბესტავაშვილებს გორში სახლი უკვე აქვთ. რამდენიმე წლის წინ იყიდეს. საქართველოს დამოუკიდებლობის მოპოვების შემდეგ ალექსანდრე ბესტავაშვილი მშობლიურ ქალაქს უამრავჯერ ეწვია.
2016 წლის 12 ნოემბერს 109 წლის შესრულდებოდა. მის დაბადების დღეს გორელი ჟურნალისტი ნინო ჩიბჩიური, ისიც სადგურის დასახლებიდან შეხვდა ლონდონში.
ამავე კატეგორიაში

სახსრის ანთებითი დაავადებები, იგივე ართრიტი 100-ზე მეტ პათოლოგიას აერთიანებს.

თბილისის საქალაქო სასამართლოს მოსამართლე თამარ მჭედლიშვილმა, 19
წლის საბა ჯიქიას 4 წლითა და 6 თვით თავისუფლების აღკვეთა შეუფარდა.

შეხვედრისას სპიკერები იმ კრიტერიუმებს მიმოიხილავენ, რომლებსაც აგრო
პროდუქტი

დაზარალებულს დაზიანება თავის არეში აღენიშნება

ბიუჯეტის ცხრილის შედგენით ვასწავლით მათ, რას ნიშნავს შემოსავალი და გასავალი, ამით გამოუმუშავდებათ დაკვირვების უნარი საკუთარ ფინანსურ გადაწყვეტილებებზე
მენტორი პედაგოგი ნინო ლომიძე უკვე
8 წელია მეწარმეობის საფუძვლებს ასწავლის და მოსწავლეებს ბიზნეს
უნარ-ჩვევებს უვითარებს. ამბობს, რომ სწავლა კეთებით ხორციელდება,
ამიტომ მისი მოსწავლეები ქმნიან სიმულაციურ კომპანიებს და
ახორციელებენ რეალურ ბიზნეს. ფიქრობს, რომ ბავშები, რომლებიც ადრეულ
ასაკში იღებენ ფინანსურ განათლებას, რეალურ ცხოვრებაში სწორ ფინანსურ
გადაწყვეტილებებს მიიღებენ.
„მოსწავლეები თავად ირგებენ
სხვადასხვა თანამდებობებს, მართავენ კომპანიას, აწარმოებენ
მოლაპარაკებებს, ქმნიან მარკეტინგულ სტრატეგიას, ყიდიან საკუთარი
ხელით შექმნილ პროდუქციას და ინაწილებენ მოგებას. ეს ყველაფერი მათ
ეხმარება ინოვაციური და შემოქმედებითი აზროვნების ჩამოყალიბებაში,
დასაქმებისთვის მზაობაში და ფინანსური განათლების მიღებაში,რაც
დამეთანხმებით ნამდვილად სჭირდება თანამედროვე ახალგაზრდას” გვიხსნის
ლომიძე და დასძენს, რომ შედარებით დაბალ კლასებში, მოსწავლეებს
მარტივი და მეტად საინტერესო გზით ასწავლის ფინანსების მართვის
პოლიტიკას.

„ვინაიდან ბიუჯეტი დროის გარკვეულ
მონაკვეთზე მიღებული შემოსავლების, გასავლისა და დანაზოგის გეგმაა,
მოსწავლეებს ყოველკვირეული ან ყოველთვიური ბიუჯეტის ცხრილს
ვადგენინებ. მოსწავლეთა უმრავლესობა ყოველ დღე ხარჯავს თანხას
საკვებისთვის, საკანცელარიო ნივთებისთვის ან ყოველდღიური
საჭიროებებისთვის. ხშირად მათი ხარჯები გაუაზრებელია, რადგან სახარჯო
თანხას უფროსები აძლევენ და ვერ განკარგავენ საჭიროებისამებრ.
ბიუჯეტის ცხრილის შედგენით ვასწავლით მათ, რას ნიშნავს შემოსავალი და
გასავალი, ამით გამოუმუშავდებათ დაკვირვების უნარი საკუთარ ფინანსურ
გადაწყვეტილებებზე, გააანალიზებენ არასაჭირო ხარჯებს და მომავალში
თავს აარიდებენ იმპულსურ ქცევას” გვიზიარებს ლომიძე
ნინოს თქმით, ბისზნესის მართვის
სპეციალისტობიდან დაწყებითების მენტორ მასწავლებლობამდე გზა არც ისეთი
მარტივი ყოფილა არა ერთი გამოცდისა და საგანმანათლებლო პროგრამის
ფონზე, თუმცა მასწავლებლობა მისთვის ყველაზე მნიშვნელოვანი
მისიაა.
„სირთულეების მიუხედავად,
ბავშებთან ურთიერთობა ყოველდღიურად ახალ ძალას მმატებს. სწავლის
პროცესში მნიშვნელოვანია საგანი შეაყვარო მოსწავლეს, დაანახო როგორ
შეუძლია იმ კონკრეტული საგნის ტრანსფერი ყოველდღიურ ცხოვრებაში,
შეაჩვიო სირთულეების ისე გადალახვას,რომ თავად დაინახოს საკუთარი
პროგრესი რაც მას მოტივაციას მისცემს და არასოდეს გაუქრება ცოდნის
მიღების სურვილი." ლომიძის აზრით არაფორმალურ განათლებას უზარმაზარი
როლი უჭირავს მოსწავლის ცხოვრებაში, როდესაც საქმე რეალურ ცხოვრებაში
საჭირო უნარების განვითარებას ეხება. "პატარა ასაკიდანვე ვზრუნავ
მოსწავლეების პროფესიულ ორიენტაციაზე, მიმყავს სხვადასხვა ადგილებზე,
სადაც თავად მოსინჯავენ და უშუალოდ დააკვირდებიან სხვადასხვა
პროფესიებს.”
ნინო, თავის ცოდნასა და
გამოცდილებას, საოკუპაციო ხაზთან მცხოვრებ მოსწავლეებსაც უზიარებს,
რადგან თვლის, რომ განათლება ყველა ბავშვისთვის ერთნაირად
ხელმისაწვდომი უნდა იყოს.
“გამყოფ ხაზთან მდებარე სოფლის
სკოლებში ახალგაზრდებს, მასწავლებლებსა და სოფლის მოსახლეობას
ვუზიარებ ცოდნას. ვასწავლი თუ როგორ იყვნენ ფინანსური სისტემების
გონიერი მომხმარებლები. ვთვლი, რომ მასწავლებლობა ჩემთვის სამყაროს
უკეთესობისკენ შეცვლის საშუალებაა, რასაც თითოეული მოსწავლიდან ვიწყებ
უპირობო სიყვარულის, სამართლიანობისა და ნდობის საშუალებით.”
ვიდეორეპორტაჟი
რკინიგზის დეპარტამენტი ფაქტს დაკვამლიანებას უწოდებს.
ოთხი წელია, რაც სოფელში ჩამოვედი. დედაჩემი იყო ავად, უკვე 92 წლის
ასაკს იყო მიღწეული.
"ორმა ოჯახმა შევინახეთ ეს სოფელი… კვამლი რომ ამოდის ოჯახიდან,
მიხარია,
გასული თვის პოპულარული სიახლეები
საინფორმაციო პორტალი მხარდაჭერილია ევროკავშირის (EU) და კონრად ადენაუერის ფონდის (KAS) მიერ, პროექტის "იმოქმედე საქართველოსთვის" ფარგლებში. საინფორმაციო მასალების შინაარსზე სრულად პასუხისმგებელია Qartli.ge და შესაძლოა, რომ იგი არ გამოხატავდეს დონორების შეხედულებებს.

მოცემული ვებ გვერდი „ჯუმლას" ძრავზე შექმნილი უნივერსალური კონტენტის მენეჯმენტის სისტემის (CMS) ნაწილია. ის USAID-ის მიერ დაფინანსებული პროგრამის "მედია გამჭვირვალე და ანგარიშვალდებული მმართველობისთვის" (M-TAG) მეშვეობით შეიქმნა, რომელსაც „კვლევისა და გაცვლების საერთაშორისო საბჭო" (IREX) ახორციელებს. ამ ვებ საიტზე გამოქვეყნებული კონტენტი მთლიანად ავტორების პასუხისმგებლობაა და ის არ გამოხატავს USAID-ისა და IREX-ის პოზიციას.
This web page is part of Joomla based universal CMS system, which was developed through the USAID funded Media for Transparent and Accountable Governance (MTAG) program, implemented by IREX. The content provided through this web-site is the sole responsibility of the authors and does not reflect the position of USAID or IREX.


ავტორის/ავტორების მიერ საინფორმაციო მასალაში გამოთქმული მოსაზრება შესაძლოა არ გამოხატავდეს "საქართველოს ღია საზოგადოების ფონდის" პოზიციას. შესაბამისად, ფონდი არ არის პასუხისმგებელი მასალის შინაარსზე.
სტატიის გამოყენების პირობები