რედაქტორის რჩევით
კალენდარი
«« ივლისი 2025 »»
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 123
ახალი ამბები
გამყოფ ხაზთან და დევნილთა დასახლებებში მცხოვრებ ახალგაზრდებს შორის კვლევა ჩატარდა
,,გორის მუნიციპალიტეტში საზოგადოებრივი მნიშვნელოვნის საკითხებზე, "NDI - ის საჯარო განხილვა მოეწყო. შეხვედრა ონლაინ, საკომუნიკაცია პლატფორმა ZOOM-ის გამოყენებით, გაიმართა.

განიხილეს ,,CRRC საქართველოს" მიერ ჩატარებული კვლევის შედეგები. კვლევა მეგობრობის ხიდი ქართლოსის პროექტის ფარგლებში ჩატარდა. პროექტის სახელწოდებაა - ,,გორის მუნიციპალიტეტში ოკუპაციის ხაზთან მდებარე სოფლებში და დევნილთა დასახლებებში მცხოვრები ახალგაზრდების საარჩევნო პროცესებში ჩართვის გააქტიურების ხელშეწყობა".

პროექტის ფარგლებში მოწვეული ექსპერტის მეგი ბიბილურის თქმით, ძირითადად, ახალგაზრდები გამოიკითხნენ, რომლებიც იმ საჭიროებების შესახებ ისაუბრეს, რაც ადგილობრივ თემს აწუხებს.

გამოკითხვა გამყოფი ხაზის მიმდებარე სოფლებში: ბერშუეთი, ზემო ნიქოზი, ქვემო ნიქოზი, ხურვალეთი, მერეთი, კოშკა, მეჯვრისხევი; ასევე, დევნილთა დასახლებებში მცხოვრები ახალგაზრდები. ეს დასახლებებია: სკრა და ხურვალეთი.

გამოკითხვაში მონაწილეობას ,,ქართლოსის" წარმომადგენელი, ანა ჯებისაშვილი იღებდა. მისი განმარტებით, შეიქმნა დოკუმენტი, რომელსაც საფუძვლად სწორედ გამოკითხვის შედეგად მიღიებულ ინფორმაცია დაედო.

სწორედ, ეს დოკუმენტი გააცნეს საჯარო განხილვაზე, რომელიც პანდემიის გამო, ონლაინ გაიმართა. ანა ჯებისაშვილმა ისაუბრა როგორც დასკვნაში გამოკვეთილ პრობლემებზე, ასევე, მონაწილეებს კონკრეტული მაგალითები გააცნო, თუ რას ფიქრობენ ადგილობრივი ახალგაზრდები. ასე, მაგალითად, დევნილთა დასახლებაში მცხოვრები 18-წლის გოგო ამბობს:

"ალბათ დაიცვას (სახელმწიფომ - რედ.) ეს საზღვარი, იმიტომ რომ ისე ხდება იმ ადამიანების გატაცება, რომ ვერც კი ხვდებიან, საიდან და როგორ, ამიტომ ის ადგილები უნდა კონტროლდებოდეს, სადაც ეს ხალხი მოძრაობს და თუნდაც ის პირუტყვი თუ რაც გაყავს იქ საქონელი, ისინი დაიცვას." (გოგო, 18 წლის, დასაოჯახებელი, დასაქმებული, დევნილთა დასახლება).

მეგი ბიბილურის თქმით, კვლევის დოკუმენტი, ძირითადად, შეიქმნას იმისათვის, რომ მაჟორიტარმა კანდიდატებმა საკუთარ საარჩევნო პროგრამაში ასახონ დოკუმენტში მოცემული გამოწვევები, ხოლო კანდიდატების მიერ გაცემული დაპირებები ამ პრობლემების მოგვარებას ეხმიანებოდეს.

ახალგაზრდები

დოკუმენტის მიხედვით, ახალგაზრდებს თვითრეალიზაციისა და დასაქმების საკითხი აწუხებთ. კერძოდ, ნალებია ახალგაზრდული პროგრამების შესახებ ინფორმაცია; სამიზნე დასახლებებში (ადგილზე) ნაკლებია არაფორმალური განათლების შესაძლებლობები;

განვითარების მცირე შესაძლებლობის ფონზე გაზრდილია მიგრაცია; გასაუმჯობესებელია განათლების ხელმისაწვდომობა და ხარისხი; საჭიროა სკოლების ინფრასტრუქტურის გაუმჯობესება; საჭიროა პედაგოგების გადამზადება; ნაკლებია ახალგაზრდა პედაგოგების რაოდენობა; ტექნოლოგიებსა და ინტერნეტზე წვდომა შეზღუდულია და ა.შ.

საინტერესო აღმოჩნდა ასევე ის საკითხი, რომ სამშვიდობო პროცესებში ახალგაზრდების ჩართულობას ხელი არ ეწყობა.

ოკუპაციის ხაზის სიახლოვეს ცხოვრება

ოკუპაციის ხაზთან მცხოვრებ მოსახლეობას აწუხებს ბორდერიზაცია, რაც ადგილობრივი მოსახლეობის ცხოვრებაზე, თავისუფლებაზე და ეკონომიურ მდგომარეობაზე ახდენს გავლენას. 

კერძოდ: სახნავ-სათეს მიწებზე, საძოვრებზე, წლის რესურსებზე და სოფლის სასაფლაოებზე შეზღუდული წვდომა; პროდუქტების რეალიზაციის შესაძლებლობის ნაკლებობა/შეზღუდვა კვლავ ძალაში რჩება სასოფლო-სამეურნეო საქმიანობასთან დაკავშირებული გამოწვევები. მოსახლეობა სასოფლო-სამეურნეო საქმიანობაში მხარდაჭერის ნაკლებობას გრძნობს.

არის რეალიზაციის პრობლემა (მაგ. ტრანსპორტირება); ახალ ტექნოლოგიებზე წვდომის ნაკლებობა და არსებული სტანდარტების შესახებ ინფორმაციის ნაკლებობა.

ადგილობრივ გლეხებს სასოფლო-სამეურნეო საქმიანობაში ინვესტირებისთვის სათანადო მატერიალური და არამატერიალური რესურსები არ გააჩნიათ (მაგ. შხამ-ქიმიკატები).

რაც შეეხება სამედიცინო მომსახურებას, პრობლემაა ხარისხიანი სამედიცინო მომსახურების ხელმისაწვდომობა.

კვლევის მიხედვით, არჩეულ მაჟორიტარსა და ადგილობრივ მოსახლეობას შორის კომუნიკაციის ნაკლებობაა.

დევნილთა დასახლებები

დოკუმენტში მნიშვნელოვანი ადგილი უკავია დევნილთა დასახლებებში მცხოვრები ახალგაზრდებისა და, ზოგადად, მოსახლეობის საჭიროებებს.

კვლევის მიხედვით, დევნილები განიცდიან სოციალური დახმარების სიმცირეს, სასოფლო-სამეურნეო სავარგულებზე წვდომის ნაკლებობას, საცხოვრებელი ფართის შეუსაბამობას მზარდი ოჯახებების საჭიროებებთან.

დევნილები უთითებენ, რომ დასაქმების შესაძლებლობების არ არსებობა; არსებული პროგრამები არაეფექტურია. ნაკლებია დასაქმების ხელშესაწყობად პროფესიული გადამზადების შესაძლებლობები, ტრენინგები.

კვლევის მიხედვით, მოსაწესრიგებელია გზები, სარწყავი არხები; სკოლები; სამედიცინო პუნქტები; ახალგაზრდული სივრცეები.

მკვლევარები უთითებენ, რომ მოსახლეობაში ნიჰილიზმი და უიმედო განწყობაა კონფლიქტის მოგვარების თაობაზე. ამიტომ, პოლიტიკოსებს აძლევენ რეკომენდაციას, რომ პოლიტიკურმა სუბიქეტებმა მნიშვნელოვანი ყურადღება უნდა დაუთმონ დევნილთა პოტენციალის გამოყენებას სამშვიდობო პროცესებში და კონფლიქტის მშვიდობიანი გზით მოგვარების ალტერნატიული ხედვების განხილვას.

ასეთია, მოკლედ ის შედეგები, რაც კვლევის დოკუმენტის მიხედვით, საჯარო განხილვაზე ისაუბრეს. პრეზენტაციების დასრულების შემდეგ არასამთავრობო ორგანიზაციების, ადგილობრივი პარტიის წარმომადგენლების და დევნილი ახალგაზრდების ჩართულობით გაიმართა დისკუსია.



პროექტი აშშ-ს საერთაშორისო განვითარების სააგენტოს (USAID) და ეროვნულ-დემოკრატიული ინსტიტუტის (NDI) დაფინანსებით ხორციელდება. რომელიც მიზნად ისახავს გორის მუნიციპალიტეტში ოკუპაციის ხაზთან მდებარე სოფლებში და დევნილთა დასახლებებში მცხოვრები ახალგაზრდების საარჩევნო პროცესებში ჩართვის ხელშეწყობას.


Print E-mail
FaceBook Twitter

სტატიის გამოყენების პირობები

ამავე კატეგორიაში
სახსრის ანთებითი დაავადებები, იგივე ართრიტი 100-ზე მეტ
პათოლოგიას აერთიანებს.

სახსრის ანთებითი დაავადებები, იგივე ართრიტი 100-ზე მეტ პათოლოგიას აერთიანებს.

17:14 / 10.07.2025
თბილისის საქალაქო სასამართლოს მოსამართლე თამარ მჭედლიშვილმა, 19
წლის საბა ჯიქიას 4 წლითა და 6 თვით თავისუფლების აღკვეთა შეუფარდა.
თბილისის საქალაქო სასამართლოს მოსამართლე თამარ მჭედლიშვილმა, 19 წლის საბა ჯიქიას 4 წლითა და 6 თვით თავისუფლების აღკვეთა შეუფარდა.
13:27 / 10.07.2025
შეხვედრისას სპიკერები იმ კრიტერიუმებს მიმოიხილავენ, რომლებსაც აგრო
პროდუქტი
შეხვედრისას სპიკერები იმ კრიტერიუმებს მიმოიხილავენ, რომლებსაც აგრო პროდუქტი
13:58 / 09.07.2025
დაზარალებულს დაზიანება თავის არეში აღენიშნება

დაზარალებულს დაზიანება თავის არეში აღენიშნება

14:07 / 04.07.2025
ბიუჯეტის ცხრილის შედგენით ვასწავლით
მათ, რას ნიშნავს შემოსავალი და გასავალი, ამით გამოუმუშავდებათ
დაკვირვების უნარი საკუთარ ფინანსურ გადაწყვეტილებებზე

მენტორი პედაგოგი ნინო ლომიძე უკვე
8 წელია მეწარმეობის საფუძვლებს ასწავლის და მოსწავლეებს ბიზნეს
უნარ-ჩვევებს უვითარებს. ამბობს, რომ სწავლა კეთებით ხორციელდება,
ამიტომ მისი მოსწავლეები ქმნიან სიმულაციურ კომპანიებს და
ახორციელებენ რეალურ ბიზნეს. ფიქრობს, რომ ბავშები, რომლებიც ადრეულ
ასაკში იღებენ ფინანსურ განათლებას, რეალურ ცხოვრებაში სწორ ფინანსურ
გადაწყვეტილებებს მიიღებენ.

„მოსწავლეები თავად ირგებენ
სხვადასხვა თანამდებობებს, მართავენ კომპანიას, აწარმოებენ
მოლაპარაკებებს, ქმნიან მარკეტინგულ სტრატეგიას, ყიდიან საკუთარი
ხელით შექმნილ პროდუქციას და ინაწილებენ მოგებას. ეს ყველაფერი მათ
ეხმარება ინოვაციური და შემოქმედებითი აზროვნების ჩამოყალიბებაში,
დასაქმებისთვის მზაობაში და ფინანსური განათლების მიღებაში,რაც
დამეთანხმებით ნამდვილად სჭირდება თანამედროვე ახალგაზრდას” გვიხსნის
ლომიძე და დასძენს, რომ შედარებით დაბალ კლასებში, მოსწავლეებს
მარტივი და მეტად საინტერესო გზით ასწავლის ფინანსების მართვის
პოლიტიკას.



„ვინაიდან ბიუჯეტი დროის გარკვეულ
მონაკვეთზე მიღებული შემოსავლების, გასავლისა და დანაზოგის გეგმაა,
მოსწავლეებს  ყოველკვირეული ან ყოველთვიური ბიუჯეტის ცხრილს
ვადგენინებ. მოსწავლეთა უმრავლესობა ყოველ დღე ხარჯავს თანხას
საკვებისთვის, საკანცელარიო ნივთებისთვის ან ყოველდღიური
საჭიროებებისთვის. ხშირად მათი ხარჯები გაუაზრებელია, რადგან სახარჯო
თანხას უფროსები აძლევენ და ვერ განკარგავენ საჭიროებისამებრ.
ბიუჯეტის ცხრილის შედგენით ვასწავლით მათ, რას ნიშნავს შემოსავალი და
გასავალი, ამით გამოუმუშავდებათ დაკვირვების უნარი საკუთარ ფინანსურ
გადაწყვეტილებებზე, გააანალიზებენ არასაჭირო ხარჯებს და მომავალში
თავს აარიდებენ იმპულსურ ქცევას” გვიზიარებს ლომიძე

ნინოს თქმით, ბისზნესის მართვის
სპეციალისტობიდან დაწყებითების მენტორ მასწავლებლობამდე გზა არც ისეთი
მარტივი ყოფილა არა ერთი გამოცდისა და საგანმანათლებლო პროგრამის
ფონზე, თუმცა მასწავლებლობა მისთვის ყველაზე მნიშვნელოვანი
მისიაა.

„სირთულეების მიუხედავად,
ბავშებთან ურთიერთობა ყოველდღიურად ახალ ძალას მმატებს. სწავლის
პროცესში მნიშვნელოვანია საგანი შეაყვარო მოსწავლეს, დაანახო როგორ
შეუძლია  იმ კონკრეტული საგნის ტრანსფერი ყოველდღიურ ცხოვრებაში,
შეაჩვიო სირთულეების ისე გადალახვას,რომ თავად დაინახოს საკუთარი
პროგრესი რაც მას მოტივაციას მისცემს და არასოდეს გაუქრება ცოდნის
მიღების სურვილი.

ბიუჯეტის ცხრილის შედგენით ვასწავლით მათ, რას ნიშნავს შემოსავალი და გასავალი, ამით გამოუმუშავდებათ დაკვირვების უნარი საკუთარ ფინანსურ გადაწყვეტილებებზე


მენტორი პედაგოგი ნინო ლომიძე უკვე 8 წელია მეწარმეობის საფუძვლებს ასწავლის და მოსწავლეებს ბიზნეს უნარ-ჩვევებს უვითარებს. ამბობს, რომ სწავლა კეთებით ხორციელდება, ამიტომ მისი მოსწავლეები ქმნიან სიმულაციურ კომპანიებს და ახორციელებენ რეალურ ბიზნეს. ფიქრობს, რომ ბავშები, რომლებიც ადრეულ ასაკში იღებენ ფინანსურ განათლებას, რეალურ ცხოვრებაში სწორ ფინანსურ გადაწყვეტილებებს მიიღებენ.

„მოსწავლეები თავად ირგებენ სხვადასხვა თანამდებობებს, მართავენ კომპანიას, აწარმოებენ მოლაპარაკებებს, ქმნიან მარკეტინგულ სტრატეგიას, ყიდიან საკუთარი ხელით შექმნილ პროდუქციას და ინაწილებენ მოგებას. ეს ყველაფერი მათ ეხმარება ინოვაციური და შემოქმედებითი აზროვნების ჩამოყალიბებაში, დასაქმებისთვის მზაობაში და ფინანსური განათლების მიღებაში,რაც დამეთანხმებით ნამდვილად სჭირდება თანამედროვე ახალგაზრდას” გვიხსნის ლომიძე და დასძენს, რომ შედარებით დაბალ კლასებში, მოსწავლეებს მარტივი და მეტად საინტერესო გზით ასწავლის ფინანსების მართვის პოლიტიკას.


„ვინაიდან ბიუჯეტი დროის გარკვეულ მონაკვეთზე მიღებული შემოსავლების, გასავლისა და დანაზოგის გეგმაა, მოსწავლეებს  ყოველკვირეული ან ყოველთვიური ბიუჯეტის ცხრილს ვადგენინებ. მოსწავლეთა უმრავლესობა ყოველ დღე ხარჯავს თანხას საკვებისთვის, საკანცელარიო ნივთებისთვის ან ყოველდღიური საჭიროებებისთვის. ხშირად მათი ხარჯები გაუაზრებელია, რადგან სახარჯო თანხას უფროსები აძლევენ და ვერ განკარგავენ საჭიროებისამებრ. ბიუჯეტის ცხრილის შედგენით ვასწავლით მათ, რას ნიშნავს შემოსავალი და გასავალი, ამით გამოუმუშავდებათ დაკვირვების უნარი საკუთარ ფინანსურ გადაწყვეტილებებზე, გააანალიზებენ არასაჭირო ხარჯებს და მომავალში თავს აარიდებენ იმპულსურ ქცევას” გვიზიარებს ლომიძე

ნინოს თქმით, ბისზნესის მართვის სპეციალისტობიდან დაწყებითების მენტორ მასწავლებლობამდე გზა არც ისეთი მარტივი ყოფილა არა ერთი გამოცდისა და საგანმანათლებლო პროგრამის ფონზე, თუმცა მასწავლებლობა მისთვის ყველაზე მნიშვნელოვანი მისიაა.

„სირთულეების მიუხედავად, ბავშებთან ურთიერთობა ყოველდღიურად ახალ ძალას მმატებს. სწავლის პროცესში მნიშვნელოვანია საგანი შეაყვარო მოსწავლეს, დაანახო როგორ შეუძლია  იმ კონკრეტული საგნის ტრანსფერი ყოველდღიურ ცხოვრებაში, შეაჩვიო სირთულეების ისე გადალახვას,რომ თავად დაინახოს საკუთარი პროგრესი რაც მას მოტივაციას მისცემს და არასოდეს გაუქრება ცოდნის მიღების სურვილი." ლომიძის აზრით არაფორმალურ განათლებას უზარმაზარი როლი უჭირავს მოსწავლის ცხოვრებაში, როდესაც საქმე რეალურ ცხოვრებაში საჭირო უნარების განვითარებას ეხება. "პატარა ასაკიდანვე ვზრუნავ მოსწავლეების პროფესიულ ორიენტაციაზე, მიმყავს სხვადასხვა ადგილებზე, სადაც თავად მოსინჯავენ და უშუალოდ დააკვირდებიან სხვადასხვა პროფესიებს.”

ნინო, თავის ცოდნასა და გამოცდილებას, საოკუპაციო ხაზთან მცხოვრებ მოსწავლეებსაც უზიარებს, რადგან თვლის, რომ განათლება ყველა ბავშვისთვის ერთნაირად ხელმისაწვდომი უნდა იყოს.

“გამყოფ ხაზთან მდებარე სოფლის სკოლებში ახალგაზრდებს, მასწავლებლებსა და სოფლის მოსახლეობას ვუზიარებ ცოდნას. ვასწავლი თუ როგორ იყვნენ ფინანსური სისტემების გონიერი მომხმარებლები. ვთვლი, რომ მასწავლებლობა ჩემთვის სამყაროს უკეთესობისკენ შეცვლის საშუალებაა, რასაც თითოეული მოსწავლიდან ვიწყებ უპირობო სიყვარულის, სამართლიანობისა და ნდობის საშუალებით.”

 

 

13:26 / 04.07.2025
ვიდეორეპორტაჟი
რკინიგზის დეპარტამენტი ფაქტს დაკვამლიანებას უწოდებს.
ოთხი წელია, რაც სოფელში ჩამოვედი. დედაჩემი იყო ავად, უკვე 92 წლის ასაკს იყო მიღწეული.
"სოფელში არაფერია. აქ არავინ არის. მხოლოდ ერთი ბიჭი, მაგისი დედა და მე ვართ.
"ორმა ოჯახმა შევინახეთ ეს სოფელი… კვამლი რომ ამოდის ოჯახიდან, მიხარია,


საინფორმაციო პორტალი მხარდაჭერილია ევროკავშირის (EU) და კონრად ადენაუერის ფონდის (KAS) მიერ, პროექტის "იმოქმედე საქართველოსთვის" ფარგლებში. საინფორმაციო მასალების შინაარსზე სრულად პასუხისმგებელია Qartli.ge და შესაძლოა, რომ იგი არ გამოხატავდეს დონორების შეხედულებებს.

მოცემული ვებ გვერდი „ჯუმლას" ძრავზე შექმნილი უნივერსალური კონტენტის მენეჯმენტის სისტემის (CMS) ნაწილია. ის USAID-ის მიერ დაფინანსებული პროგრამის "მედია გამჭვირვალე და ანგარიშვალდებული მმართველობისთვის" (M-TAG) მეშვეობით შეიქმნა, რომელსაც „კვლევისა და გაცვლების საერთაშორისო საბჭო" (IREX) ახორციელებს. ამ ვებ საიტზე გამოქვეყნებული კონტენტი მთლიანად ავტორების პასუხისმგებლობაა და ის არ გამოხატავს USAID-ისა და IREX-ის პოზიციას.
This web page is part of Joomla based universal CMS system, which was developed through the USAID funded Media for Transparent and Accountable Governance (MTAG) program, implemented by IREX. The content provided through this web-site is the sole responsibility of the authors and does not reflect the position of USAID or IREX.

ავტორის/ავტორების მიერ საინფორმაციო მასალაში გამოთქმული მოსაზრება შესაძლოა არ გამოხატავდეს "საქართველოს ღია საზოგადოების ფონდის" პოზიციას. შესაბამისად, ფონდი არ არის პასუხისმგებელი მასალის შინაარსზე.