რედაქტორის რჩევით
კალენდარი
«« ივლისი 2025 »»
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 123
ახალი ამბები
100-წლის გრიშა ბაინდურაშვილი კასპიდან - ტექსელის აჯანყების მონაწილე
აბჭოთა მესაზღვრედ ლიტვაში მსახურობდა. ომი რომ დაიწყო, ბანაკში სტალინის ბრძანება წაიკითხეს - არც ერთი ნაბიჯი უკან, ერთი ტყვია მუდამ თქვენთვის გქონდეთო. ეს იმას ნიშნავდა, რომ ტყვედ ცოცხალი არ უნდა ჩავარდნილიყო.

გერმანელებმა დაბომბეს სოფლები, ის პოლკიც, სადაც გრიგოლ (გრიშა) ბაინდურაშვილი იმყოფებოდა. ტყვიამფრქვევს ბოლომდე ისროდა. როცა ტყვიები გაუთავდა, მიმოიხედა ირგვლივ და სამარისებური სიჩუმე იგრძნო. დაბრუნდა პოლკისკენ, თუმცა ისიც დაცარიელებულიყო. სამხედროები უკან იხევდნენ.

,,რუსული ომი" - ასე ქვია ანდრეს ვან ბრუგერის ფილმს, სადაც კასპელი ვეტერანის, გრიგოლ ბაინდურაშვილის ინტერვიუცაა ჩაწერილი. ის დეტალურად ყვება იმ ამბებს, რომელიც ტყვეობაში ჩავარდნის შემდეგ გადახდა.

,,ორივე ფეხში ვიყავი დაჭრილი. არხში ჩავვარდი და ვიწექი, ურემმა გამოიარა და ვთხოვე დახმარება. მეურმემ წამიყვანა თავის სახლში. მეორე დღეს გერმანელებს გაუგიათ, რომ სოფელში დაჭრილი სამხედრო იმყოფებოდა და ოთახში შემოვიდნენ. საწოლიდან უნდა გადმოვეგდე. ოჯახის დიასახლისმა დაუყვირა, დაჭრილი არისო და გადამეფარა. ამის მერე ამწიეს და მანქანაზე დამაგდეს, წამიყვანეს ,,ლაგერში". რა ქალაქი იყო არ ვიცი, ერთი 100 ათას კაციანი ბანაკი იყო. ყოველ დილით 500-600 კაცი გაჰყავდათ მკვდარი. რანაირად გადავრჩით, არ ვიცი. ისე მშიოდა, რომ ერთ-ერთი ოფიცრის კისერის დანახვაზე ნერწყვი მომდიოდა. ძალიან დიდი, გოჭივით წითელი კისერი ჰქონდა. მინდოდა ხორცი ამომეგლიჯა, აი, ასეთ მდგომარეობაში ვიყავით" - ყვება გრიგოლ ბაინდურაშვილი ფილმში.

ის ამჟამად კასპის რაიონში ოჯახთან ერთად ცხოვრობს. წელს 100 წელი შეუსრულდა და კიდევ ბევრჯერ შეუძლია ის ამბები გაიხსენოს, რაც მეორე მსოფლიოს ომის პერიოდში 20 წლის ყმაწვლის გადახდა.

წელიწადნახევარი ,,ლაგერში" გაატარა. ზამთარში იყო აუტანელი სიტუაცია, სიცივეს ვერ უძლებდნენ:

,,მიწას ვთხრიდით და იქ ვწვებოდით. 4-5 კაციან მიწას ამოვთხრიდით და ასე ვიყავით. ბევრჯერ მიწა ჩამოშლილა და ბევრი მოყვა შიგ და დაიღუპა" - იხსენებს ბაინდურაშვილი.

წელიწადნახევრის შემდეგ ბანაკში საფრანგეთიდან ქართველი ემიგრანტები ჩავიდნენ. მათი სტუმრობის შემდეგ, ქართველი ტყვეები გადაარჩიეს და პოლონეთში გადაიყვანეს, იქ უკვე ხის სახლებში, უკეთეს პირობებში ცხოვრობდნენ, ნორმალურად აჭმევდნენ. გარკვეული ხნის შემდეგ, ამ ახალ ბანკში იარაღის საწყობი გატყდა. დანაშაული ქართველ ტყვეებს დააბრალეს და ტექსელის კუნძულზე გადაიყვანეს. იქ უკვე 800-მდე ქართველი იყო.

ქართული ბატალიონის მეთაური იყო შალვა ლოლაძე, რომელიც ადგილობრივ კომუნისტური მოძრაობის ლიდერს დაუმეგობრდა. კუნძულზე აჯანყება მოაწყეს, სადაც ქართველებთან ერთად 200 ჰოლანდიელი იბრძოდა. 500 გერმანელი სიცოცხლეს გამოასალმეს.

აჯანყებულებს ქალი, კორნელია ბოონი ეხმარებოდა. გერმანელთა მოძრაობის შესახებ, ის მათ ატყობინებდა. ძალიან ბევრი ქართველი შეიფარა და გადაარჩინა.

,,პირველად რომ კორნელია გავიცანი, გვითხრა, მოდით ხოლმეო, საჭმელი თუ არ გყოფნით, გაგატანთ ხოლმე აქედანო. ძალიან კარგი ოჯახი ჰქონდა. უფროსი ბიჭი ჰყავდათ ჩემი ტოლი, კიდევ პატარები. მისი ქმარი მეზღვაური იყო, ბათუმსა და ფოთში იყო ნამყოფი. ეს მაშინ, ვიდრე საბჭოთა კავშირი დაარსდებოდა. ძალიან პატივს მცემდნენ ქართველებიო და ჩვენც გვეხმარებოდნენ." - ამბობს გრიშა ბაინდურაშვილი.

,,ერთხელ დაზვერვაზე ვიყავით, ნაგაზების ხმა შემოგვესმა. გადავწყვიტეთ თივის ზვინებში ჩავმალულიყავით. გერმანელების ნაგაზი თივის ზვინს აწყდებოდა. ერთმა კიბე საიდანღაც მოიტანა და ამოძრვა ზვინზე. ხატვა რომ შემეძლოს, დავხატავდი მის სახეს: შავგვრემანი ბიჭი. ჩვენს შორის ერთი ჩალის კონა იყო. დამალვას აზრი არ ჰქონდა. მან დამინახა, რამდენიმე წუთს ვუყურეთ ერთმანეთს, მერე გატრიალდა და წავიდა: აქ არ არიან, რუსი პარტიზანებიო" - იხსენებს ინტერვიუში გრიშა ბაინდურაშვილი.

შავგრემანმა გერმანელმა მას სიცოცხლე აჩუქა, რომელსაც მთელი ცხოვრება ეძებდა.


ქვემოთ ფოტოზე: კადრი დოკუმენტური ფილმიდან

Print E-mail
FaceBook Twitter

სტატიის გამოყენების პირობები

ამავე კატეგორიაში
სახსრის ანთებითი დაავადებები, იგივე ართრიტი 100-ზე მეტ
პათოლოგიას აერთიანებს.

სახსრის ანთებითი დაავადებები, იგივე ართრიტი 100-ზე მეტ პათოლოგიას აერთიანებს.

17:14 / 10.07.2025
თბილისის საქალაქო სასამართლოს მოსამართლე თამარ მჭედლიშვილმა, 19
წლის საბა ჯიქიას 4 წლითა და 6 თვით თავისუფლების აღკვეთა შეუფარდა.
თბილისის საქალაქო სასამართლოს მოსამართლე თამარ მჭედლიშვილმა, 19 წლის საბა ჯიქიას 4 წლითა და 6 თვით თავისუფლების აღკვეთა შეუფარდა.
13:27 / 10.07.2025
შეხვედრისას სპიკერები იმ კრიტერიუმებს მიმოიხილავენ, რომლებსაც აგრო
პროდუქტი
შეხვედრისას სპიკერები იმ კრიტერიუმებს მიმოიხილავენ, რომლებსაც აგრო პროდუქტი
13:58 / 09.07.2025
დაზარალებულს დაზიანება თავის არეში აღენიშნება

დაზარალებულს დაზიანება თავის არეში აღენიშნება

14:07 / 04.07.2025
ბიუჯეტის ცხრილის შედგენით ვასწავლით
მათ, რას ნიშნავს შემოსავალი და გასავალი, ამით გამოუმუშავდებათ
დაკვირვების უნარი საკუთარ ფინანსურ გადაწყვეტილებებზე

მენტორი პედაგოგი ნინო ლომიძე უკვე
8 წელია მეწარმეობის საფუძვლებს ასწავლის და მოსწავლეებს ბიზნეს
უნარ-ჩვევებს უვითარებს. ამბობს, რომ სწავლა კეთებით ხორციელდება,
ამიტომ მისი მოსწავლეები ქმნიან სიმულაციურ კომპანიებს და
ახორციელებენ რეალურ ბიზნეს. ფიქრობს, რომ ბავშები, რომლებიც ადრეულ
ასაკში იღებენ ფინანსურ განათლებას, რეალურ ცხოვრებაში სწორ ფინანსურ
გადაწყვეტილებებს მიიღებენ.

„მოსწავლეები თავად ირგებენ
სხვადასხვა თანამდებობებს, მართავენ კომპანიას, აწარმოებენ
მოლაპარაკებებს, ქმნიან მარკეტინგულ სტრატეგიას, ყიდიან საკუთარი
ხელით შექმნილ პროდუქციას და ინაწილებენ მოგებას. ეს ყველაფერი მათ
ეხმარება ინოვაციური და შემოქმედებითი აზროვნების ჩამოყალიბებაში,
დასაქმებისთვის მზაობაში და ფინანსური განათლების მიღებაში,რაც
დამეთანხმებით ნამდვილად სჭირდება თანამედროვე ახალგაზრდას” გვიხსნის
ლომიძე და დასძენს, რომ შედარებით დაბალ კლასებში, მოსწავლეებს
მარტივი და მეტად საინტერესო გზით ასწავლის ფინანსების მართვის
პოლიტიკას.



„ვინაიდან ბიუჯეტი დროის გარკვეულ
მონაკვეთზე მიღებული შემოსავლების, გასავლისა და დანაზოგის გეგმაა,
მოსწავლეებს  ყოველკვირეული ან ყოველთვიური ბიუჯეტის ცხრილს
ვადგენინებ. მოსწავლეთა უმრავლესობა ყოველ დღე ხარჯავს თანხას
საკვებისთვის, საკანცელარიო ნივთებისთვის ან ყოველდღიური
საჭიროებებისთვის. ხშირად მათი ხარჯები გაუაზრებელია, რადგან სახარჯო
თანხას უფროსები აძლევენ და ვერ განკარგავენ საჭიროებისამებრ.
ბიუჯეტის ცხრილის შედგენით ვასწავლით მათ, რას ნიშნავს შემოსავალი და
გასავალი, ამით გამოუმუშავდებათ დაკვირვების უნარი საკუთარ ფინანსურ
გადაწყვეტილებებზე, გააანალიზებენ არასაჭირო ხარჯებს და მომავალში
თავს აარიდებენ იმპულსურ ქცევას” გვიზიარებს ლომიძე

ნინოს თქმით, ბისზნესის მართვის
სპეციალისტობიდან დაწყებითების მენტორ მასწავლებლობამდე გზა არც ისეთი
მარტივი ყოფილა არა ერთი გამოცდისა და საგანმანათლებლო პროგრამის
ფონზე, თუმცა მასწავლებლობა მისთვის ყველაზე მნიშვნელოვანი
მისიაა.

„სირთულეების მიუხედავად,
ბავშებთან ურთიერთობა ყოველდღიურად ახალ ძალას მმატებს. სწავლის
პროცესში მნიშვნელოვანია საგანი შეაყვარო მოსწავლეს, დაანახო როგორ
შეუძლია  იმ კონკრეტული საგნის ტრანსფერი ყოველდღიურ ცხოვრებაში,
შეაჩვიო სირთულეების ისე გადალახვას,რომ თავად დაინახოს საკუთარი
პროგრესი რაც მას მოტივაციას მისცემს და არასოდეს გაუქრება ცოდნის
მიღების სურვილი.

ბიუჯეტის ცხრილის შედგენით ვასწავლით მათ, რას ნიშნავს შემოსავალი და გასავალი, ამით გამოუმუშავდებათ დაკვირვების უნარი საკუთარ ფინანსურ გადაწყვეტილებებზე


მენტორი პედაგოგი ნინო ლომიძე უკვე 8 წელია მეწარმეობის საფუძვლებს ასწავლის და მოსწავლეებს ბიზნეს უნარ-ჩვევებს უვითარებს. ამბობს, რომ სწავლა კეთებით ხორციელდება, ამიტომ მისი მოსწავლეები ქმნიან სიმულაციურ კომპანიებს და ახორციელებენ რეალურ ბიზნეს. ფიქრობს, რომ ბავშები, რომლებიც ადრეულ ასაკში იღებენ ფინანსურ განათლებას, რეალურ ცხოვრებაში სწორ ფინანსურ გადაწყვეტილებებს მიიღებენ.

„მოსწავლეები თავად ირგებენ სხვადასხვა თანამდებობებს, მართავენ კომპანიას, აწარმოებენ მოლაპარაკებებს, ქმნიან მარკეტინგულ სტრატეგიას, ყიდიან საკუთარი ხელით შექმნილ პროდუქციას და ინაწილებენ მოგებას. ეს ყველაფერი მათ ეხმარება ინოვაციური და შემოქმედებითი აზროვნების ჩამოყალიბებაში, დასაქმებისთვის მზაობაში და ფინანსური განათლების მიღებაში,რაც დამეთანხმებით ნამდვილად სჭირდება თანამედროვე ახალგაზრდას” გვიხსნის ლომიძე და დასძენს, რომ შედარებით დაბალ კლასებში, მოსწავლეებს მარტივი და მეტად საინტერესო გზით ასწავლის ფინანსების მართვის პოლიტიკას.


„ვინაიდან ბიუჯეტი დროის გარკვეულ მონაკვეთზე მიღებული შემოსავლების, გასავლისა და დანაზოგის გეგმაა, მოსწავლეებს  ყოველკვირეული ან ყოველთვიური ბიუჯეტის ცხრილს ვადგენინებ. მოსწავლეთა უმრავლესობა ყოველ დღე ხარჯავს თანხას საკვებისთვის, საკანცელარიო ნივთებისთვის ან ყოველდღიური საჭიროებებისთვის. ხშირად მათი ხარჯები გაუაზრებელია, რადგან სახარჯო თანხას უფროსები აძლევენ და ვერ განკარგავენ საჭიროებისამებრ. ბიუჯეტის ცხრილის შედგენით ვასწავლით მათ, რას ნიშნავს შემოსავალი და გასავალი, ამით გამოუმუშავდებათ დაკვირვების უნარი საკუთარ ფინანსურ გადაწყვეტილებებზე, გააანალიზებენ არასაჭირო ხარჯებს და მომავალში თავს აარიდებენ იმპულსურ ქცევას” გვიზიარებს ლომიძე

ნინოს თქმით, ბისზნესის მართვის სპეციალისტობიდან დაწყებითების მენტორ მასწავლებლობამდე გზა არც ისეთი მარტივი ყოფილა არა ერთი გამოცდისა და საგანმანათლებლო პროგრამის ფონზე, თუმცა მასწავლებლობა მისთვის ყველაზე მნიშვნელოვანი მისიაა.

„სირთულეების მიუხედავად, ბავშებთან ურთიერთობა ყოველდღიურად ახალ ძალას მმატებს. სწავლის პროცესში მნიშვნელოვანია საგანი შეაყვარო მოსწავლეს, დაანახო როგორ შეუძლია  იმ კონკრეტული საგნის ტრანსფერი ყოველდღიურ ცხოვრებაში, შეაჩვიო სირთულეების ისე გადალახვას,რომ თავად დაინახოს საკუთარი პროგრესი რაც მას მოტივაციას მისცემს და არასოდეს გაუქრება ცოდნის მიღების სურვილი." ლომიძის აზრით არაფორმალურ განათლებას უზარმაზარი როლი უჭირავს მოსწავლის ცხოვრებაში, როდესაც საქმე რეალურ ცხოვრებაში საჭირო უნარების განვითარებას ეხება. "პატარა ასაკიდანვე ვზრუნავ მოსწავლეების პროფესიულ ორიენტაციაზე, მიმყავს სხვადასხვა ადგილებზე, სადაც თავად მოსინჯავენ და უშუალოდ დააკვირდებიან სხვადასხვა პროფესიებს.”

ნინო, თავის ცოდნასა და გამოცდილებას, საოკუპაციო ხაზთან მცხოვრებ მოსწავლეებსაც უზიარებს, რადგან თვლის, რომ განათლება ყველა ბავშვისთვის ერთნაირად ხელმისაწვდომი უნდა იყოს.

“გამყოფ ხაზთან მდებარე სოფლის სკოლებში ახალგაზრდებს, მასწავლებლებსა და სოფლის მოსახლეობას ვუზიარებ ცოდნას. ვასწავლი თუ როგორ იყვნენ ფინანსური სისტემების გონიერი მომხმარებლები. ვთვლი, რომ მასწავლებლობა ჩემთვის სამყაროს უკეთესობისკენ შეცვლის საშუალებაა, რასაც თითოეული მოსწავლიდან ვიწყებ უპირობო სიყვარულის, სამართლიანობისა და ნდობის საშუალებით.”

 

 

13:26 / 04.07.2025
ვიდეორეპორტაჟი
რკინიგზის დეპარტამენტი ფაქტს დაკვამლიანებას უწოდებს.
ოთხი წელია, რაც სოფელში ჩამოვედი. დედაჩემი იყო ავად, უკვე 92 წლის ასაკს იყო მიღწეული.
"სოფელში არაფერია. აქ არავინ არის. მხოლოდ ერთი ბიჭი, მაგისი დედა და მე ვართ.
"ორმა ოჯახმა შევინახეთ ეს სოფელი… კვამლი რომ ამოდის ოჯახიდან, მიხარია,


საინფორმაციო პორტალი მხარდაჭერილია ევროკავშირის (EU) და კონრად ადენაუერის ფონდის (KAS) მიერ, პროექტის "იმოქმედე საქართველოსთვის" ფარგლებში. საინფორმაციო მასალების შინაარსზე სრულად პასუხისმგებელია Qartli.ge და შესაძლოა, რომ იგი არ გამოხატავდეს დონორების შეხედულებებს.

მოცემული ვებ გვერდი „ჯუმლას" ძრავზე შექმნილი უნივერსალური კონტენტის მენეჯმენტის სისტემის (CMS) ნაწილია. ის USAID-ის მიერ დაფინანსებული პროგრამის "მედია გამჭვირვალე და ანგარიშვალდებული მმართველობისთვის" (M-TAG) მეშვეობით შეიქმნა, რომელსაც „კვლევისა და გაცვლების საერთაშორისო საბჭო" (IREX) ახორციელებს. ამ ვებ საიტზე გამოქვეყნებული კონტენტი მთლიანად ავტორების პასუხისმგებლობაა და ის არ გამოხატავს USAID-ისა და IREX-ის პოზიციას.
This web page is part of Joomla based universal CMS system, which was developed through the USAID funded Media for Transparent and Accountable Governance (MTAG) program, implemented by IREX. The content provided through this web-site is the sole responsibility of the authors and does not reflect the position of USAID or IREX.

ავტორის/ავტორების მიერ საინფორმაციო მასალაში გამოთქმული მოსაზრება შესაძლოა არ გამოხატავდეს "საქართველოს ღია საზოგადოების ფონდის" პოზიციას. შესაბამისად, ფონდი არ არის პასუხისმგებელი მასალის შინაარსზე.